Nowy egzamin na prawo jazdy kategorii B krok po kroku. Zobacz filmy

Sławomir Draguła
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmienił się
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmienił się
W egzaminach teoretycznych na prawo jazdy niedawno nastąpiła rewolucja. Pokazujemy, jak wyglądają nowe testy, a także, co trzeba zrobić, by zaliczyć egzamin praktyczny na uprawnienia kategorii B.
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmienił się
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmienił się

Zaczynamy od lekarza

Zgodnie z nowymi przepisami pierwsze kroki kierujemy do lekarza, który ma uprawnienia do wystawiania zaświadczeń o stanie zdrowia kandydata na kierowcę. Wcześniej takie badania najczęściej były prowadzone w ośrodku szkolenia kierowców. Za wizytę u lekarza trzeba zapłacić ok. 100 zł.

Jeśli lekarz dopuścił nas do kursu, z zaświadczeniem oraz zdjęciem idziemy do wydziału komunikacji w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta a prawach powiatu, właściwym dla naszego miejsca zameldowania.


Wyrabiamy profil kandydata na kierowcę

Od 19 stycznia każdy kandydat na kierowcę przed zapisaniem się do ośrodka szkolenia kierowców musi wyrobić profil kandydata na kierowcę. W wydziale komunikacji wypełniamy wniosek, dołączamy do niego fotografię i składamy w okienku. Nie trzeba za to płacić.
- Jeśli kandydat na kierowcę nie jest pełnoletni, musi mieć zgodę rodziców – mówi Wiesława Jaseniuk z wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Opolu.

Egzamin na prawo jazdy można zdawać miesiąc przed ukończeniem 18 lat, ale oczywiście potrzebna jest na to zgoda rodziców, prawo jazdy można dostać dopiero, gdy jest się pełnoletnim.

Urzędnicy mają dwa dni na wygenerowanie profilu. Kandydat na kierowcę otrzymuje pocztą dokument z numerem PKK, peselem, imieniem oraz nazwiskiem i dopiero wtedy może zapisać się na kurs prawa jazdy w szkole nauki jazdy. Szkoły pobierają profil z systemu komputerowego i od tej pory odnotowują w nim nasze postępy w nauce, kolejne wyjeżdżone godziny, zaliczone wykłady itd. Po zakończeniu szkolenia z numerem PKK idziemy do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego (możemy wybrać sobie dowolony na terenie kraju) i zapisujemy się na egzamin.

Nie wszystkie WORD-y i szkoły nauki jazdy mają dostęp do systemu komputerowego, zawierającego profile kandydatów na kierowców. Dlatego ministerstwo transportu przywróci papierowy obieg dokumentów. Ale kandydat na kierowcę i tak najpierw będzie się zgłaszał do kierowca ze świadectwem od lekarza.

Zobacz także Więcej na temat awantury o dostęp do PKK: Ministerstwo donosi do prokuratury ws. programów do egzaminów na prawo jazdy

Zapisując się na egzamin lepiej ustalić termin teoretycznego na kilka dni przed praktycznym. Jeśli nie zdamy teorii, będzie szansa, żeby podejść do niej ponownie przed egzaminem praktycznym. Egzamin teoretyczny jest ważny przez sześć miesięcy.

Stawki opłat za egzaminy publikujemy pod tekstem.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy po nowemu

Autor tekstu sprawdził, jak wygląda nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy kategorii B. Korzystał z programu szkoleniowego w jednym z opolskich ośrodków kształcenia kierowców. To film z testu:


Na egzamin teoretyczny i praktyczny przychodzimy z dowodem osobistym lub paszportem, cudzoziemiec może posłużyć się też kartą stałego pobytu.

- I tylko te dokumenty są ważne dla egzaminatora, żaden inny – zastrzega Edward Kinder z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu.

Od 19 stycznia 2013 r. obowiązują nowe zasady egzaminu teoretycznego na wszystkie kategorie prawa jazdy. Komputer losuje teraz 32 pytania z puli ponad 2000 (docelowo będzie 3000). Na rozwiązanie testu jest 25 min.

- Wcześniej jednak na ekranie wyświetla się regulamin, wszelkie wyjaśnienia na czym on polega, oraz zasada punktacji – mówi Edward Kinder. – Można też przez pięć minut rozwiązywać przykładowy test i zaznajomić się w ten sposób z zasadą działania programu.

Podczas egzaminu kandydat na kierowcę musi odpowiedzieć na 20 pytań, poprzedzonych filmami symulującymi ruch drogowy. Kandydat na kierowcę zobaczy sytuację na drodze i będzie musiał odpowiedzieć np., czy pierwszeństwo ma samochód jadący z lewej strony. Egzaminowany ma 20 sek. na przeczytanie pytania i 15 kolejnych na wybór tylko jednej odpowiedzi. Treść kolejnych 12 pytań zmienia się zależnie od kategorii prawa jazdy, na którą jest egzamin. Jest to test jednokrotnego wyboru. Czas na odpowiedź to 50 sek. Uwaga! Po zaakceptowaniu wybranej opcji i przejściu do następnego zagadnienia nie ma możliwości powrotu.

- Dlatego kilka razy zastanówmy się przed przejściem do kolejnego pytania, bo do tej chwili zawsze możemy zmienić odpowiedź – mówi dyrektor Kinder.

Za odpowiedź na jedno pytanie można dostać jeden, dwa lub trzy punkty. Najwięcej za pytania, które mają największy wpływ na bezpieczną jazdę. Podczas testu maksymalnie można zdobyć 74 punkty, aby zdać, trzeba ich zgromadzić co najmniej 68.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B bez zmian

Oto film pokazujący z jakich zadań składa się egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B:


Egzaminy praktyczne dla kierowców samochodów osobowych i ciężarowych nie zmieniły się. Poza jednym wyjątkiem.

- Do tej pory, jeśli kursant oblał na placu manewrowym podjazd pod wzniesienie, mógł pojechać jeszcze na miasto, ale nawet jeśli przejechał je doskonale, egzamin i tak nie był zaliczony. Było to ćwiczenie – mówi dyrektor opolskiego WORD-u. – Teraz takiej możliwości nie ma.

Na początku egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B komputer losuje egzaminatora, z którym odbędziemy tę część sprawdzianu. Po wywołaniu naszego nazwiska udajemy się do samochodu. Egzaminator sprawdza nasz dokument tożsamości.

- Musi też upewnić się, czy egzaminowany wie na czym polega ta część egzaminu – mówi Edward Kinder. – Wszystko rejestruje oczywiście kamera zamontowana w samochodzie.
Na początek egzaminowany musi udowodnić, czy wie, gdzie są zbiorniki płynów eksploatacyjnych i jak sprawdza się ich poziom oraz jak włącza się konkretne światła i gdzie one się znajdują.

- Losuje zestaw dwóch pytań, np. musi wskazać zbiornik jednego z płynów eksploatacyjnych, pokazać jak sprawdza się jego poziom oraz włączyć jedne ze świateł, na przykład pozycyjne, i sprawdzić, czy działają – wyjaśnia Edward Kinder.

Potem kandydat na kierowcę musi wykonać zadania na placu manewrowym. To jazda pasem po łuku do przodu i do tyłu. Oczywiście przed ruszeniem zajmujemy prawidłową postawę za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie.

Do jazdy po łuku przyszły kierowca rusza i zatrzymuje się na tzw. kopertach, czyli w obrębie wytyczonych liniami prostokątów. Znajdują się one na początku i na końcu pasa, po którym porusza się egzaminowany.

- Jazda ma być płynna, bez zatrzymywania się, a samochód nie może wyjechać poza linię i potrącić pachołka. Podczas jazdy tyłem egzaminowany musi co najmniej dwa razy spojrzeć do tyłu. Przed ruszeniem i w trakcie jazdy – mówi Edward Kinder. – Kierowca ma dwa podejścia do jazdy po łuku. Jednak potrącenie pachołka i przejechanie linii całym kołem, dyskwalifikuje już po pierwszym błędzie.

Kolejny element egzaminu na placu to ruszanie pod górę. Kandydat na kierowcę musi podjechać pod wzniesienie, zatrzymać się, zaciągnąć hamulec ręczny i po chwili ruszyć pod górę.
- Zadanie uznajemy jako źle wykonane, gdy samochód zgaśnie albo stoczy się o 20 cm i więcej – mówi Edward Kinder. – Kandydata na kierowcę dyskwalifikują dwa błędy.

Zobacz też: [b]CZĘŚCI ZAMIENNE DO TWOJEGO SAMOCHODU
W SKLEPIE REGIOMOTO.PL ZNAJDZIESZ MILIONY CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH DO AUT WSZYSTKICH MAREK. MAMY TEŻ OPONY I FELGI, OLEJE I PŁYNY, AKUMULATORY I ŻARÓWKI, AKCESORIA DO TUNINGU I OFF-ROADU ORAZ INSTALACJE LPG

[/b]


Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B - miasto

Jeśli egzamin na placu wypadł pomyślnie, egzaminowany jedzie na miasto. Przed wyjazdem jeszcze raz przyjmujemy prawidłową pozycję za kierownicą, ustawiamy lusterka, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik, wrzucamy bieg, zapalamy światła mijania i zwalniamy hamulec ręczny. A także upewniamy się, że możemy ruszyć bezpiecznie. Od przekroczenia bramy WORD-u egzamin trwa 40 minut.

- Ale jest możliwość zakończenia go już po 25 minutach, kiedy kandydat na kierowcę wykona poprawnie wszystkie założenia – mówi Edward Kinder.

Jeżdżąc po mieście egzaminowany musi m.in.:
- poprawnie włączyć się do ruchu;
- przejechać drogami jedno i dwupasmowymi;
- zmieniać pasy ruchu;
- przejechać przez skrzyżowania: równorzędne, ze znakami drogowymi, sterowane światłami, rondami, wielopoziomowymi (jeśli znajdują się w mieście);
- pokonać torowisko (jeśli znajduje się w mieście);
- tunel (jeśli taki jest w mieście);
- przejechać przez przejście dla pieszych;
- zahamować we wskazanym przez egzaminatora miejscu;
- zahamować awaryjnie;
- zaparkować równolegle, prostopadle lub skośnie.

Do wszystkich tych zadań kierowca może podejść dwa razy. Z dalszego egzaminu eliminuje natychmiast złamanie przepisów ruchu drogowego, które prowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa. To m.in.:
- spowodowanie kolizji,
- ominięcie samochodu, który zatrzymał się przed przejściem dla pieszych
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach,
- przejazd na czerwonym świetle,
- zignorowanie znaku "stop".

Po prawo jazdy

Po zdaniu egzaminu na prawo jazdy profil kandydata na kierowcę trafia do wydział komunikacji. Po dwóch tygodniach można odebrać dokument.

- Wcześniej trzeba jednak zapłacić 100 zł i 50 gr za dokument – mówi Wiesława Jaseniuk z wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Opolu.

Sławomir Draguła

Po 19 stycznia 2013 r. egzaminy na prawo jazdy są droższe

Egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie
podrożał z 22 na 30 zł

Egzaminy praktyczne
AM - 140 zł (nowa kategoria)
A1, A + A2 - ze 140 na 180 zł
B - z 112 do 140 zł
B1 - z 140 na 170 zł
C, D, B+E z 160 na 200 zł
C+E - z 195 na 245 zł

W górę poszły także opłaty za wydanie prawa jazdy i innych dokumentów:
wydanie prawa jazdy wszystkich kategorii - z 84 na 100 zł
wydanie międzynarodowego prawa jazdy - z 30 na 35 zł
wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem - z 24 na 30 zł.
Do tych stawek trzeba doliczyć 50 gr opłaty ewidencyjnej. **

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie