Peugeot rozpoczął wytwarzanie modelu 206 we wrześniu 1998 roku. Od początku 206-tka stała się groźnym konkurentem Fiata Punto, Opla Corsy czy Renault Clio i pomimo upływu lat wygrywa tą rywalizację, co potwierdza 5 milionów sprzedanych aut.
Wersje nadwoziowe

W pierwszych latach produkcji wytwarzano 3- i 5-drzwiowe hatchbacki, następnie gamę nadwozi wzbogacono o pojemne kombi (2002 r.) oraz coupe-kabriolet (2000 r.) z elektrohydraulicznie składanym stalowym dachem. Przy zachowaniu tego samego rozstawu osi, wersja kombi jest wydłużona o 20 cm w porównaniu z hatchbackiem, dzięki czemu pojemność bagażnika wynosi 313/1136 litrów. W

historii modelu ważny jest rok 2003, w którym zaprezentowano nieco zmodyfikowane nadwozie, zmieniono wnętrze, wprowadzono bogatsze wyposażenie standardowe, a z efektów wizualnych na klapie bagażnika umieszczono duże, charakterystyczne logo. Wzbogacono wybór jednostek napędowych o 16-zaworowe silniki benzynowe i diesle HDi o mniejszej pojemności. Od tego czasu samochody montowane są z większą starannością.

Silniki
Peugeot jest wytwórnią dysponującą szeroką gamą jednostek napędowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym, dlatego w kolejnych latach modelowych do napędu używano silników benzynowych o pojemnościach 1,1 do 2,0 litra i mocy od 60 do 177 KM. Wykorzystywano również jednostki wysokoprężne

o pojemności od 1,4 do 2,0 litra i zakresie mocy od 70 do 110 KM. Należy podkreślić, że do napędu stosowano bardzo nowoczesne i charakteryzujące się wysoką kulturą pracy silniki HDi.
Wnętrze
Kokpit samochodu wykonano zgodnie z zasadami ergonomii, wszystkie wskaźniki umieszczone są w polu obserwacji kierowcy. Część elementów wnętrza zrobiono z tworzyw sztucznych nie najwyższej jakości. Na tylnych fotelach jest mało miejsca, dodatkowo nisko

opadający dach ogranicza przestrzeń nad głową, a tylna kanapa może służyć do przewożenia dzieci. Widoczność do tyłu na boki ograniczają masywne słupki.
Samochód wyposażono w sprężyste zawieszenie umożliwiające szybkie pokonywanie zakrętów. Z przodu zastosowano kolumny resorujące, z tyłu belkę skrętną.

Samochód nie jest duży i dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu dobrze się prowadzi. Układ hamulcowy działa skutecznie pozwalając zatrzymać pojazd rozpędzony do prędkości 100 km/h na odcinku krótszym niż 40 metrów, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.
Eksploatacja
Mały Peugeot nie jest autem awaryjnym, lecz części składowe przedniego zawieszenia, a w szczególności elementy stalowo-gumowe i łączniki stabilizatora często podlegają wymianie. Skrzynia biegów jest delikatna i aby długo zachowała sprawność wymaga wolnej i dokładnej zmiany przełożeń. W samochodach z pierwszych lat produkcji występują problemy z elektroniką i immobiliserem. Po przebiegu 90 - 100 tysięcy km dwieścieszóstka generuje jednorazowy, duży koszt naprawy, ponieważ trzeba wymienić amortyzatory, rozrząd, zawieszenie, łożyska belki tylnej, tarcze hamulcowe.
Ze względu na rozmaitość jednostek napędowych pochodzących z różnych okresów produkcji, obsługa samochodu powinna być dokonywana według zaleceń producenta zawartych w dokumentacji. Aby nie popełnić kosztownego błędu, warto jej żądać podczas zakupu samochodu używanego.
Sytuacja rynkowa
Na rynku pojazdów używanych jest stosunkowo duża podaż samochodów kupionych w Polsce. Jeśli nie mają przesadnie zawyżonych cen, z reguły nie czekają długo na nowego właściciela. Polecany silnik benzynowy 1,4/75 KM charakteryzuje się dobrymi własnościami przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Silniki z grupy HDi są bardzo oszczędne i mają wysoką kulturę pracy, lecz wpływają na wzrost ceny aut używanych. Należy podkreślić, że jednostki napędowe są trwałe i nawet samochody z najmniejszym silnikiem o pojemności 1,1 litra uzyskują przebiegi ponad 200 tysięcy km.
Zalety:
- bardzo atrakcyjna linia nadwozia,
- nowoczesne i oszczędne silniki Diesla.
Wady:
- mała dynamika samochodów z silnikami o mniejszej pojemności,
- ograniczona ilość miejsca na tylnych siedzeniach.
Orientacyjne ceny wybranych części zamiennych w ASO w złotych
Reflektor przedni | 480 |
Błotnik przedni | 380 |
Zderzak przedni | 800 |
Klocki hamulcowe | 189 |
Tarcze hamulcowe | 310 |
Przegląd mały olej półsyntetyczny, filtry | 370 |
Przegląd duży, olej półsyntetyczny, świece, filtry wszystkie, regulacja hamulców | 719 |
Orientacyjne ceny samochodów używanych w złotych
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1,1/ 60 KM | 17,1 | 18,3 | 19,4 | 21,5 | 23,3 | 25,0 |
1,4 / 75 KM | 19,1 | 20,3 | 21,8 | 23,6 | 25,6 | 27,6 |
1,6 /110 KM | - | 22,0 | 23,5 | 25,5 | 27,4 | - |
1,9/ 70 KM | 21,2 | 22,5 | 24,1 | 26,1 | 28,2 | - |
2,0/ 90 KM | - | 27,4 | 29,5 | 31,8 | 34,6 | 37,4 |
Niektóre dane techniczne samochodów wyposażonych w różne silniki
| 1,1 | 1,4 | 1,6 | 1,4 HDi |
Pojemność silnika (cm3) | 1124 | 1360 | 1587 | 1398 |
Moc maksymalna (KM) | 60 | 75 | 110 | 68 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 91 | 120 | 147 | 150 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 15,2 | 12,3 | 9,6 | 14,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 158 | 170 | 185 | 168 |
Pojemność bagażnika hatchback (l) | 245 | |||
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 384 x 165 x 143 | |||
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,2 | 7,2 | 7,8 | 5,2 |
Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?