W przypadku części i elementów wchodzących w skład układu hamulcowego, a więc newralgicznego dla bezpieczeństwa pojazdu znajdującego się w ruchu drogowym, wybór
dostawcy/producenta części nabiera szczególnego znaczenia. Opinia ta wpisuje się w tegoroczną kampanię ABS - zgodnie z tegorocznym hasłem: "Nie wszystko da się naprawić później. Dla bezpieczeństwa zrób przegląd samochodu".
Organizatorzy kampanii chcą nadal podnosić świadomość i wiedzę polskich kierowców. Stąd apel do kierowców, ale także do właścicieli warsztatów o bardzo dokładne badanie układu hamulcowego, a przewodów hamulcowych w szczególności. Wyeksploatowane powinny być natychmiast wymieniane na nowe, najlepiej od renomowanego producenta, stosującego do ich produkcji najnowocześniejsze technologie i dysponującego szczelną kontrolą jakości.
Wymieniać nie naprawiać
Niektórzy kierowcy i mechanicy uważają, że przewody sztywne można naprawiać. To złe rozwiązanie. Naprawa przewodu zamontowanego w samochodzie jest niemożliwa. Wadliwe miejsce należy wyciąć, a w pozostałą lukę i tak trzeba wstawić nowy krótki przewód. Również nikt nie może zagwarantować, że już raz pęknięty czyli osłabiony w danym miejscu przewód nie ulegnie dalszemu uszkodzeniu. Więc chyba bezpieczniej i też taniej jest kupić i wstawić od razu nowy przewód, bez niepotrzebnych kombinacji, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie.
Pamiętajmy, że przewody hamulcowe wyeksploatowane to zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zarówno przewód sztywny jak i elastyczny muszą charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień układu hamulcowego. W innym wypadku praca sił ciśnienia będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne.
Tylko z pewnego źródła
Trudno gołym okiem poznać, czy przewód hamulcowy jest dobrej, czy złej jakości. Dobry przewód jest wykonany z rurki miedzianej, miedziano/niklowej lub stalowej. Jego średnica zewnętrzna, grubość ścianki, kształt spęczki oraz skład chemiczny materiału z jakiego jest wykonany są znormalizowane. Np. średnica zewnętrzna przewodu miedzianego powinna wynosić 4,75 mm, a ścianka przewodu nie może być mniejsza niż 0,90 mm. To można zmierzyć suwmiarką i przyjrzeć się złączce, ale co z całą resztą. Kupując przewód radzę sprawdzić, czy producent ma certyfikaty, czy oznacza przewody (np. nadruk komputerowy na całej długości gdzie mieści się nazwa firmy, numer certyfikatu jakości, numer partii producenta). To gwarancja, że firma nie sprzeda bubla, bo w razie reklamacji może mieć kłopoty.
Przestrzegamy przed kupowaniem przewodów niewiadomego pochodzenia. Są parę złotych tańsze, ale klienci w zamian dostają rurkę, której struktura wewnętrzna nie jest przystosowana do ciśnień występujących w układzie hamulcowym. Ciśnienie w przewodach hamulcowych wynosi: podczas jazdy turystycznej 110-130 atm., podczas jazdy bardzo szybkiej, ekstremalnej przekracza 180 atm.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?