Renault Laguna po liftingu

Janusz Steinbarth
Dzięki systemowi czterech kół skrętnych i francuskiemu komfortowi, najnowsze Renault Laguna może pretendować na miano sportowej limuzyny.

Dzięki systemowi czterech kół skrętnych i francuskiemu komfortowi, najnowsze Renault Laguna w pełni zasługuje na miano sportowej limuzyny.

Fot. Renault
Fot. Renault

Laguna jest produkowana przez koncern Renault od 16 lat. Najnowsza, III generacja samochodu przeszła niedawno lifting i jest już w ofercie polskich dealerów.  Można powiedzieć, iż odświeżenie Laguny było subtelne i mało widoczne dla obserwatora z zewnątrz. Najważniejsza zmiana kryje się pod blachami francuskiego auta.

Niewątpliwie zalicza się do niej System 4Control  czyli czterech kół skrętnych  już wcześniej stosowany przez firmę w modelu Laguna Coupe.  Teraz dostępny jest w Lagunie "zwykłej", choć z pewnym zastrzeżeniem, bo tylko w jej mocniejszych odmianach silnikowych : wysokoprężnej 2.0 dCi (150 lub 175KM) i benzynowej  2.0T (170 KM).

Fot. Renault
Fot. Renault

Działanie Sytemu 4Control jest dość oryginalne. Przy niższej prędkości (do 60 km/h) tylne koła nie podążają w tę samą stronę co przednie, ale skręcają się w kierunku przeciwnym.   Ich maksymalne wychylenie nie może przekroczyć  jednak 3,5 stopnia. Ale to wystarcza, by ułatwić manewrowanie autem na ciasnym parkingu czy wąskiej uliczce. Powyżej prędkości 60 km/h tylne koła skręcają  już zwyczajnie, w tym samym kierunku, co przednie.  Pomaga to utrzymać tył  samochodu na właściwym torze w szybko pokonywanych, ostrych zakrętach czy nagłym omijaniu przeszkody.

Układ jezdny 4Control ma w tej sytuacji dwie zalety: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i wymaga mniejszych skrętów kierownicą dzięki specjalnie dobranym parametrom układu kierowniczego o mniejszym przełożeniu. Zwykła Laguna, bez tego systemu, wymaga przy zawracaniu średnicy ponad 12 metrów, z opisanym systemem wystarczy jej 10,8 metra czyli tyle, ile  znacznie mniejszej Renault Clio. Trzeba dodać, iż układ jezdny najnowszej Laguny gwarantuje wyczucie drogi i jednocześnie dobrze  tłumi drgania przenoszone z nawierzchni drogi na kierownicę.  Ograniczeniu uległy również tzw. przechyły nadwozia, co docenimy podczas szybszej jazdy np. na górskich serpentynach.

Fot. Renault
Fot. Renault

Jeśli chodzi o nadwozie nowej Laguny to trzeba powiedzieć, iż przeprowadzony pod koniec tego roku lifting był delikatny.  Na zmianach zyskał przede wszystkim przód samochodu.  Przedni zderzak otrzymał ciekawą osłonę chłodnicy w czarnym, perłowym kolorze z wyraźniej zaznaczoną obecnością chromowanych elementów. W wersji hatchback boczna linia nadwozia sięga aż do bagażnika, tuż poniżej tylnych, przydymionych świateł z diodami LED. Dzięki umieszczeniu w górnej części nadwozia, tylne światła przyczyniają się do podkreślenia dynamiki pojazdu, tworząc przy tym charakterystyczny świetlny znak rozpoznawczy Laguny. Dla zapewnienia większej płynności linii nadwozia antena radiowa została wbudowana w tylną szybę. Dwie chromowane końcówki wydechu montowane są tylko w najmocniejszych wersjach.

We wnętrzu auta uwagę zwraca rozciągająca się na całą szerokość kabiny deska rozdzielcza bez żadnych widocznych połączeń ze środkową konsolą, pokryta materiałem typu slush. Wyświetlacze radioodtwarzacza i nawigacji satelitarnej współgrają z ozdobnymi listwami deski rozdzielczej. 

Wyposażenie samochodu zostało wzbogacone o dwa nowe systemy nagłośnienia: 3D Sound by Arkamys z ośmioma głośnikami i wzmacniaczem o mocy 140 W (w standardzie) lub wysokiej klasy Bose Sound System z 10 głośnikami i cyfrowym wzmacniaczem (za dopłatą). Pomocna w trasie okazuje się wbudowana nawigacja GPS Carminat TomTom Live, która w zależności od dostępności informacji w danym kraju, może powiadamiać kierowcę  o przenośnych fotoradarach czy pomagać w omijaniu drogowych korków.

Technika kosztuje. Laguna z opisywanym rozwiązaniem 4Control i silnikiem 2.0 dCi (150 KM), w wersji wyposażeniowej Tech Run kosztuje 101 400 zł i  objęta jest trzyletnią gwarancją.

Fot. Renault
Fot. Renault
Fot. Renault
Fot. Renault
Fot. Renault
Fot. Renault

Wybrane dane techniczne

Marka

Renault Laguna Tech Run

VW Passat Comfortline

Opel Insignia Edition

Cena (zł)

101 400

99 090

104 350

Silnik

         Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (l)

2.0

2.0

2.0

Moc (KM)

150

140

160

Moment obrotowy (Nm)

340

            320

350

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

9,5

9,8

9,5

Prędkość maksymalna

210

209

218

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

5,5

5,6

5,8

Emisja CO2 (g/km)

136

146

154

Skrzynia biegów

   manualna
   6-biegowa

manualna
6-biegowa

manualna
6-biegowa

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty