Przypomnijmy, że w roku 2010 debiutował pierwszy „elektryk” Renault, którym był model ZOE. Od momentu wprowadzenia go na rynek marka sprzedała do dziś w Europie ponad 300 tysięcy samochodów elektrycznych. W ten sposób co piąty sprzedany w tym czasie samochód marki Renault miał napęd elektryczny.
Renault Megane E-Tech. Nowy, ale znajomy

Fot. Ryszard M. Perczak
Elektryczny Megane ma relatywnie krótkie (4,20 m) jak na swój segment nadwozie. Jest ono zaprojektowane w myśl nowej stylistyki marki, ale można w jego sylwetce dopatrzeć się elementów designu ze znanych już modeli. Chodzi tu np. o charakterystyczny kształt lamp do jazdy dziennej. Jego zwarta, elegancka sylwetka przyciąga wzrok przede wszystkim z przodu, gdzie dominuje nowe, duże logo tzw. „Nouvel’R”. Celowe zabiegi, jak chociażby wbudowane w powierzchnię drzwi klamki podnoszą aerodynamikę nadwozia i sprawiają, że Megane E-Tech elektryczny prezentuje się bardzo nowocześnie i dynamicznie. Dodajmy, że choć wygląda na znacznie wyższe auto ma tylko 1,50 m wysokości.
Wykorzystana w jego konstrukcji nowa płyta podłogowa pozwoliła nie tylko na efektywniejsze gospodarowanie przestrzenią przeznaczoną na elementy napędu, ale również wnętrzem samochodu. Zmniejszone do minimum zwisy nadwozia oraz duży rozstaw osi (2,68 m) poskutkowały bardzo przestronną kabiną oraz pojemnym bagażnikiem (389 l). Z kolei mający tylko 11 cm wysokości akumulator pozwolił na zmianę proporcji nadwozia przy jednoczesnym obniżeniu środka ciężkości.
Renault Megane E-Tech. Elegancko i ekologicznie

Fot. Ryszard M. Perczak
Bardzo interesująco wygląda design wnętrza najnowszego Renault. Na pierwszy plan wysuwa się poziomy ekran w kształcie odwróconej litery L przechodzący z tablicy przed kierowcą w pionowy monitor na środku deski rozdzielczej. Bardzo dobre wrażenie robią materiały wykończeniowe, zarówno te z tkaniny, jak i tworzyw sztucznych. W bogatszych wersjach znajdujemy eleganckie wstawki z drewna i ekologicznej skóry.
Renault Megane E-Tech. Od 300 do 450 km

Fot. Ryszard M. Perczak
Przyszłych użytkowników tego samochodu najbardziej oczywiście interesuje napęd. Kompaktowe Renault w podstawowej wersji oznaczone symbolem EV40 ma ważący tylko 145 kg, umieszczony z przodu i napędzający koła przedniej osi silnik o mocy 130 KM i baterię trakcyjną o pojemności 40 kWh co pozwala po jej naładowaniu do pełna pokonać ok. 300 km. W większej wersji (60 kWh) Megane E-Tech elektryczny (EV60) może się obejść bez zjazdu do ładowarki nawet na dystansie 450 km. Moc silnika w tej wersji wynosi 220 KM. Model z większą baterią i mocniejszym silnikiem ma wyższą prędkość maksymalną (160 km/h) i lepsze przyspieszenie (0-100 km/h – 7,4 sek.).
W aucie na prąd bardzo ważna jest gospodarka energię. Dlatego m.in. w elektrycznym Megane przy każdym hamowaniu akumulator trakcyjny ma możliwość odzyskiwania energii i aby każdy użytkownik mógł korzystać z optymalnego zasięgu tego samochodu niezależnie od stylu jazdy jest on wyposażony w czterostopniowy system rekuperacji.
Renault Megane E-Tech. Jak długo się ładuje?

Fot. Ryszard M. Perczak
Nowy Renault Megane E-Tech elektryczny może pobierać prąd ze wszystkich typów terminali ładowania pojazdów z prądem zmiennym (AC) tj. z gniazdka domowego 230V 10 A/2,3 kW (prąd jednofazowy), wzmocnionego gniazdka domowego 16 A/3,7 kW (prąd jednofazowy), wallboxu 32 A/7,4 kW (prąd jednofazowy), ładowarki16 A/11 kW (prąd trójfazowy) czy komercyjnej ładowarki publicznej 32 A/22 kW (prąd trójfazowy).
W zależności od wersji, m.in. we wszystkich modelach z akumulatorem 60 kWh, samochód jest również przystosowany do korzystania z infrastruktury ładowania pojazdów generującej prąd stały (DC) do 130 kW (gniazda combo), jak w przypadku terminali do szybkiego ładowania znajdujących się na autostradach. Wersje z akumulatorem 40 kWh mogą być wyposażone w opcji w ładowarkę 85 kW DC.
Dzięki średniej mocy ładowania wynoszącej 80 kW (na podstawie pomiaru podczas ładowania ze stacji DC 130 kW) czasy ładowania należą do najlepszych na rynku: do 400 km jazdy w cyklu mieszanym odzyskane podczas nocnego ładowania (8 godzin) z wallboxa 7,4 kW, do 160 km jazdy w ruchu miejskim odzyskane podczas godziny ładowania z terminala publicznej 22 kW, do 200 km jazdy na autostradzie odzyskane podczas 30-minutowego ładowania z terminala szybkiego ładowania 130 kW.
Renault Megane E-Tech. Na wskroś eko

Fot. Ryszard M. Perczak
Auta elektryczne są skutkiem nie tylko malejących zasobów paliw płynnych, ale także koniecznością ochrony atmosfery na Ziemi. Cała tekstylna tapicerka w nowym Megane E-Tech elektryczny jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. W zależności od wersji odpowiada to nawet 2,2 kg surowca. Np. liczne widoczne (dolne partie kokpitu) i niewidoczne elementy (wewnętrzna konstrukcja deski rozdzielczej) są wykonane z tworzyw pochodzących z odzysku. Ich łączna waga wynosi 27,2 kg. Stopień recyklingu samochodu wycofanego z eksploatacji wynosi aż 95%. Po wycofaniu samochodu z eksploatacji jego akumulatory zostaną ponownie wykorzystane jako magazyny energii, po czym trafią do recyklingu w celu odzyskania wchodzących w ich skład materiałów.
Renault Megane E-Tech. Nasze wrażenia

Fot. Ryszard M. Perczak
Za nami pierwsze jazdy testowe elektrycznym Megane, który wita się ze swoim użytkownikiem efektownym spektaklem świetlnym. Kiedy zbliżamy się do niego z kluczykiem w kieszeni automatycznie wysuwają się klamki.
Zarówno na zewnątrz jak i w środku samochód bardzo nam się podoba. Ze względu na wąski pas szyb jego sylwetka sprawia wrażenie bardzo muskularnej, a jednocześnie zgrabnej co jest podkreślane efektownymi kolorami, w których można ten samochód zamówić. Gdyby w tym modelu oferowano przezroczysty dach w jego kabinie byłoby z pewnością jaśniej. We wnętrzu, które stylistycznie jest bez zarzutu w czasie jazdy panuje niezmącona niczym cisza. W czasie jazdy kierowca ma poczucie wspólnoty z samochodem, gdyż ma możliwość wielorakiego ustawienie sobie siedzenia i kierownicy.
Podczas jazd narzekaliśmy jedynie na zbyt blisko siebie znajdujące się z prawej strony kierownicy trzy dźwignie. Chodzi o tę do zmiany biegów, obsługi wycieraczek oraz potencjometru radia. Zdarzyło nam się np. podczas szybkiego nawracania włączyć wycieraczki zamiast zmienić przełożenie do jazdy przód/tył. Kiepsko jest także z widocznością przez okno w tylnej klapie. Na szczęście Megane ma kamery cofania.
Renault Megane E-Tech. W środku jak w domu

Fot. Ryszard M. Perczak
Komfort jazdy (świetne wyciszenie kabiny), pewne zachowanie się na drodze oraz precyzyjny układ kierowniczy i optymalne zawieszenie to atuty tego samochodu. Dwie ostatnie zalety to efekt m.in. nisko położonego środka ciężkości. Nieźle wygląda również jakość wykonania.
Nasze jazdy testowe odbywały się głównie w ruchu miejskim, który jest żywiołem elektrycznego Megane. Średnie zużycie zawierało się w przedziale 15,4 – 17,5 kWh/100 km. Nawet w trybie Eco nie można narzekać na tempo przyspieszeń. Podczas wyprzedzania na autostradzie lepiej jednak mieć włączony Sport, gdyż mamy wówczas gwarancję odpowiedniego temperamentu zespołu napędowego.
Inżynierowie Renault obsługę prawie wszystkich funkcji dostępnych na ekranie centralnym pozostawili dotykowi. Mimo tego, że działa on bez zarzutu, przy świetnej czytelności wskaźników i ekranu w niektórych sytuacjach bardziej sprawdzały by się tradycyjne pokrętła. Nawiasem mówiąc przebogate menu, które oferuje monitor centralny w czasie nawet kilkugodzinnych jazd testowych pozostało praktycznie niezbadane. Niektórzy kierowcy będą zatem długą listą jego możliwości zachwyceni.
W Renault uważają, że bezpośrednim konkurentem elektrycznego Megane jest Volkswagen ID.3. Oba auta reprezentują tę samą kategorię aut osobowych. Wydaje się jednak, że francuskie auto ma bliżej do modeli typu SUV/crossover.
Dane techniczne | ||
Renault Megane E-Tech elektryczny | ||
Model | EV40 | EV60 |
Silnik elektryczny | Synchroniczny z uzwojonym wirnikiem | Synchroniczny z uzwojonym wirnikiem |
Moc maksymalna (kW/KM) | 96/130 | 160/220 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 250 | 300 |
Napęd | przedni | przedni |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10 | 7,4 |
Wymiary / Dane | ||
Długość (mm) | 4199 | 4199 |
Szerokość (mm) | 1783 | 1783 |
Wysokość (mm) | 1505 | 1505 |
Zwis przedni/tylny (mm) | 800 | 715 |
Pojemność bagażnika (l) | 389/1332 | 389/1332 |
Masa pojazdu (kg) | 1541 | 1636 |
Maks. masa przyczepy hamowanej (kg) | 500 | 900 |
Akumulator trakcyjny | Litowo-jonowy | Litowo-jonowy |
Pojemność (kWh) | 40 | 60 |
Waga (kg) | 290 | 394 |
Cena od (zł) | 161 900 | 183 900 |
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?