Niezależne ogrzewanie

Grzegorz Burda
Fot. AME: Niezależne ogrzewanie podgrzewa silnik, więc nie ma najmniejszych problemów z rozruchem.
Fot. AME: Niezależne ogrzewanie podgrzewa silnik, więc nie ma najmniejszych problemów z rozruchem.
Jazda w mroźny dzień w zimnym samochodzie do przyjemnych nie należy. Ale nie musi tak być.

Montując do samochodu niezależne ogrzewanie mamy od razu ciepłe wnętrze, nawet w najmroźniejszy poranek.

 

To nie jedyna zaleta tego urządzenia. Dodatkowo ciepły silnik znacznie mniej zanieczyszcza środowisko oraz zużywa mniej paliwa.

Ogrzewanie niezależne można zamontować do każdego samochodu. Zapewnia ono nie tylko większy komfort, ale także poprawia bezpieczeństwo, gdyż od samego początku jazdy mamy

Fot. AME: Niezależne ogrzewanie podgrzewa silnik, więc nie ma najmniejszych problemów z rozruchem.
Fot. AME: Niezależne ogrzewanie podgrzewa silnik, więc nie ma najmniejszych problemów z rozruchem.

czyste szyby. Ponadto wsiadając do ciepłego wnętrza od razu możemy zdjąć kurtkę, która skutecznie krępuje ruchy.

Dodatkowe ogrzewanie przyda się nie tylko w starych samochodach, lecz także w nowych konstrukcjach, w których wydajność standardowego ogrzewania jest nie najlepsza. Niestety, takich samochodów jest sporo na rynku.

Ogrzewanie postojowe możne być spalinowe (powietrzne lub cieczowe) lub elektryczne. Może ogrzewać wnętrze i silnik, lub tylko silnik albo wnętrze. Liderami w tej dziedzinie są firmy Webasto i Eberspächer, które praktycznie zmonopolizowały rynek.

 

Ogrzewanie wodne

 

Ogrzewanie wodne najczęściej montuje się do samochodów osobowych i dostawczych. Urządzenie połączone jest z układem chłodzenia silnika, więc ogrzewa silnik i wnętrze. Kiedy

Fot. AME: Ogrzewanie wodne można zamontować do każdego samochodu, którego silnik chłodzony jest cieczą.
Fot. AME: Ogrzewanie wodne można zamontować do każdego samochodu, którego silnik chłodzony jest cieczą.

sterownik włącza dmuchawę, ciepłe powietrze odmraża szyby i nagrzewa wnętrze. Czas pracy dmuchawy oraz temperaturę w środku można zaprogramować z wnętrza samochodu lub nawet przez telefon. Ogrzewanie może być zasilane benzyną lub olejem napędowym. Koszt urządzenia wynosi od 3000 zł. Do tego trzeba doliczyć element sterujący. Najprostszy zegar kosztuje 200 zł, a za 2000 zł mamy sterowanie przez telefon.

Ogrzewanie można zamontować do każdego samochodu, który jest chłodzony cieczą. Czas montażu wynosi od 4 do 8 godzin, a koszt od 500 do 700 zł.

 

Ogrzewanie powietrzne

 

Ogrzewanie powietrzne montowane jest najczęściej do samochodów ciężarowych, dostawczych, busów, a także jachtów. Ogrzewanie to podgrzewa tylko kabinę. Koszt urządzeń produkcji

Fot. AME: Dzięki niezależnemu ogrzewaniu nie musimy skrobać szyb, mamy dobrą widoczność i możemy ściągnąć kurtkę, która ogranicza swobodę ruchów.
Fot. AME: Dzięki niezależnemu ogrzewaniu nie musimy skrobać szyb, mamy dobrą widoczność i możemy ściągnąć kurtkę, która ogranicza swobodę ruchów.

niemieckiej wynosi od 3800 (moc 2 kW) do 6000 zł (5 kW). Na rynku są również czeskie zestawy i kosztują od 2500 zł. Na montaż trzeba przeznaczyć około 800 zł.

 

Ogrzewanie elektryczne

 

Ogrzewanie elektryczne nie cieszą się u nas popularnością, natomiast często można je spotkać w Skandynawii. Na naszym rynku dostępne są urządzenia norweskiej firmy Defa. Zestaw zamawia się pod konkretny model samochodu i urządzenie to podgrzewa olej w silniku, więc poranny rozruch jest znacznie ułatwiony. Koszt urządzenia to około 1000 zł plus 600 zł montaż. Wadą tego rozwiązania jest konieczność dostępu do źródła prądu, co jest dużym ograniczeniem na naszych parkingach i praktycznie można go stosować tylko na prywatnych posesjach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty