Renault Megane 1.6 Privilege

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Nowa generacja Renaulta Megane, jako pierwszy samochód segmentu C, otrzymał w teście zderzeniowym Euro NCAP maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Jest także zwycięzcą konkursu Car of the Year 2003. Trudno chyba o lepszą rekomendację, jednak na ulicach nie widać za wielu tych aut. Powodem jest chyba bardzo odważna stylistyka, Megane jest podobne do większych modeli Avantime i Vel Satis. Klienci muszą się chyba przyzwyczaić do awangardowych kształtów auta.

Renault Megane 1.6 Privilege

Podobnie było zresztą z wprowadzonym na rynek w 1998 roku Fordem Focusem. Jego nietypowa stylistyka początkowo nie przypadła do gustu klientom, dziś kompaktowy Ford jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w Polsce. Wiele wskazuje na to, że z nowym Megane będzie podobnie. Samochód ma bardzo wiele atutów, a inna niż u konkurentów stylistyka powoduje, że auto wyraźnie się różni od wielu podobnych rywali.
W Megane II po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renaulta i Nissana. Nowy model został opracowany w 29 miesięcy. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. W projekt Megane II Renault zainwestował 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów przeznaczona była na inwestycje przemysłowe: w Hiszpanii na potrzeby produkcji hatchbacka i coupe oraz we Francji - na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scenika. W trzecim zakładzie w Turcji będą produkowane Megane w wersji trójbryłowej.
Do wyboru są trzy pakiety wyposażenia - Pack, Confort i Luxe. Już bazowy model jest bogato wyposażony - do standardu należy sześć poduszek gazowych, ABS, komputer pokładowy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i centralne ryglowanie zamków. Wersja Pack ma ponadto składane elektrycznie lusterka zewnętrzne, klimatyzację, radioodtwarzacz CD, wskaźnik temperatury zewnętrznej, halogeny i elektrycznie opuszczane szyby także w tylnych drzwiach. Na liście opcji znajdziemy podgrzewane fotele, tempomat, aluminiowe felgi, szyberdach, automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, lakier metalik i zmieniarkę płyt CD.
Megane znakomicie trzyma się drogi, zawieszenie jest utwardzone w porównaniu z poprzednim modelem. Na szczęście nie oznacza to znaczącego spadku komfortu jazdy. Chyba że zdecydujemy się na 17-calowe aluminiowe felgi, takie jak w testowym modelu. Znacznie wyraźniej odczuwa się wszelkie nierówności, łatwiej też uszkodzić felgę. Megane ma znakomite hamulce, z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na dystansie około 37 metrów. To zdecydowanie najlepszy wynik w segmencie C.
Wnętrze
Megane jest sprzedawane w czterech wersjach wystroju wnętrza - Authentique, w jej wnętrzu dominują ciemne kolory i prosta estetyka. W droższej odmianie Expression wnętrze jest utrzymane w jasnych barwach, z zewnątrz tę wersję można będzie rozpoznać po lakierowanych w kolorze nadwozia klamkach i lusterkach. Megane II Dynamique to odmiana usportowiona, kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte są skórą, a felgi są aluminiowe. Model Privilege (jak testowe auto) jest najbardziej luksusowy, z beżowym wnętrzem i chromowanymi, matowymi klamkami.
Nadwozie
Gdy spojrzymy z przodu na nowe Megane, nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia z tak awangardowym autem. Dopiero z boku widać odwagę projektantów. Tylna klapa, łamana w połowie, jest znana z modeli Avantime i Vel Satis, to jednak auta drogie, w założeniu niszowe. Megane ma być lokomotywą sprzedaży Renaulta w Polsce, czy tak się stanie na razie nie wiadomo. Nietypowa stylistyka tylnej części nadwozia przykuwa oko, ale powoduje zmniejszenie pojemności bagażnika - mieści on zaledwie 330 litrów, mniej niż większość aut kompaktowych. Megane ma największy w klasie rozstaw osi, a jednak miejsca na tylnej kanapie nie ma zbyt wiele.
Silniki
Megane II jest oferowany z szeroką gamą silników - do wyboru są trzy jednostki benzynowe: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Wkrótce dołączy do nich 80-konna odmiana silnika 1.4. Amatorzy silników wysokoprężnych mogą wybierać spośród jednostek 1.5 dCi 80 KM (znany z Clio) i 1.9 dCi 120 KM rodem z Laguny. W testowym modelu pod maską znalazł się 115-konny silnik benzynowy. Zapewnia on osiągi na niezłym poziomie, ma jednak wadę typową dla jednostek wielozaworowych - kiepską elastyczność. Powyżej 4500 obr./min staje się także nieprzyjemnie głośny. Zużycie paliwa na akceptowalnym poziomie - przy dynamicznej jeździe około 9 l/100 km.
Znakomicie wyposażony kompakt Renault ma szanse sporo namieszać w statystykach sprzedaży. Pod warunkiem że klienci przekonają się do awangardowej stylistyki auta. Naszym zdaniem, właśnie inny niż u wszystkich rywali wygląd jest atutem Megane.
Renault Megane 1.6 Privilege a konkurencja

ModelRenault MeganePeugeot 307Fiat Stilo
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Pojemność skokowa (cm sześc.)159815871596
Moc maks. (KM)115110103
Maks. moment obrotowy (Nm)152147145
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,51110,5
Objętość bagażnika (dm sześc.)330340370
Długość (mm)420942024253
Szerokość (mm)177717461756
Wysokość (mm)145714571525
Rozstaw osi (mm)262526102560
Masa własna (kg)115511751205
Ładowność (kg)550500500
Prędkość maksymalna (km/h)192190183
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)10,911,610,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,89,510,3
Poza miastem5,75,85,8
Średnie6,87,27,4
ModelMegane Luxe307 Premium XTStilo Dynamic
Cena (zł)63 20062 90056 400
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSO

S - standard, O - opcja

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie