Nowa Škoda Kamiq – miejski crossover ze zmienioną „twarzą” i wyposażeniem. Czym nas zaskoczy?

Materiał informacyjny Škoda
Škoda Kamiq to miejski crossover albo, jak kto woli, mały SUV z autosegmentu B. Jest blisko spokrewniona z modelem Scala, który odniósł ogromny sukces (351 000 sprzedanych aut). Po czterech latach od rozpoczęcia produkcji nadszedł czas na zmiany. W salonach debiutuje Nowa Škoda Kamiq. Co oferuje? Co się zmieniło w stosunku do poprzedniej generacji?

Dlaczego Nowa Škoda Kamiq zasługuje na uwagę?

Większość producentów samochodów osobowych ma w swoich ofertach miejskie crossovery/małe SUV-y reprezentujące autosegment B. Cieszą się one dużym powodzeniem, bo mają ciekawą stylistykę (wzorowaną na autach terenowych), są niedrogie w utrzymaniu (ze względu na niewielkie silniki i brak napędu 4x4), zapewniają wygodny dostęp do wnętrza i wyższą niż w hatchbackach pozycję za kierownicą. Do tego, dzięki niedużym rozmiarom i systemom wsparcia, łatwo się nimi parkuje.

Škoda Kamiq odniosła sukces. Nabywcy doceniali jej atrakcyjny, wyrazisty wygląd, świetne wyposażenie, oszczędne i dynamiczne jednostki napędowe z rodziny TSI, a także wygodne w codziennej eksploatacji, 7-biegowe automatyczne skrzynie DSG. Wyższy prześwit pozwalał na eksploatację auta również poza granicami miasta, na drogach niższej jakości.

Producent poszedł za ciosem i odświeżył pojazd. Od niedawna jego nowa generacja jest dostępna w salonach. Sprawdźmy zatem, co się zmieniło. Czy ktoś, kto zastanawia się nad tym, jaki model Škody wybrać, powinien wziąć pod uwagę Nową Škodę Kamiq?

Zmiany w wyglądzie zewnętrznym Nowej Škody Kamiq

Nadwozie Škody Kamiq zostało poddane kilku zmianom. Twórcy przeprojektowali atrapę chłodnicy, która jest teraz większa i usytuowana bardziej pionowo. Auto zyskało również nowy przedni zderzak z większymi wlotami powietrza.

Nowa Škoda Kamiq – miejski crossover ze zmienioną „twarzą” i wyposażeniem. Czym nas zaskoczy?

Wyróżnikiem Škody Kamiq były dzielone reflektory. Ich górną, prostokątną część umieszczono na równi z chromowaną listwą atrapy chłodnicy. W odświeżonej wersji kształt świateł został przekonstruowany. Górna część została wysmuklona, natomiast dolna powiększona. Reflektory nabrały wyrazistości i podkreśliły wygląd przedniego pasa.

Zmiany wizualne objęły także tylny zderzak. W ofercie pojawiły się wzory felg z lekkich stopów. Nabywca może wybierać spośród dziewięciu kolorów lakieru. Dodatkową opcją dla odważnych i ceniących niebanalne rozwiązania jest dach w kontrastowym kolorze.

Technologia TOP LED Matrix

Producent zastosował w przednich reflektorach nową technologię – TOP LED Matrix z sześciokątnymi modułami świetlnymi. Zapewniają one wysoką jakość oświetlenia. Przede wszystkim generują silny strumień białego światła. Poszczególne moduły odpowiadają za uruchamianie różnych rodzajów oświetlenia – świateł mijania, świateł długich oraz doświetlanie zakrętów.

Co ważne, aktywowanie oraz dezaktywowanie określonych modułów to rola sterownika. Zbiera on informacje z kamery oraz czujników zamontowanych za przednią szybą. Dzięki temu kierowca nie musi samodzielnie zmieniać świateł mijania na długie. Sterownik dba ponadto o to, aby inni użytkownicy drogi nie byli oślepiani. W przypadku wykrycia pojazdu w zasięgu reflektorów dezaktywuje odpowiedni moduł świetlny.

Nowa Škoda Kamiq: Jaki silnik wybrać?

Nowa Škoda Kamiq nadal będzie napędzana przez nowoczesne, oszczędne i dynamiczne silniki z rodziny TSI z turbodoładowaniem oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostki odznaczają się świetnymi parametrami pracy zarówno w mieście, jak i na trasie. A wszystko to pomimo niewielkiej pojemności.

Dostępne są następujące wersje napędu:

  • Silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM, współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. To świetne rozwiązanie do miasta.
  • Silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM, mogący współpracować z 6-biegową skrzynią manualną albo z 7-biegowym, dwusprzęgłowym automatem DSG.
  • Silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM, mogący współpracować z 6-biegową skrzynią manualną albo z 7-biegowym, dwusprzęgłowym automatem DSG.

W najmocniejszej jednostce napędowej, o mocy 150 KM, zastosowano układ ACT, czyli system dezaktywacji dwóch cylindrów. Jeśli auto jedzie wolno, a silnik jest słabo obciążony, system wyłącza dwa środkowe cylindry (jak również układ wtrysku paliwa dla nich). Dzięki temu jednostka napędowa pracuje jedynie na dwóch skrajnych cylindrach. To znacząco zmniejsza zużycie paliwa, na przykład podczas jazdy miejskiej (zwłaszcza podczas poruszania się w korku).

Warto rozważyć zakup samochodu z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG, która błyskawicznie dobiera odpowiednie przełożenia i świetnie sprawdza się zarówno w spokojnej, jak i dynamicznej jeździe.

Zainteresowanie wzbudza również system, który pozwala na zmianę wysokości prześwitu samochodu. Jest to możliwe dzięki elektronicznej regulacji wysokości skoku amortyzatorów. Dzięki niemu można obniżyć prześwit Kamiqa o 10 milimetrów podczas jazdy po autostradzie albo drodze szybkiego ruchu. Takie ustawienie sprawia, że pojazd generuje mniejsze opory i łatwiej się nim kieruje.

Ekologiczne materiały i tworzywa sztuczne z odzysku

Wiele elementów wyposażenia wnętrza oraz niektórych układów pod maską zostało wykonanych z materiałów pochodzących z recyclingu. Dzięki temu Škoda podkreśliła po raz kolejny swoją dbałość o środowisko naturalne.

Przykłady? Zbiornik wody pod przednią szybą i okładziny nadkoli zostały wyprodukowane z tworzyw z recyclingu. Panele wykończeniowe drzwi i podsufitkę częściowo wykonano z naturalnych włókien roślinnych. Do produkcji tapicerki również użyto tkanin pochodzących z odzysku.

Nowa Škoda Kamiq – miejski crossover ze zmienioną „twarzą” i wyposażeniem. Czym nas zaskoczy?

Więcej systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

Wszystkie modele Škody słyną z rozbudowanego wyposażenia już w standardzie. Nie inaczej jest z modelem Kamiq. Pojazd charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego i czynnego, co potwierdziły najwyższe noty uzyskane w testach Euro NCAP. Podstawowym elementem chroniącym kierowcę i pasażerów jest karoseria o dużej sztywności skrętnej, wykonana z wyjątkowo sztywnej stali. W najbogatszych wersjach pojazd może mieć nawet 9 poduszek powietrznych.

Nowa Škoda Kamiq będzie miała w standardzie cały pakiet dotychczasowych zabezpieczeń, w tym niezwykle skuteczne systemy ochrony przed poślizgiem, wspomagania hamowania itd. Ale to nie wszystko, gdyż wyposażenie najnowszej wersji zostanie bardziej rozbudowane. Co nowego pojawi się w modelu na rok 2023?

  • System Crew Protect domykający okna i napinający przednie pasy w chwili wykrycia nieuchronnej kolizji.
  • System przeciwzderzeniowy Front Assist, który monitoruje przednią strefę auta. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa system ostrzega kierowcę. Jeśli ten nie reaguje albo jest zbyt mało czasu na reakcję, system samodzielnie zatrzymuje auto. Działanie Front Assist ma na celu uniknięcie zderzenia z innym samochodem. System ma ponadto chronić przed potrąceniem pieszego lub rowerzysty, który nagle wtargnie na drogę.
  • System Lane Assist ostrzegający o opuszczaniu pasa ruchu przez kierowcę.
  • System rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania kierowcy o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości.
  • System Manoeuvre Assist, który wspomaga hamowanie i również może samodzielnie zatrzymać auto, aby uchronić je przed kolizją parkingową.
  • System Hand On Detection, który kontroluje, czy kierowca trzyma obie ręce na kierownicy i czy panuje nad autem.
  • (Opcjonalny) adaptacyjny tempomat ACC, dzięki któremu kierowca ustala wybraną prędkość (miejską lub autostradową), a samochód sam ją utrzymuje, bez potrzeby naciskania na pedał gazu (albo zmiany biegów, dzięki skrzyni DSG).
  • Tempomat ACC ściśle współpracuje z Front Assist. Jeśli więc na drodze pojawi się niebezpieczeństwo, system ostrzeże kierowcę. A jeśli ten nie zareaguje, sam zatrzyma auto.

To oczywiście tylko część dostępnych systemów.

Innowacyjne technologie

W Nowej Škodzie Kamiq nie zabraknie nowoczesnych multimediów. Kierowca może już w standardzie korzystać z 8-calowego wyświetlacza cyfrowego. Dodatkowo wyposażenie rozbuduje o wirtualny kokpit z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala oraz o wolnostojący, centralny monitor dotykowy o przekątnej 8,25 cala. Wszystkie ekrany służą do kontrolowania pracy auta, sterowania jego wyposażeniem, korzystania z audio, nawigacji GPS i internetu.

Nowa Škoda Kamiq – miejski crossover ze zmienioną „twarzą” i wyposażeniem. Czym nas zaskoczy?

Ponadto nie zabraknie portów USB (w aucie są aż 4), które zasilą np. telefon i laptop. W samochodzie będzie można korzystać z wbudowanego Bluetooth (między innymi do rozmów w trybie głośnomówiącym w trakcie jazdy) oraz cyfrowego radia DAB. Standardowe audio wykorzystuje 4 głośniki wysokiej jakości. Pakiet nawigacyjny dostępny jest z możliwością głosowego sterowania w trakcie jazdy (podawanie komend oraz nazwy miejsca, do którego chcemy dojechać).

Funkcjonalność pojazdu można zwiększyć dzięki dodatkowemu systemowi otwierania bagażnika. Pozwala on na otwieranie tylnej klapy bez konieczności korzystania z kluczyka. Wystarczy odpowiedni gest wykonany za pomocą stopy (oraz, co oczywiste, sygnał z kluczyka elektronicznego znajdującego się w kieszeni kierowcy).

Škoda zadbała również o ułatwienia, które podnoszą komfort korzystania z auta. To między innymi parasol umieszczony w schowku, w drzwiach kierowcy, skrobaczka do szyb z miarką wysokości bieżnika, poręczny uchwyt na bilet parkingowy, a także możliwość zamontowania subwoofera we wnęce koła zapasowego.

Jaka Škoda dla rodziny?

Jakie są największe atuty Nowej Škody Kamiq? Powiedzielibyśmy, że ciekawa stylistyka, wielozadaniowe, praktyczne nadwozie, wiele systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, nowoczesne multimedia oraz oszczędne jednostki napędowe. Model ten może z powodzeniem pełnić funkcję auta rodzinnego. Samochód zaprojektowano tak, aby mogło nim wygodnie podróżować 5 dorosłych osób.

Kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji bagażnik o pojemności 400 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy wielkość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1395 litrów. Duży rozstaw osi i wysokość samochodu umożliwiają wygodne podróżowanie również wysokim osobom – Škoda Kamiq ma 4241 mm długości, 1790 mm szerokości i 1530 mm wysokości. Rozstaw osi to natomiast 2651 mm.

Czy warto rozważyć zakup Nowej Škody Kamiq jako auta rodzinnego? Z pewnością tak. Zdecydowanie warto lepiej poznać ten model, odwiedzając najbliższy salon Škody. Pracownicy zaprezentują auto, umożliwią jazdę próbną, jak i przedstawią wszystkie dostępne opcje finansowania zakupu pojazdu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty