Peugeot 206 (1998 – do dzisiaj)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Peugeot: Peugeot 206 zadebiutował w 1998 r. i jest produkowany do dzisiaj. Na rynku aut używanych model ten występuje w dużych ilościach.
Fot. Peugeot: Peugeot 206 zadebiutował w 1998 r. i jest produkowany do dzisiaj. Na rynku aut używanych model ten występuje w dużych ilościach.
Udostępnij:
Peugeot rozpoczął wytwarzanie modelu 206 w 1998 r. Od początku 206-tka stała się groźnym konkurentem Fiata Punto, Opla Corsy czy Renault Clio.

Peugeot rozpoczął wytwarzanie modelu 206 we wrześniu 1998 roku. Od początku 206-tka stała się groźnym konkurentem Fiata Punto, Opla Corsy czy Renault Clio i pomimo upływu lat wygrywa tą rywalizację, co potwierdza 5 milionów sprzedanych aut.

 

Wersje nadwoziowe
Fot. Peugeot: Peugeot 206 zadebiutował w 1998 r. i jest produkowany do dzisiaj. Na rynku aut używanych model ten występuje w dużych ilościach.
Fot. Peugeot: Peugeot 206 zadebiutował w 1998 r. i jest produkowany do dzisiaj. Na rynku aut używanych model ten występuje w dużych ilościach.

 

W pierwszych latach produkcji wytwarzano 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, następnie gamę nadwozi wzbogacono o pojemne kombi (2002 r.) oraz coupe-kabriolet (2000 r.) z elektrohydraulicznie składanym stalowym dachem. Przy zachowaniu tego samego rozstawu osi, wersja kombi jest wydłużona o 20 cm w porównaniu z hatchbackiem, dzięki czemu pojemność bagażnika wynosi 313/1136 litrów. W

Fot. Peugeot: Pojazd oferowano w szerokiej gamie jednostek napędowych. Godne polecenia są silnik benzynowy 1,4 l/75 KM i diesle HDi.
Fot. Peugeot: Pojazd oferowano w szerokiej gamie jednostek napędowych. Godne polecenia są silnik benzynowy 1,4 l/75 KM i diesle HDi.

historii modelu ważny jest rok 2003, w którym zaprezentowano nieco zmodyfikowane nadwozie, zmieniono wnętrze, wprowadzono bogatsze wyposażenie standardowe, a z efektów wizualnych na klapie bagażnika umieszczono duże, charakterystyczne logo. Wzbogacono wybór jednostek napędowych o 16-zaworowe silniki benzynowe i diesle HDi o mniejszej pojemności. Od tego czasu samochody montowane są z większą starannością.

Fot. Peugeot: W 2000 r. weszła na rynek wersja cabrio-coupe z chowanym w bagażniku stalowym dachem.
Fot. Peugeot: W 2000 r. weszła na rynek wersja cabrio-coupe z chowanym w bagażniku stalowym dachem.

 

Silniki

 

Peugeot jest wytwórnią dysponującą szeroką gamą jednostek napędowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym, dlatego w kolejnych latach modelowych do napędu używano silników benzynowych o pojemnościach 1,1 do 2,0 litra i mocy od 60 do 177 KM. Wykorzystywano również jednostki wysokoprężne

Fot. Peugeot: Wersja kombi ukazała się w 2002 r.
Fot. Peugeot: Wersja kombi ukazała się w 2002 r.

o pojemności od 1,4 do 2,0 litra i zakresie mocy od 70 do 110 KM. Należy podkreślić, że do napędu stosowano bardzo nowoczesne i charakteryzujące się wysoką kulturą pracy silniki HDi.

 

Wnętrze

 

Kokpit samochodu wykonano zgodnie z zasadami ergonomii, wszystkie wskaźniki umieszczone są w polu obserwacji kierowcy. Część elementów wnętrza zrobiono z tworzyw sztucznych nie najwyższej jakości. Na tylnych fotelach jest mało miejsca, dodatkowo nisko

Fot. Peugeot: Tablica przyrządów jest czytelna, fotele przednie – wygodne.
Fot. Peugeot: Tablica przyrządów jest czytelna, fotele przednie – wygodne.

opadający dach ogranicza przestrzeń nad głową, a tylna kanapa może służyć do przewożenia dzieci. Widoczność do tyłu na boki ograniczają masywne słupki.

 

Samochód wyposażono w sprężyste zawieszenie umożliwiające szybkie pokonywanie zakrętów. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu belkę skrętną.

Fot. Peugeot: Ilość miejsca na tylnej kanapie w wersji hatchback nie jest imponująca.
Fot. Peugeot: Ilość miejsca na tylnej kanapie w wersji hatchback nie jest imponująca.

Samochód nie jest duży i dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu dobrze się prowadzi. Układ hamulcowy działa skutecznie pozwalając zatrzymać pojazd rozpędzony do prędkości 100 km/h na odcinku krótszym niż 40 metrów, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.

 

Eksploatacja

 

Mały Peugeot nie jest autem awaryjnym, lecz części składowe przedniego zawieszenia, a w szczególności elementy stalowo-gumowe i łączniki stabilizatora często podlegają wymianie. Skrzynia biegów jest delikatna i aby długo zachowała sprawność wymaga wolnej i dokładnej zmiany przełożeń. W samochodach z pierwszych lat produkcji występują problemy z elektroniką i immobiliserem. Po przebiegu 90 - 100 tysięcy km dwieścieszóstka generuje jednorazowy, duży koszt naprawy, ponieważ trzeba wymienić amortyzatory, rozrząd, zawieszenie, łożyska belki tylnej, tarcze hamulcowe.

 

Ze względu na rozmaitość jednostek napędowych pochodzących z różnych okresów produkcji, obsługa samochodu powinna być dokonywana według zaleceń producenta zawartych w dokumentacji. Aby nie popełnić kosztownego błędu, warto jej żądać podczas zakupu samochodu używanego.

 

Sytuacja rynkowa

 

Na rynku pojazdów używanych jest stosunkowo duża podaż samochodów kupionych w Polsce. Jeśli nie mają przesadnie zawyżonych cen, z reguły nie czekają długo na nowego właściciela. Polecany silnik benzynowy 1,4/75 KM charakteryzuje się dobrymi własnościami przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Silniki z grupy HDi są bardzo oszczędne i mają wysoką kulturę pracy, lecz wpływają na wzrost ceny aut używanych. Należy podkreślić, że jednostki napędowe są trwałe i nawet samochody z najmniejszym silnikiem o pojemności 1,1 litra uzyskują przebiegi ponad 200 tysięcy km.

  

Zalety:

- bardzo atrakcyjna linia nadwozia,

- nowoczesne i oszczędne silniki Diesla.

 

Wady:

- mała dynamika samochodów z silnikami o mniejszej pojemności,

- ograniczona ilość miejsca na tylnych siedzeniach.

 

Orientacyjne ceny wybranych części zamiennych w ASO w złotych

 

Reflektor przedni

480

Błotnik przedni

380

Zderzak przedni

800

Klocki hamulcowe

189

Tarcze hamulcowe

310

Przegląd mały olej półsyntetyczny, filtry

370

Przegląd duży, olej półsyntetyczny, świece, filtry wszystkie,  regulacja hamulców

719

 

Orientacyjne ceny samochodów używanych w złotych

 

Rok produkcji199819992000200120022003
1,1/ 60 KM17,118,319,421,523,325,0
1,4 / 75 KM19,120,321,823,625,627,6
1,6 /110 KM-22,023,525,527,4-
1,9/ 70 KM21,222,524,126,128,2-
2,0/ 90 KM-27,429,531,834,637,4

                                       

Niektóre dane techniczne samochodów wyposażonych w różne silniki

 

 

1,1

1,4

1,6

1,4 HDi

Pojemność silnika (cm3)1124136015871398
Moc maksymalna (KM)607511068
Maksymalny moment obrotowy (Nm)

91

120

147

150

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

15,2

12,3

9,6

14,4

Prędkość maksymalna (km/h)

158

170

185

168

Pojemność bagażnika hatchback (l)

245

Długość x szerokość x wysokość (cm)

384 x 165 x 143

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,2

7,2

7,8

5,2

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie