Mimo to nabywcy używanych Mercedesów są przekonani, że zrobili dobry interes.

Wyjątkiem od tej reguły są egzemplarze wyeksploatowane i powypadkowe sprowadzane zza zachodniej granicy. Takich, niestety, jest we wtórnym obiegu najwięcej.

Trudne początki
Klasa C zadebiutowała w 1993 r. Dość przestronne wnętrze spełniało oczekiwania użytkowników. Tylko niektórzy narzekali za skromny bagażnik o objętości 430 l i tanie plastiki użyte do wykończenia wnętrza. Na początku model oferowano z benzynowymi silnikami o mocy od 122 do 193 KM oraz dieslami z wtryskiem pośrednim, o mocach od 95 do 113 KM. Krytykowano słabą dynamikę auta, szczególnie z silnikami

wysokoprężnymi, na co firma zareagowała wprowadzeniem w 1995 r. modelu C 250 TD napędzanego doładowanym turbosprężarką dieslem o mocy 150 KM, a dla zwolenników silników benzynowych - modelem C 230 Kompressor. Do dynamiki tych aut już nikt nie miał zastrzeżeń. Za to narzekano na szybko zużywające się świece żarowe w dieslach. Rok później wprowadzono wersję kombi, tradycyjnie oznaczaną u Mercedesa literą "T", której bagażnik miał objętość 465 l, a po złożeniu tylnej kanapy - 1510 l. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu dawało wysoki

komfort jazdy, jednak na złych nawierzchniach auto zachowywało się dość nerwowo.
Modyfikacja
W 1997 r. przeprowadzono modyfikację modelu, wprowadzając w wyposażeniu seryjnym poduszki boczne (obok przednich). Na naszym rynku wszystkie oferowane modele miały także 4 poduszki powietrzne, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Jednak prawdziwym przełomem okazało się wprowadzenie silników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim z

układem common rail (oznaczanych jako CDI), co nastąpiło w 1998 roku. Nowe silniki wysokoprężne były oszczędniejsze i żwawsze od dotychczasowych.
Godne polecenia są samochody wyprodukowane po 1997 r., nie mają bowiem większości usterek występujących na początku produkcji. W pojazdach z 1997 r. wyposażonych w układ wspomagania awaryjnego hamowania warto sprawdzić jego funkcjonowanie. Z wersji napędzanych silnikami

benzynowymi największą popularnością cieszą się: C 180 (1,8 l/122 KM), C 200 (2,0 l/136 KM), C 230 (2,3 l/193 KM). Uznanie zdobyły sobie również jednostki wysokoprężne CDI.
Awaryjność

W ramach akcji naprawczych producenta w egzemplarzach napędzanych dieslami CDI wymieniono tłumik końcowy. Pojazdy wyprodukowane w 2001 r. były wzywane do serwisu w związku z usterką poduszek powietrznych. Jednak Mercedes-Benz klasy C jest samochodem solidnym i psuje się stosunkowo rzadko. Problemów może dostarczać osprzęt elektryczny. Silniki, skrzynie biegów, a nawet elementy układu zawieszenia są dość wytrzymałe. Wysokie ceny oryginalnych części zamiennych powodują, że na rynku jest wiele znacznie tańszych "zamienników". Wbrew nawoływaniom polskiego przedstawicielstwa Mercedesa znajdują wielu nabywców.
Historia modelu
1993 r. - wprowadzenie modelu na rynek
1995 r. - modernizacja wnętrza i nowe silniki
1996 r. - wprowadzenie wersji kombi
1997 r. - face lifting
1998 r. - wprowadzenie silników wysokoprężnych common rail
2000 r. - nowy model typu sedan
2001 r. - nowy model kombi
Przykładowe ceny części zamiennych w złotych modelu C 180
Reflektor przedni | 1300 |
Błotnik przedni | 600 |
Sprzęgło kompletne | 1800 |
Klocki hamulcowe | 360 |
Rozrząd | 1400 |
Przykładowe ceny wybranych modeli w tysiącach złotych
Model | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
C 180 | 35,4 - 52,4 | 38,3 - 62,7 | 64,1 - 70,6 | 78,5 | - | - |
C 200 | 37,8 - 55,6 | 40,6 - 60,4 | 68,9 - 79,0 | 108,9 | 113,0 | 156,0 |
C 220 CDI | 42,0 - 57,6 | 43,6 -59,7 | 75,2 - 86,2 | - | 98,0 | 113,0 |
C 25O TD | 42,9 | - | - | - | - | - |
270 CDI | - | - | - | 103,0- 110,0 | 132,0 | 165,0 |
Wbrane dane techniczne modeli z 1999 r.
Model | C 180 | C 240 | C 250 TD | C220 CDI |
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | wysokoprężny | wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | R4/16 | V6/18 | R5/20 | R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1799 | 2398 | 2497 | 2151 |
Moc (KM/obr/min) | 122/5500 | 170/5900 | 150/4400 | 125/4200 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 170/3700 | 225/3000 | 280/1800 | 300/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 9,3 | 9,9 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 193 | 218 | 203 | 198 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km) | 7,2/12,7 | 7,5/14,3 | 6,2/11,0 | 5,0/8,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 451 x 172 x 143 (146) | |||
Objętość bagażnika (l) | 430 (465) |
w nawiasach dane dla wersji kombi
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?