Rajdy terenowe. Hołowczyc i Kurzeja zdominowali Baja Poland 2023

Tomasz Szmandra
Rajd Columna Medica Baja Poland obecnie jest najwyższymi rangą międzynarodowymi zawodami w sporcie samochodowym rozgrywanymi na terenie Polski.
Rajd Columna Medica Baja Poland obecnie jest najwyższymi rangą międzynarodowymi zawodami w sporcie samochodowym rozgrywanymi na terenie Polski. ateriały prasowe
Krzysztof Hołowczyc pilotowany przez Łukasza Kurzeję w Mini John Cooper Works Rally wygrał Rajd Baja Poland – rundę Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja. Popularny Hołek dokonał tego w pięknym stylu zapisując na swoje konto najlepsze czasy na wszystkich pięciu odcinkach specjalnych! Był to już dziewiąty triumf olsztynianina w najważniejszej offroadowej imprezie w naszym kraju.   

Pierwszego dnia rywalizacji, czyli w piątek, rajdowe Mini w barwach AzotoPower było najszybsze na krótkim, niespełna sześciokilometrowym prologu. Najważniejszą częścią rozgrywanego tradycyjnie w Szczecinie i    Drawsku Pomorskim rajdzie był odcinki poligonowe. Dwa długie, bo 160-kilometrowe, tak naprawdę  decydowały o pozycji na mecie rajdu. Hołowczyc nie zawiódł licznie zgromadzonych kibiców wygrywając oba oesy i zwiększając tym samym przewagę  nad drugim Michałem Małuszyńskim pilotowanym przez Julitę Małuszyńską do prawie 9 minut! Nie obyło się przy tym bez małej przygody. W czasie neutralizacji drugiego sobotniego odcinka, okazało się, że przegub napędowy Mini liderów pozbawiony jest osłony. Usterka, chociaż z pozoru niewielka, może mieć spore konsekwencje, ponieważ przegub narażony na zanieczyszczenia może po prostu się zatrzeć i rozpaść, a w konsekwencji pozbawić napędu jedno z kół. Hołowczyc drugi sobotni odcinek przejechał więc bardzo ostrożnie.

Ostatni dzień rajdu to dwukrotnie pokonywana próba Dobra-Szczecin o długości 30,7 kilometra. Tutaj duet Hołowczyc/Kurzeja ponownie okazał się najszybszy. Cały rajd zakończył się dziewiątym zwycięstwem Hołowczyca, który już zapowiada poprawienie tego wyniku w przyszłym roku!

– Bardzo się cieszę, że jesteśmy na mecie i to na pierwszym miejscu. Wykonaliśmy bardzo dużą pracę z naszym samochodem. Nie ukrywam, że można byłoby w wielu miejscach pojechać szybciej, jednak świadomość tego, że najważniejsze wydarzenie, czyli Rajd Dakar jest przed nami, pracowaliśmy nad różnymi ustawieniami samochodu. Jestem bardzo zadowolony z pracy, którą wykonaliśmy. Nasze Mini świetnie się prowadzi i daje ogromną frajdę z jazdy! Samochód poprawił się około sekundy na kilometrze, więc jesteśmy w dobrym miejscu. Wiemy też co jeszcze jest do poprawienia, a to ważne w kontekście nadchodzącego Rajdu Dakar. Czuję, że szczęście do mnie wraca i nie opuści mnie również na Dakarze. Dziękuję sponsorom i bardzo licznie zgromadzonym kibicom. Wygrana zawsze smakuje wyjątkowo – powiedział na mecie Krzysztof Hołowczyc.

Na drugim miejscu w rajdzie uplasowali się Michał i Julita Małuszyńscy (Mini John Cooper Works Rally), a na najniższym stopniu podium stanął Mshari Althefiri z Kuwejtu (Can-Am Maverick X3), którego pilotował Hiszpan Oriol Vidal Montijano.

Przypomnijmy, że Rajd Columna Medica Baja Poland obecnie jest najwyższymi rangą międzynarodowymi zawodami w sporcie samochodowym rozgrywanymi na terenie Polski. Tegoroczne zawody były rozgrywane jako: 5. runda Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja, 7. runda Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, 4. runda Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, 4. runda Mistrzostw Republiki Czeskiej w Rajdach Terenowych, 4. runda Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, 4. runda Mistrzostw Polski w Rajdach Baja i 4. runda Pucharu Polski w Rajdach Baja.

Trasę rajdu liczyła 656,24 km długości, z czego 387,2 km stanowiły odcinki specjalne. Natomiast do rywalizacji przystąpiły łącznie 64 załogi w samochodach oraz 16 kierowców quadów i motocykli. W sumie na listach startowych widniały nazwiska 147 uczestników.

Columna Medica Baja Poland 2023. Klasyfikacja końcowa rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja:

1. Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, Mini John Cooper Works Rally) 4:11:59,9 s
2. Małuszyński/Małuszyńska (POL/POL, Mini John Cooper Works Rally) + 9:57,1 s
3. Al Thefiri/Vidal Montijano (KWT/ESP, Can-Am Maverick X3) +22:23,7 s
4. Grajek/Jazic (POL/POL, Toyota Hilux) +22:53,5 s
5. Sousa Leite/Ferreira Miranda (BRA/PRT, Can-Am Maverick X3) +32:45,5 s
6. De Sousa Batista/De Almedia Da Mota (BRA/PRT, BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +34:52,2 s
7. Warnia/Minaudier (FRA/FRA, Polaris RZR Pro R Sport) +43:27,6 s
8. Suarez/Tsyro (ESP/UKR, BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +51:46,4 s
9. Akeel/Perry (SAU/DEU, Can-Am Maverick X3) +1:01:07,6 s
10. Alvarez Castellano/Panseri (AGR/FRA, Can-Am Maverick X3) +1:11:04,6 s

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie