Zmiany w kodeksie drogowym i innych przepisach w 2013 r. Poradnik

Sławomir Draguła
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców
Trudniejsze egzaminy na prawo jazdy to najważniejsza z zapowiadanych zmian w przepisach drogowych. Rewolucja w punktach karnych najprawdopodobniej nastąpi dopiero za trzy lata.
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców
Najwięcej zmian czeka kandydatów na kierowców

Na 19 stycznia 2013 r. zaplanowano wejście w życie zmian w prawie o ruchu drogowym i nowej ustawy o kierujących pojazdami. Przepisy miały wprowadzić nowe zasady egzaminów na prawo jazdy, szczególnie trudniejsze testy, restrykcje dla świeżo upieczonych kierowców, nowe kategorie praw jazdy i nowe zasady odbierania uprawnień za przekroczenie limitu punktów karnych. Administracja nie jest jednak gotowa na wprowadzenie tych przepisów, dlatego w styczniu zapewne wejdą w życie tylko nowe egzaminy na prawo jazdy. Na inne zmiany przewidziane ustawą o kierujących pojazdami trzeba będzie poczekać do 4 stycznia 2016 r.

W piątek odpowiednią zmianę w prawie uchwalił Sejm. Potrzebna jest jeszcze zgoda Senatu i prezydenta.

Zobacz też: Rewolucja w punktach karnych i zielone listki odłożone o trzy lata

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy

Nowy egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy będzie trudniejszy. Dziś podczas testu na prawo jazdy najpopularniejszej kategorii B, pozwalającej na prowadzenie aut osobowych, komputer losuje 18 pytań z puli 500. Na rozwiązanie testu jest 25 minut. Aby zdać egzamin, można zrobić maksymalnie dwa błędy. Od stycznia komputer wylosuje 32 pytania z puli 3000. Baza pytań jest jednak dopiero przygotowywana, na razie jest w niej ponad 1800 pytań.

Na rozwiązanie testu nadal będzie 25 minut. Egzaminowany na początek będzie musiał odpowiedzieć na 20 pytań, poprzedzonych filmami symulującymi ruch drogowy. Po dojeździe do skrzyżowania czy przejazdu kolejowego obraz się zatrzyma, a na ekranie pojawi się pytanie, np. czy można teraz skręcić w lewo albo czy pierwszeństwo ma samochód jadący z lewej strony. Kandydat na kierowcę będzie miał 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 kolejnych na odpowiedź.

- Chodzi o to, by wszystko odbywało się jak w normalnym ruchu drogowym, gdzie kierowca ma sekundy na podjęcie decyzji – tłumaczy Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Opolu.

Następna część egzaminu będzie się składała z 12 pytań. Będzie to test jednokrotnego wyboru, a treść pytań będzie się zmieniać zależnie od kategorii prawa jazdy, na którą jest egzamin. Czas na pytanie to 50 sekund.

Odpowiedzi na wszystkie pytania będą punktowane. Maksymalnie można zdobyć 74 punkty, aby zdać trzeba ich zgromadzić co najmniej 68. Za odpowiedź na pytanie będzie można dostać maksymalnie trzy punkty. Będzie to zależało od tego, jak duży wpływ na bezpieczną jazdę ma treść tego pytania. Po zaakceptowaniu odpowiedzi i przejściu do następnego zagadnienia nie będzie możliwości powrotu.

Co ważne, egzaminy teoretyczne na wszystkie kategorie prawa jazdy, zdane przed 19 stycznia 2013 r., zachowują ważność przez sześć miesięcy.

Zobacz też: [b]NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY
[/b]


Praktyka prawie bez zmian

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B nie zmieni się. Przyszli motocykliści i kierowcy quadów będą musieli za to pokonać dodatkowy slalom na placu manewrowym z prędkością 30 km/h, jadąc z prędkością 50 km/h ominąć przeszkodę z lewej lub prawej strony (informacja z której, wyświetli się w ostatniej chwili) i przejechać między bramkami.

Znikają bezterminowe prawa jazdy

Prawa jazdy po 19 stycznia 2013 r. nie będą już wydawane bezterminowo. Najdłuższy okres ważności dokumentu wyniesie 15 lat. Prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez maksymalnie 15 lat, pozostałe przez maksymalnie pięć lat. Po upływie tego okresu będzie go trzeba wymienić na nowy, ale nie trzeba będzie obligatoryjnie przechodzić badań lekarskich. Chyba, że prawo jazdy zostanie wydane z zastrzeżeniem, że są one konieczne. Wtedy jego okres ważności może być krótszy, określa to lekarz.

Dla kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy przed wprowadzeniem nowych przepisów, na razie nic nie powinno się zmienić.

- Chyba, że przekroczą limit punktów karnych i będą musieli na nowo zdać egzamin albo prawo jazdy zabierze sąd – podkreśla dyrektor Kinder. Sąd zawsze zabiera prawo jazdy wszystkich kategorii, podobnie jest z utratą prawa jazdy za przekroczenie limitu punktów karnych.

Kierowcy, którzy odzyskają prawo jazdy, dostaną nowy dokument dostaną z terminem ważności 15 lat. Podobnie będzie z kierowcami, którzy zgubią prawo jazdy, zostanie im ono skradzione, czy zmieniają adres. Nowy dokument - tzw. wtórnik - będzie miał już ograniczony termin ważności.

W najbliższych latach czeka nas też akcja wymiany blankietów prawa jazdy z obecnych na te z określonym terminem ważności. Urzędnicy nie podają na razie terminu jej rozpoczęcia.

Więcej biurokracji

Po 19 stycznia przyszli kierowcy będą zmagać się z dodatkową biurokracją.

- Przed rozpoczęciem szkolenia kursant będzie musiał bowiem wyrobić sobie profil kandydata na kierowcę - informuje Wiesława Jaseniuk, naczelnik wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Opolu. W związku z tym kandydat pierwsze kroki będzie musiał skierować do wydziału komunikacji starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu, odpowiednim do swojego miejsca zameldowania.

Musi się tam zgłosić z zaświadczeniem od lekarza o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami. Aby je uzyskać, konieczna jest wizyta u lekarza, kosztująca zazwyczaj ok. 100 zł.

REKLAMA

Zobacz także: 
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

W wydziale komunikacji przyszłemu kierowcy przydzielony zostanie mu w systemie własny numer, tzw. profil kandydata na kierowcę (pkk). Na jego przypisanie wydział komunikacji ma dwa dni. Kursant nie musi odbierać pkk w wydziale komunikacji, a jego przydzielenie jest darmowe.

Dopiero po przyznaniu pkk kursant będzie mógł się zgłosić do wybranej szkoły jazdy, a ta pobierze jego profil z bazy danych urzędu i w specjalnym programie będzie ten profil aktualizowała. Po skończonym kursie pkk ponownie za pomocą internetu trafi do wydziału komunikacji, a stamtąd – gdy nadejdzie termin egzaminu - do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Przyszły kierowca może wybrać szkołę nauki jazdy i WORD z dowolnego miejsca w kraju. Ale prawo jazdy będzie odbierał w wydziale komunikacji w powiecie, w którym jest zameldowany.

Ale to nie koniec. Do urzędu muszą zgłosić się też szkoły jazdy, żeby uaktualnić swoje dane. Bez tego nie będą miały dostępu do pkk. Po co takie zamieszanie? - Dzięki profilowi będzie można na przykład wyłapać ludzi, którym sąd z jakiejś przyczyny odebrał prawo jazdy, a oni, by je odzyskać przed terminem, zapisali się na ponowny egzamin – mówi Włodzimierz Twardoń, zastępca dyrektora opolskiego WORD-u.

Droższe egzaminy teoretyczne i praktyczne na wszystkie kategorie prawa jazdy

Po 19 stycznia 2013 r. droższe maja być też egzaminy na prawo jazdy.

Egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie
z 22 na 30 zł

Egzaminy praktyczne
AM - 140 zł (nowa kategoria)
A1, A + A2 - ze 140 na 180 zł
B - z 112 do 140 zł
B1 - z 140 na 170 zł
C, D, B+E z 160 na 200 zł
C+E - z 195 na 245 zł 

W górę pójdą także opłaty za wydanie prawa jazdy i innych dokumentów:
wydanie prawa jazdy wszystkich kategorii - z 84 na 100 zł
wydanie międzynarodowego prawa jazdy - z 30 na 35 zł
wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem - z 24 na 30 zł.

Tak jak obecnie, do tych stawek trzeba doliczyć 50 gr opłaty ewidencyjnej.

Po 19 stycznia 2013 r. będą obowiązywać nowe wzory praw jazdy, ale kierowcy, którzy mają stare dokumenty, nie będą musieli ich wymieniać.

Nowe kategorie praw jazdy

W styczniu 2013 r. pojawią się także nowe kategorie prawa jazdy na jednoślady i quady. Aby jeździć nawet lekkimi czterokołowcami czy motorowerami, trzeba będzie uzyskać uprawnienia. Będą one następujące:

- kategoria AM, pozwalająca na jazdę motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 cm sześć.). Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 14 lat. Zastępuje ono obecną kartę motorowerową. Osoby, które przed 19 stycznia 2013 r. uzyskają kartę motorowerową lub ukończą 18 lat będą mogły jeździć motorowerami bez konieczności uzyskania prawa jazdy kategorii AM, ale lekkimi czterokołowcami już nie. Pojazdy z kategorii AM będą też mogli prowadzić kierowcy, posiadający uprawnienia A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T. Kartę motorowerową będzie można wymienić na prawo jazdy kategorii AM. Ale trzeba zapłacić za wydanie tego dokumentu.
- kategoria A1, upoważniająca do jazdy motocyklami o pojemności do 125 cm sześć., mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,1 kW/kg oraz do jazdy motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 16 lat.
- kategoria A2, pozwalająca na jazdę motocyklami z silnikiem o mocy do 47 KM/35 kW. Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 18 lat.
- kategoria A, pozwalająca na jazdę motocyklami o mocy większej niż 47 KM będzie dostępna dla osób mających co najmniej 24 a nie 18 lat. Będzie jednak furtka. Osoba, która zdobędzie w wieku 18 lat prawo jazdy kategorii A2, po dwóch latach będzie mogła starać się o kategorię A.

Nowelizacja wprowadza także przepisy przejściowe dla osób, które ukończyły szkolenie na prawo jazdy kategorii A i nie zdały jeszcze egzaminu, a 19 stycznia 2013 r. nie będą miały ukończonych 24 lat. Osoby te będą mogły uzyskać prawo jazdy kategorii A2. 

Dłużej będą musiały czekać też osoby chcące zrobić prawo jazdy kategorii C, czyli na samochody ciężarowe. Do tej pory wystarczyło, że 18-latek wyrobił sobie dokument kategorii B i od razu mógł starać się o kategorię C. Po 19 stycznia, by zasiąść za kierownicą ciężarówki, będzie musiał mieć co najmniej 21 lat. Żeby uzyskać prawo jazdy kategorii D, trzeba będzie mieć co najmniej 24 lat, a nie tak jak teraz 21 lat.

Nadal do uzyskania prawa jazdy kategorii C lub D niezbędne będzie posiadanie prawa jazdy kategorii B.

Punkty karne na nowych zasadach? Dopiero za trzy lata

Po 19 stycznia tego roku miały wejść w życie również nowe przepisy związane z punktami karnymi. Sejm odłożył jednak wprowadzenie tych zmian o trzy lata. Uzyskanie zgody Senatu i prezydenta na to posunięcie wydaje się formalnością, dlatego wprowadzenia nowych zasad karania punktami, należy spodziewać się 4 stycznia 2016 r.

- Zmiany były konieczne ponieważ nie działa jeszcze w pełni Centralna Ewidencja Kierowców, czyli program gromadzący i przechowujący dane o kierowcach – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. 

Od stycznia 2016 r. zasady nakładania punktów karnych i ewentualnej utraty prawa jazdy po przekroczeniu ich limitu, mają być następujące. Kierowcy, którzy w ciągu roku zgromadzą więcej niż 24 punkty, trafią na 40-godzinny kurs. Będzie organizowany przez WORD-y w dni robocze od 8 do 16. Obecność będzie obowiązkowa, kierowcy będą musieli więc brać urlopy w pracy. Kurs będzie kosztował 500 zł. 

Po jego zaliczeniu kierowca w ciągu pięciu lat nie będzie mógł uzbierać więcej niż 24 punkty. Inaczej straci uprawnienia wszystkich posiadanych kategorii. Aby je odzyskać, będzie musiał przejść kurs na prawo jazdy i zdać egzamin. Znikną obecne kursy reedukacyjne, które trwają sześć godzin, kosztują 300 zł i kasują sześć punktów.

W styczniu 2016 r. ma też wejść w życie przepis, ograniczający liczbę punktów, którymi można ukarać kierowcę podczas jednej kontroli, do 10. 

Żółtodziobom pod górkę

Zmiany miały dotknąć też świeżo upieczonych kierowców. Jednak z tych samych przyczyn co punkty karne wejdą w życie dopiero za trzy lata. Co ma się zmienić? Od 4 stycznia 2016 r. kierowcy z krótkim stażem będą musieli przez osiem miesięcy od daty uzyskania prawa jazdy jeździć samochodem z zielonym listkiem na szybie. Jeśli w ciągu dwóch lat od uzyskania uprawnień popełnią dwa wykroczenia, trafią na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne.

Jeśli popełnią trzy wkroczenia, stracą prawo jazdy. Kierowca z krótkim stażem, między czwartym a ósmym miesiącem od uzyskania uprawnień będzie też musiał przejść kurs dokształcający. Obejmie on dwie godziny zajęć teoretycznych w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (maksymalnie 50 zł za godzinę) i godzinę praktyki w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (maksymalnie 200 zł za godzinę). Taki ośrodek musi posiadać m.in. płytę poślizgową. Ich rejestr będą prowadzili wojewodowie.

Poza tym przed upływem ośmiu miesięcy od daty uzyskania prawa jazdy kierowcy nie będą mogli przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.

"Angliki" nadal nielegalne

Polskie prawo umożliwia teraz rejestrację tzw. anglików, czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie i przystosowanych do ruchu lewostronnego, tylko jeśli są to pojazdy zabytkowe lub specjalistyczne (np. śmieciarki, dźwigi itp.). "Anglika" można zarejestrować, ale dopiero po przełożeniu kierownicy na lewą stronę i innych przeróbkach (ustawienie świateł i lusterek) i wykonaniu przeglądu technicznego. W tym roku miało to się zmienić za sprawą Unii Europejskiej.

 To efekt skargi mieszkańca Kielc do Komisji Europejskiej. Bezskutecznie próbował on zarejestrować w Polsce auto sprowadzone z Wielkiej Brytanii. Według Komisji Europejskiej, Polska łamie przede wszystkim artykuł 28. unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na rynku wspólnoty. Komisja złożyła pozew przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Ministerstwo Transportu od kilku miesięcy pracuje nad projektem zmian w tej kwestii. Miały one wejść w życie w tym roku.

- Na razie nie ma takiej pewności, prace cały czas trwają - wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Do sądu tylko po badaniu alkomatem elektronicznym lub badaniu krwi

Od 19 stycznia 2013 r. kierowcę będzie można pociągnąć do odpowiedzialności za jazdę pod wpływem alkoholu na podstawie badania alkomatem elektronicznym lub badania krwi.

Wyższe kary za brak OC

Brak obowiązkowej polisy OC w tym roku będzie kosztować właściciela pojazdu o prawie 7 proc. więcej niż w 2012 r. Kierowcy aut osobowych zapłacą 3200 zł.

Kara za brak ubezpieczenia OC w przypadku samochodów osobowych i motocykli to dwukrotność pensji minimalnej. W 2013 r. wynosi ona 1600 zł brutto. Dla właścicieli ciężarówek kara to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia czyli 4800 zł. 

Podwyżka mandatów o sto procent i czasowe odbieranie prawa jazdy przez policję

Posłowie z parlamentarnego zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i policjanci chcą też podwyżki mandatów karnych dla kierowców, najlepiej o 100 proc. Wysokość mandatów nie była bowiem zmieniana od 1997 r. Policjanci chcą też uprawnień do czasowego zatrzymywania prawa jazdy kierowcom, łamiącym przepisy ruchu drogowego.

Zobacz też: Drastyczna podwyżka mandatów za łamanie przepisów drogowych coraz bliżej

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przychyliło się do opinii Komendy Głównej Policji i rozpoczęło pracę nad projektami stosownych zmian w przepisach. Nie wiadomo, kiedy trafią one do parlamentu.

Podwójne kary dla przekraczających prędkość i szybsza windykacja mandatów z fotoradaru

Ministerstwo Transportu przygotowało założenia nowej ustawy, która ma przyspieszyć karanie na podstawie zdjęć z fotoradarów. Na właścicieli sfotografowanych pojazdów nakładano, by kary administracyjne, a nie mandaty. Nie byłoby więc punktów, a procedura byłaby szybsza. Projekt przewiduje też podwójne kary dla właścicieli aut, które byłby często rejestrowane przez fotoradary. Nie wiadomo, kiedy ta propozycja zmian trafi do parlamentu.

Zobacz też: Często przekraczasz prędkość? Dostaniesz podwójny mandat

Paweł Dytko, doświadczony kierowca rajdowy i wyścigowy, instruktor bezpiecznej jazdy:
- Szkoda, że z opóźnieniem wejdą w życie przepisy dotyczące młodych stażem kierowców. Aby bezpiecznie prowadzić samochód, nie wystarczy zdać egzamin na prawo jazdy. Potrzebna jest praktyka. Młody, niedoświadczony kierowca powinien co jakiś czas przechodzić kursy doszkalające. Zarówno te teoretyczne, jak i praktyczne. Skorzystają na tym wszyscy użytkownicy dróg. Chodzi o to, by w bezpiecznych warunkach, na macie poślizgowej, zapoznać się z samochodem. Przekonać się, jak reaguje on w trudnych warunkach atmosferycznych i jak wychodzić z podbramkowych sytuacji. To wielki błąd, że te przepisy muszą poczekać do 2016 roku.
Krokiem w dobrą stronę są nowe egzaminy teoretyczne. Nie będzie już możliwości bezmyślnego wykuwania testów na pamięć. Teraz trzeba będzie solidnie przygotować się do egzaminu i naprawdę zrozumieć przepisy ruchu drogowego. 

Sławomir Draguła

Zobacz też wiadomości z regionów:

Wiadomości. Szaleńcy na motocyklach w centrum KatowicKoncerty w Polsce 2013. Slash w SpodkuZdjęcia. Miss Polonia 2012 - warszawianki najpiękniejsze? Ciekawostki. Ulizana Melba robi furorę w świecieInwestycje. W Gdyni powstanie podwodny hotel 
mmsilesia.plmmsilesia.plmmwarszawa.plmmwroclaw.plmmtrojmiasto.pl
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty