Okno na niebo

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Szyberdach znacznie poprawia wentylację wnętrza i nie powoduje dużego wzrostu hałasu, tak jak to się dzieje przy jeździe z otwartymi szybami.
Fot. Grzegorz Burda: Szyberdach znacznie poprawia wentylację wnętrza i nie powoduje dużego wzrostu hałasu, tak jak to się dzieje przy jeździe z otwartymi szybami.
Lato bywa dokuczliwe dla kierowców, zwłaszcza w samochodach bez klimatyzacji. Jedyny ratunek, to zamontowanie szyberdachu.

Lato bywa dokuczliwe dla kierowców, zwłaszcza w samochodach bez klimatyzacji. Jedyny ratunek, to zamontowanie okna dachowego, popularnie zwanego szyberdachem.

 

Takie rozwiązanie zdecydowanie polepszy wentylację i jednocześnie nie spowoduje dużego wzrostu hałasu.

 

Montaż klimatyzacji do używanego samochodu, nawet jeśli nie jest zbyt stary,  jest pod względem finansowym zupełnie nieopłacalny. Za najprostszy układ  A/C trzeba wydać ponad 5 tys. zł. Znacznie taniej można poprawić wentylację w kabinie, montując okno dachowe.

Fot. Grzegorz Burda: Szyberdach znacznie poprawia wentylację wnętrza i nie powoduje dużego wzrostu hałasu, tak jak to się dzieje przy jeździe z otwartymi
Fot. Grzegorz Burda: Szyberdach znacznie poprawia wentylację wnętrza i nie powoduje dużego wzrostu hałasu, tak jak to się dzieje przy jeździe z otwartymi szybami.

 

Ręczny lub elektryczny

 

Szyberdach oczywiście nie zastąpi ono klimatyzacji i nie uzyskamy takiego komfortu jazdy, ale będzie on na pewno większy niż jazda z otwartymi bocznymi szybami.

 

Uchylenie okna dachowego znacznie poprawia wentylację i co najważniejsze nie powoduje przeciągów. Także poziom hałasu nie wzrasta tak znacznie jak przy otwartych oknach.

Oferta na rynku jest dość szeroka, zarówno pod względem asortymentu jak i ceny. Najtańsze okna kosztują poniżej 400 zł, natomiast najdroższe to wydatek ponad 3000 zł.

 

Najprostsze szyberdachy mają tylko uchylaną szybę, bez możliwości odsuwania. Ale do przewietrzania wnętrza w zupełności to wystarcza. Uchyla się je ręcznie za pomocą uchwytu, który umożliwia otwarcie dachu w kilku pozycjach. Są również wersje z bezstopniowym pokrętłem.

 

Droższe (około 1000 zł), ale i bardziej uniwersalne są okna uchylno-przesuwne, które mogą być sterowane ręcznie lub elektrycznie. Jeśli i to nam nie wystarcza można zażyczyć sobie panoramiczne okno z dwoma przesuwanymi szybami lub dach płócienny, który po odsunięciu daje poczucie jazdy kabrioletem.

 

Liczy się warsztat

 

Szyberdach można zamontować do zdecydowanej większości samochodów, ale nie do każdego. Nie można założyć szyberdachu, jeśli wymagałoby to wycięcia belek wzmacniających, gdyż takie

Fot. Grzegorz Burda: Jeśli nie wystarcza jedno okno dachowe, można zamontować i drugie.
Fot. Grzegorz Burda: Jeśli nie wystarcza jedno okno dachowe, można zamontować i drugie.

działanie ingeruje w strukturę nadwozia i znacznie zmniejsza jego wytrzymałość. Listę modeli do których taki montaż jest możliwy znajdziemy w katalogach producentów.

 

Na montaż szyberdachu trzeba wybrać warsztat, który specjalizuje się w takich usługach i posiada odpowiednio przeszkolonych fachowców i sprzęt. Ewentualne pomyłki i błędy są praktycznie nie do naprawienia.

 

Koszt montażu jest różny i zależy od rodzaju okna oraz modelu samochodu. W przypadku najtańszych wersji montaż trwa około 2,5 godziny i kosztuje około 300 zł. Jeśli okno jest sterowane elektrycznie i trzeba zdemontować podsufitkę, czas montażu może wydłużyć się do 8 godzin, a koszty wzrosną do 500 zł.

 

Konserwacja szyberdachu jest bardzo prosta i praktycznie ogranicza się do smarowania gumowej uszczelki, a w przypadku wersji odsuwanych -  także prowadnic i elementów ruchomych.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty