ZDS zwraca uwagę, że rozporządzenie nie było nowelizowane od roku 2017, co w obliczu bardzo szybkiej zmiany unijnych norm emisji spalin w pojazdach samochodowych powoduje problemy w realnym i proporcjonalnym dostosowaniu opłat do obowiązujących obecnie norm ekologicznych. Najważniejszym tego przykładem jest nieuwzględnienie w tabeli D załącznika nr 1 do rozporządzenia, samochodów posiadających silniki spełniające najnowsze, obowiązującą w UE normy ekologiczne Euro6. Powoduje to absurdalną sytuację, że samochody te, pomimo najlepszych wskaźników środowiskowych, są obciążone opłatami wyższymi niż pojazdy o starszych normach spalania.
Związek wskazał ponadto, że poza usunięciem wskazanego powyżej absurdu, pilna nowelizacja rozporządzenia powinna być także odbiciem ekologicznej polityki państwa i powinna zdecydowanie bardziej niż obecne rozporządzenie, polaryzować stawki opłat pomiędzy samochodami o najniższej szkodliwości ekologicznej spełniające normy Euro6 czy Euro5, a samochodami starszymi zwłaszcza tymi niespełniającymi żadnych norm.
Opłata za korzystanie ze środowiska jest daniną uiszczaną na podstawie przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska. Płacą ją właściciele dużych flot i jest ona zależna od ilości emitowanych pyłów i gazów (czyli zużycia paliwa) oraz norm spalania floty posiadanych pojazdów.
Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?