Jest także zwycięzcą konkursu Car of the Year 2003. Trudno chyba o lepszą rekomendację, jednak na ulicach nie widać za wielu tych aut. Powodem jest chyba bardzo odważna stylistyka, Megane jest podobne do większych modeli Avantime i Vel Satis. Klienci muszą się chyba przyzwyczaić do awangardowych kształtów auta.

Podobnie było zresztą z wprowadzonym na rynek w 1998 roku Fordem Focusem. Jego nietypowa stylistyka początkowo nie przypadła do gustu klientom, dziś kompaktowy Ford jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w Polsce. Wiele wskazuje na to, że z nowym Megane będzie podobnie. Samochód ma bardzo wiele atutów, a inna niż u konkurentów stylistyka powoduje, że auto wyraźnie się różni od wielu podobnych rywali.
W Megane II po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renaulta i Nissana. Nowy model został opracowany w 29 miesięcy. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. W projekt Megane II Renault zainwestował 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów przeznaczona była na inwestycje przemysłowe: w Hiszpanii na potrzeby produkcji hatchbacka i coupe oraz we Francji - na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scenika. W trzecim zakładzie w Turcji będą produkowane Megane w wersji trójbryłowej.
Do wyboru są trzy pakiety wyposażenia - Pack, Confort i Luxe. Już bazowy model jest bogato wyposażony - do standardu należy sześć poduszek gazowych, ABS, komputer pokładowy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i centralne ryglowanie zamków. Wersja Pack ma ponadto składane elektrycznie lusterka zewnętrzne, klimatyzację, radioodtwarzacz CD, wskaźnik temperatury zewnętrznej, halogeny i elektrycznie opuszczane szyby także w tylnych drzwiach. Na liście opcji znajdziemy podgrzewane fotele, tempomat, aluminiowe felgi, szyberdach, automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, lakier metalik i zmieniarkę płyt CD.
Megane znakomicie trzyma się drogi, zawieszenie jest utwardzone w porównaniu z poprzednim modelem. Na szczęście nie oznacza to znaczącego spadku komfortu jazdy. Chyba że zdecydujemy się na 17-calowe aluminiowe felgi, takie jak w testowym modelu. Znacznie wyraźniej odczuwa się wszelkie nierówności, łatwiej też uszkodzić felgę. Megane ma znakomite hamulce, z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na dystansie około 37 metrów. To zdecydowanie najlepszy wynik w segmencie C.
Wnętrze
Megane jest sprzedawane w czterech wersjach wystroju wnętrza - Authentique, w jej wnętrzu dominują ciemne kolory i prosta estetyka. W droższej odmianie Expression wnętrze jest utrzymane w jasnych barwach, z zewnątrz tę wersję można będzie rozpoznać po lakierowanych w kolorze nadwozia klamkach i lusterkach. Megane II Dynamique to odmiana usportowiona, kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte są skórą, a felgi są aluminiowe. Model Privilege (jak testowe auto) jest najbardziej luksusowy, z beżowym wnętrzem i chromowanymi, matowymi klamkami.
Nadwozie
Gdy spojrzymy z przodu na nowe Megane, nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia z tak awangardowym autem. Dopiero z boku widać odwagę projektantów. Tylna klapa, łamana w połowie, jest znana z modeli Avantime i Vel Satis, to jednak auta drogie, w założeniu niszowe. Megane ma być lokomotywą sprzedaży Renaulta w Polsce, czy tak się stanie na razie nie wiadomo. Nietypowa stylistyka tylnej części nadwozia przykuwa oko, ale powoduje zmniejszenie pojemności bagażnika - mieści on zaledwie 330 litrów, mniej niż większość aut kompaktowych. Megane ma największy w klasie rozstaw osi, a jednak miejsca na tylnej kanapie nie ma zbyt wiele.
Silniki
Megane II jest oferowany z szeroką gamą silników - do wyboru są trzy jednostki benzynowe: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Wkrótce dołączy do nich 80-konna odmiana silnika 1.4. Amatorzy silników wysokoprężnych mogą wybierać spośród jednostek 1.5 dCi 80 KM (znany z Clio) i 1.9 dCi 120 KM rodem z Laguny. W testowym modelu pod maską znalazł się 115-konny silnik benzynowy. Zapewnia on osiągi na niezłym poziomie, ma jednak wadę typową dla jednostek wielozaworowych - kiepską elastyczność. Powyżej 4500 obr./min staje się także nieprzyjemnie głośny. Zużycie paliwa na akceptowalnym poziomie - przy dynamicznej jeździe około 9 l/100 km.
Znakomicie wyposażony kompakt Renault ma szanse sporo namieszać w statystykach sprzedaży. Pod warunkiem że klienci przekonają się do awangardowej stylistyki auta. Naszym zdaniem, właśnie inny niż u wszystkich rywali wygląd jest atutem Megane.
Renault Megane 1.6 Privilege a konkurencja
Model | Renault Megane | Peugeot 307 | Fiat Stilo |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1598 | 1587 | 1596 |
Moc maks. (KM) | 115 | 110 | 103 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 152 | 147 | 145 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 11 | 10,5 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 330 | 340 | 370 |
Długość (mm) | 4209 | 4202 | 4253 |
Szerokość (mm) | 1777 | 1746 | 1756 |
Wysokość (mm) | 1457 | 1457 | 1525 |
Rozstaw osi (mm) | 2625 | 2610 | 2560 |
Masa własna (kg) | 1155 | 1175 | 1205 |
Ładowność (kg) | 550 | 500 | 500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 190 | 183 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,9 | 11,6 | 10,3 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,8 | 9,5 | 10,3 |
Poza miastem | 5,7 | 5,8 | 5,8 |
Średnie | 6,8 | 7,2 | 7,4 |
Model | Megane Luxe | 307 Premium XT | Stilo Dynamic |
Cena (zł) | 63 200 | 62 900 | 56 400 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | S | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | O |
S - standard, O - opcja
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?