Nadsterowność i podsterowność

Rzeczoznawcy - PZM
Pojęciami tymi określa się zachowanie samochodu na drodze. Samochód może być nadsterowny lub podsterowny. Nigdy nie będą występować oba te zjawiska jednocześnie.

Nadsterowność
Jest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót auta wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto.


Nadsterowność i podsterowność

Po lewej:
Tendencja do zacieśniania zakrętu.
Po prawej:
W przypadku nadsterowności system VSC "przyhamowuje" przednie zewnętrzne koło.

Podsterowność
Jest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.


Nadsterowność i podsterowność

Po lewej:
Tendencja do poszerzania zakrętu, wynoszenia samochodu na zewnątrz.
Po prawej:
W przypadku podsterowności - najpierw "przyhamowane" jest tylne wewnętrzne koło, aby samochód wrócił na właściwy tor jazdy, następnie tylne zewnętrzne - dla zmniejszenia prędkości.

Niebezpieczeństwo
Ani jeden, ani drugi przypadek nie jest korzystny. Trzeba jednak nauczyć się reagować na nietypowe zachowanie auta - zacieśniając zakręt (podsterowność) lub popuszczając kierownicę (nadsterowność). Na szczęście w normalnych warunkach eksploatacji auto może mieć tylko jedną z tych cech. Zatem, jeśli przyzwyczaimy się do zachowania naszego samochodu, będziemy korygować jego ruch podświadomie, nie zdając sobie nawet sprawy z delikatnego manewru.
Jak przeciwdziałać?
Elektronika samochodowa rozwinęła się na tyle, że w nowoczesnych autach licznie rozmieszczone czujniki same są w stanie ocenić, czy auto jest podsterowne czy nadsterowne i skorygować tor jego jazdy.
W przypadku nadsterowności system przyhamowuje przednie zewnętrzne koło. Auto zaczyna więc obracać się na zewnętrznym łuku.
Jeśli samochód jest podsterowny i ucieka z zakrętu na zewnątrz, system hamuje koło wewnętrzne tylne. Auto wraca wtedy na prawidłowy tor jazdy, po czym włącza się układ hamujący również zewnętrzne tylne koło, aby zmniejszyć prędkość jazdy. Obie te tendencje są bowiem niebezpieczne tylko przy pokonywaniu zakrętów z nadmierną szybkością. Podczas zwykłej jazdy nie powinny dawać się one kierowcy we znaki.
»

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty