Nowy samochód. Czy wiesz która marka jest liderem rynku?

Paweł Piątek
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w październiku 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (września 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

To już szósty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r., a dziewiąty w tym roku. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów był to najlepszy październikowy rezultat od 2018 roku.

Tempo wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów przyspieszyło w porównaniu do ostatnich miesięcy, gdy notowano przyrosty jednocyfrowe. Ostatnie miesiące roku tradycyjnie są okresem wzrostu rejestracji, szczególnie w segmencie klientów instytucjonalnych.

Rynek flotowy jest głównym czynnikiem wzrostu w branży. To dzięki zakupom przedsiębiorców obserwujemy wysoką dynamikę wzrostu (zakupy firm stanowią 72% rynku marek premium). Silny wzrost w tym segmencie wskazuje na zmieniające się preferencje zakupowe oraz większe wykorzystanie narzędzi finansowych. Dzięki nim koszty pozyskania mobilności są niższe. Najnowsze rozwiązania nad którymi pracują właśnie firmy CFM (Car Fleet Management), mogą jeszcze w większym stopniu zachęcić do ich wykorzystania. Dotyczy to w szczególności samochodów elektrycznych, które wciąż nie cieszą się dużym zainteresowaniem. 

Udział narzędzi finansowych w rejestracjach flotowych dla marek premium wynosi około 86%, podczas gdy dla pozostałych marek udział ten jest mniejszy o około 8 punktów procentowych.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2023 roku zarejestrowano w Polsce 46 371 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 25,34% (+9 374 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 4,12% (+1 835 szt.) więcej niż we wrześniu 2023 roku. Dane skumulowane (444 000 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,09% (+44 337 szt.).

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 35,35%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 18,07%.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2023 r. zarejestrowano w Polsce 40 910 samochodów osobowych, o 27,84% (+8 909 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 4,69% (+1 831 szt.) więcej niż we wrześniu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 391 228 samochodów osobowych, o 12,20% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+42 531 szt.). 

W październiku 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,02%. Udział firm osiągnął poziom 71,98%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 29 449 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,37%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Kto liderem rynku?

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 94,90%, największy spadek zanotował Ford, o 30,56%. 

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 75 658 aut tej marki, o 24,85% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,34%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 535 szt., o 22,84% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,62%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 30 550 samochodów, o 6,20% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,81%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 130 szt., o 9,97% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,19%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 22 082 auta tej marki, o 3,45% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,64%. 

Jakie modele dominują?

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (21 226 szt.; +21,40% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (12 472 szt.; +39,60% r/r) oraz Toyota Yaris (12 032 szt. +17,59% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (11 015 szt.;+65,39%), a za nią KIA Sportage (10 331 szt.;+7,17% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (5 650 szt.;+35,52%), na drugim miejscu - KIA Sportage (4 462 szt.; +0,75%), na trzecim – Toyota Yaris (4 167 szt.; -5,62%), na czwartym – Dacia Duster (3 562 szt.;-22,07%), a na piątym – Toyota C-HR (3 245 szt. +23,67%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (18 293 szt.; +20,88%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (10 872 szt.; +38,07%), na trzecim – Toyota Yaris (7 865 szt.; +35,21%), na czwartym – KIA Sportage (5 869 szt.; +12,63%), , a na piątym – Toyota C-HR (5 453 szt.; +11,81%). 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty