Dzięki systemowi czterech kół skrętnych i francuskiemu komfortowi, najnowsze Renault Laguna w pełni zasługuje na miano sportowej limuzyny.
Laguna jest produkowana przez koncern Renault od 16 lat. Najnowsza, III generacja samochodu przeszła niedawno lifting i jest już w ofercie polskich dealerów. Można powiedzieć, iż odświeżenie Laguny było subtelne i mało widoczne dla obserwatora z zewnątrz. Najważniejsza zmiana kryje się pod blachami francuskiego auta.
Niewątpliwie zalicza się do niej System 4Control czyli czterech kół skrętnych już wcześniej stosowany przez firmę w modelu Laguna Coupe. Teraz dostępny jest w Lagunie "zwykłej", choć z pewnym zastrzeżeniem, bo tylko w jej mocniejszych odmianach silnikowych : wysokoprężnej 2.0 dCi (150 lub 175KM) i benzynowej 2.0T (170 KM).
Działanie Sytemu 4Control jest dość oryginalne. Przy niższej prędkości (do 60 km/h) tylne koła nie podążają w tę samą stronę co przednie, ale skręcają się w kierunku przeciwnym. Ich maksymalne wychylenie nie może przekroczyć jednak 3,5 stopnia. Ale to wystarcza, by ułatwić manewrowanie autem na ciasnym parkingu czy wąskiej uliczce. Powyżej prędkości 60 km/h tylne koła skręcają już zwyczajnie, w tym samym kierunku, co przednie. Pomaga to utrzymać tył samochodu na właściwym torze w szybko pokonywanych, ostrych zakrętach czy nagłym omijaniu przeszkody.
Układ jezdny 4Control ma w tej sytuacji dwie zalety: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i wymaga mniejszych skrętów kierownicą dzięki specjalnie dobranym parametrom układu kierowniczego o mniejszym przełożeniu. Zwykła Laguna, bez tego systemu, wymaga przy zawracaniu średnicy ponad 12 metrów, z opisanym systemem wystarczy jej 10,8 metra czyli tyle, ile znacznie mniejszej Renault Clio. Trzeba dodać, iż układ jezdny najnowszej Laguny gwarantuje wyczucie drogi i jednocześnie dobrze tłumi drgania przenoszone z nawierzchni drogi na kierownicę. Ograniczeniu uległy również tzw. przechyły nadwozia, co docenimy podczas szybszej jazdy np. na górskich serpentynach.
Jeśli chodzi o nadwozie nowej Laguny to trzeba powiedzieć, iż przeprowadzony pod koniec tego roku lifting był delikatny. Na zmianach zyskał przede wszystkim przód samochodu. Przedni zderzak otrzymał ciekawą osłonę chłodnicy w czarnym, perłowym kolorze z wyraźniej zaznaczoną obecnością chromowanych elementów. W wersji hatchback boczna linia nadwozia sięga aż do bagażnika, tuż poniżej tylnych, przydymionych świateł z diodami LED. Dzięki umieszczeniu w górnej części nadwozia, tylne światła przyczyniają się do podkreślenia dynamiki pojazdu, tworząc przy tym charakterystyczny świetlny znak rozpoznawczy Laguny. Dla zapewnienia większej płynności linii nadwozia antena radiowa została wbudowana w tylną szybę. Dwie chromowane końcówki wydechu montowane są tylko w najmocniejszych wersjach.
We wnętrzu auta uwagę zwraca rozciągająca się na całą szerokość kabiny deska rozdzielcza bez żadnych widocznych połączeń ze środkową konsolą, pokryta materiałem typu slush. Wyświetlacze radioodtwarzacza i nawigacji satelitarnej współgrają z ozdobnymi listwami deski rozdzielczej.
Wyposażenie samochodu zostało wzbogacone o dwa nowe systemy nagłośnienia: 3D Sound by Arkamys z ośmioma głośnikami i wzmacniaczem o mocy 140 W (w standardzie) lub wysokiej klasy Bose Sound System z 10 głośnikami i cyfrowym wzmacniaczem (za dopłatą). Pomocna w trasie okazuje się wbudowana nawigacja GPS Carminat TomTom Live, która w zależności od dostępności informacji w danym kraju, może powiadamiać kierowcę o przenośnych fotoradarach czy pomagać w omijaniu drogowych korków.
Technika kosztuje. Laguna z opisywanym rozwiązaniem 4Control i silnikiem 2.0 dCi (150 KM), w wersji wyposażeniowej Tech Run kosztuje 101 400 zł i objęta jest trzyletnią gwarancją.
Wybrane dane techniczne
Marka | Renault Laguna Tech Run | VW Passat Comfortline | Opel Insignia Edition |
Cena (zł) | 101 400 | 99 090 | 104 350 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Moc (KM) | 150 | 140 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 | 320 | 350 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 9,5 | 9,8 | 9,5 |
Prędkość maksymalna | 210 | 209 | 218 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 5,5 | 5,6 | 5,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 146 | 154 |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?