Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki

Czesław Wachnik
Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki
Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki
Udostępnij:
Ypsilon to nowy model produkowany w tyskiej fabryce Fiata. Sprawdziliśmy, czy nowe auto z Polski jest warte swej ceny.
Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki
Pierwsza jazda: Lancia Ypsilon - nowy maluch z polskiej fabryki

Poprzednia Lancia Ypsilon była małym miejskim samochodem. Miała trzydrzwiowe nadwozie i dość wysoką cenę. Nie odniosła sukcesu.

 

Zobacz: nowa Lancia Ypsilon - zdjęcia z testu

 

Z jej następczynią ma być inaczej. Nowa Lancia Ypsilon ma pięciodrzwiowe nadwozie i stosunkowo przestronną tylną kanapę. Może więc konkurować z samochodami segmentu B, traktowanymi od biedy jako auta rodzinne.

Nadwozie kopią amerykańskiego Chryslera 

Przód Lancii Ypsilon przypomina znanego także u nas amerykańskiego Chryslera PT Cruisera.**  Włosi przejęli amerykański koncern i teraz jesteśmy świadkami łączenia Chryslera z Lancią**.

 

W USA, Wielkiej Brytanii czy Irlandii Lancie będą oferowane jako Chryslery. Oprócz kratki wlotu powietrza niemal przejętej z PT Cruisera, z przodu Lancii Ypsilon mamy zgrabnie skrojone reflektory i schodzący nisko wlot powietrza w przednim zderzaku. Efekt znakomity.

 

Podobnie jak ukrycie klamki w tylnym słupku. Z daleka Ypsilon wygląda jak samochód trzydrzwiowy i prezentuje się naprawdę dobrze. Tym bardziej, że tył udanie nawiązuje do eleganckiej i większej Lancii Delta.


Wnętrze - zegary umieszczono na środku

Lancia Ypsilon ma nadwozie o wymiarach: 384 cm wysokości, 167 cm szerokości i 152 cm wysokości oraz 239 cm rozstawu osi. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest bagażnik o pojemności 245 litrów.

Deska rozdzielcza zaskakuje. Kierowca ma przed sobą trzyramienną kierownicę, a całą resztę, a więc liczniki i pokrętła przeniesiono do środka. To nietypowe rozwiązanie, za którym wielu kierowców nie przepada. Tym bardziej, że i prędkościomierz, i obrotomierz są za małe i słabo widoczne.

 

Co ważne, kokpit wykonano z dobrych materiałów. We wnętrzu Lancii Ypsilon można się więc poczuć, jak w większym luksusowym samochodzie.**


Ile w Ypsilonie z nowego Fiata Pandy?

Podczas prezentacji Lancii Ypsilon dyskutowano, czy jest to nowy Fiat Panda w wersji luksusowej. Trudno stwierdzić, ile w tym prawdy, bo nowej Pandy żadnen z dziennikarzy nie widział. Ale oba samochody - nowa Lancia Ypsilon i nowy Fiat Panda - mają tę samą płytę podłogową.

 

Zawieszenie

 

Nowa Lancia Ypsilon na zatłoczonych ulicach Krakowa spisywała się doskonale. Zawieszenie dobrze tłumiło nierówności a wysokie nadwozie nie bujało się wybojach.

 

Samochód poruszał się zwinnie, a system Magic Parking (opcjonalny asystent parkowania) zastępował kierowcę, gdy ten chciał zaparkować. Kiedy czujniki znalazły miejsce o wymiarach długości auta i dodatkowo 40 cm przed i 40 cm za nim, automat przejmował kierownicę.

 

Kierowca tylko naciskał gaz lub hamulec i zmieniał biegi. Automat pewnie i zwinnie umieścił Ypsilona tam, gdzie było mu najbezpieczniej.


Silniki - TwinAir i diesel godne polecenia

Wybór silników nowej Lancii Ypsilon ogranicza się jak na razie do trzech jednostek.

 

Podstawową jest benzynowy silnik 1,2 litra o mocy 69 KM. W mieście Ypsilon z tym silnikiem radził sobie całkiem sprawnie. Na autostradzie też bez problemów osiągał 140-150 km/godz. Jednak znacznie lepsze wrażenie zrobił na nas dwucylindrowy silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM, wspomagany turbosprężarką. To motor, który zasłużenie zgarnął wiele medali i wyróżnień.

 

Wydaje odgłos podobny do kosiarki, ale szybko wchodzi na obroty i znacznie mniej pali niż jego bardziej pojemny brat 1,2 litra. Jest też cichszy. Dlatego kupując Lancię Ypsilon warto dopłacić za TwinAira. Niestety jest sporo, bo około 9 tys. zł. Do wyboru jest jeszcze turbodiesel JTD 1,3 litra o mocy 95 KM. Najmocniejszy, ale też najdroższy, bo ceny Lancii Ypsilon z tym silnikiem zaczynają się od 59900 zł.

 

Dlatego przy dzisiejszych cenach paliw wersja z silnikiem TwinAir wydaje się rozsądniejszym wyborem.  

 

Wyposażenie i podsumowanie

Lancia Ypsilon w podstawowej wersji Silver ma silnik 1,2 litra i słabe wyposażenie, jak na samochód kosztujący prawie 45 tys. zł. Mamy tu tylko ABS, 4 poduszki powietrze i elektryczne szyby. Klimatyzacje dostaniemy dopiero przy w modelu Gold, którego ceny zaczynają się od 53 900 zł. Dlatego trudno wróżyć małej Lancii rynkowy sukces w Polsce.

  **
Plusy:

- wysoki komfort jazdy
- wysokiej jakości materiały wykończeniowe


Minusy:

 

- zbyt słaby silnik 1,2 litra
- wysoka cena

Lancia Ypsilon 1,2 litra – dane techniczne


Nadwozie: 5-miejscowe
Zespół napędowy: silnik benzynowy 1,2 litra
Moc i moment obrotowy: 69 KM przy 5000 obr./min; 102 Nm.
Skrzynia biegów i napęd: 5 – stopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 14,5 s
Prędkość maksymalna: 163 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,4/4,1/4,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 384/167,5/166,6/239 cm
Masa i ładowność: 965 kg, 450 kg
Cena testowanego auta: 44.900 zł

 

Czesław Wachnik

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie