Renault Megane 1.6 Privilege

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Udostępnij:
Nowa generacja Renaulta Megane, jako pierwszy samochód segmentu C, otrzymał w teście zderzeniowym Euro NCAP maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Jest także zwycięzcą konkursu Car of the Year 2003. Trudno chyba o lepszą rekomendację, jednak na ulicach nie widać za wielu tych aut. Powodem jest chyba bardzo odważna stylistyka, Megane jest podobne do większych modeli Avantime i Vel Satis. Klienci muszą się chyba przyzwyczaić do awangardowych kształtów auta.

Renault Megane 1.6 Privilege

Podobnie było zresztą z wprowadzonym na rynek w 1998 roku Fordem Focusem. Jego nietypowa stylistyka początkowo nie przypadła do gustu klientom, dziś kompaktowy Ford jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w Polsce. Wiele wskazuje na to, że z nowym Megane będzie podobnie. Samochód ma bardzo wiele atutów, a inna niż u konkurentów stylistyka powoduje, że auto wyraźnie się różni od wielu podobnych rywali.
W Megane II po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renaulta i Nissana. Nowy model został opracowany w 29 miesięcy. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. W projekt Megane II Renault zainwestował 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów przeznaczona była na inwestycje przemysłowe: w Hiszpanii na potrzeby produkcji hatchbacka i coupe oraz we Francji - na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scenika. W trzecim zakładzie w Turcji będą produkowane Megane w wersji trójbryłowej.
Do wyboru są trzy pakiety wyposażenia - Pack, Confort i Luxe. Już bazowy model jest bogato wyposażony - do standardu należy sześć poduszek gazowych, ABS, komputer pokładowy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i centralne ryglowanie zamków. Wersja Pack ma ponadto składane elektrycznie lusterka zewnętrzne, klimatyzację, radioodtwarzacz CD, wskaźnik temperatury zewnętrznej, halogeny i elektrycznie opuszczane szyby także w tylnych drzwiach. Na liście opcji znajdziemy podgrzewane fotele, tempomat, aluminiowe felgi, szyberdach, automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, lakier metalik i zmieniarkę płyt CD.
Megane znakomicie trzyma się drogi, zawieszenie jest utwardzone w porównaniu z poprzednim modelem. Na szczęście nie oznacza to znaczącego spadku komfortu jazdy. Chyba że zdecydujemy się na 17-calowe aluminiowe felgi, takie jak w testowym modelu. Znacznie wyraźniej odczuwa się wszelkie nierówności, łatwiej też uszkodzić felgę. Megane ma znakomite hamulce, z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na dystansie około 37 metrów. To zdecydowanie najlepszy wynik w segmencie C.
Wnętrze
Megane jest sprzedawane w czterech wersjach wystroju wnętrza - Authentique, w jej wnętrzu dominują ciemne kolory i prosta estetyka. W droższej odmianie Expression wnętrze jest utrzymane w jasnych barwach, z zewnątrz tę wersję można będzie rozpoznać po lakierowanych w kolorze nadwozia klamkach i lusterkach. Megane II Dynamique to odmiana usportowiona, kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte są skórą, a felgi są aluminiowe. Model Privilege (jak testowe auto) jest najbardziej luksusowy, z beżowym wnętrzem i chromowanymi, matowymi klamkami.
Nadwozie
Gdy spojrzymy z przodu na nowe Megane, nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia z tak awangardowym autem. Dopiero z boku widać odwagę projektantów. Tylna klapa, łamana w połowie, jest znana z modeli Avantime i Vel Satis, to jednak auta drogie, w założeniu niszowe. Megane ma być lokomotywą sprzedaży Renaulta w Polsce, czy tak się stanie na razie nie wiadomo. Nietypowa stylistyka tylnej części nadwozia przykuwa oko, ale powoduje zmniejszenie pojemności bagażnika - mieści on zaledwie 330 litrów, mniej niż większość aut kompaktowych. Megane ma największy w klasie rozstaw osi, a jednak miejsca na tylnej kanapie nie ma zbyt wiele.
Silniki
Megane II jest oferowany z szeroką gamą silników - do wyboru są trzy jednostki benzynowe: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Wkrótce dołączy do nich 80-konna odmiana silnika 1.4. Amatorzy silników wysokoprężnych mogą wybierać spośród jednostek 1.5 dCi 80 KM (znany z Clio) i 1.9 dCi 120 KM rodem z Laguny. W testowym modelu pod maską znalazł się 115-konny silnik benzynowy. Zapewnia on osiągi na niezłym poziomie, ma jednak wadę typową dla jednostek wielozaworowych - kiepską elastyczność. Powyżej 4500 obr./min staje się także nieprzyjemnie głośny. Zużycie paliwa na akceptowalnym poziomie - przy dynamicznej jeździe około 9 l/100 km.
Znakomicie wyposażony kompakt Renault ma szanse sporo namieszać w statystykach sprzedaży. Pod warunkiem że klienci przekonają się do awangardowej stylistyki auta. Naszym zdaniem, właśnie inny niż u wszystkich rywali wygląd jest atutem Megane.
Renault Megane 1.6 Privilege a konkurencja

ModelRenault MeganePeugeot 307Fiat Stilo
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Pojemność skokowa (cm sześc.)159815871596
Moc maks. (KM)115110103
Maks. moment obrotowy (Nm)152147145
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,51110,5
Objętość bagażnika (dm sześc.)330340370
Długość (mm)420942024253
Szerokość (mm)177717461756
Wysokość (mm)145714571525
Rozstaw osi (mm)262526102560
Masa własna (kg)115511751205
Ładowność (kg)550500500
Prędkość maksymalna (km/h)192190183
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)10,911,610,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,89,510,3
Poza miastem5,75,85,8
Średnie6,87,27,4
ModelMegane Luxe307 Premium XTStilo Dynamic
Cena (zł)63 20062 90056 400
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSO

S - standard, O - opcja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie