Maxi Mini

(mp)
Tego samochodu nie da się pomylić z żadnym innym. Wygląda jak skrzyżowanie kombi z szafą. A do tego nazywa się Clubman. Mini Cooper Clubman.

Fot. Mini
Fot. Mini

 

Najnowszy pojazd marki Mini bazuje na zaprezentowanym dwa lata temu podczas Frankfurt Motor Show koncepcyjnym modelu Shooting Brake. Przypomina też nieco Morrisa Mini Traveller, Austina Mini Countryman i Mini Clubmana Esteta, które produkowano w latach 60. ubiegłego wieku.

 

Drzwi w różne strony

 

W porównaniu do pozostałych Mini, Clubman jest o 24 cm dłuższy, dzięki czemu ilość miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu wzrosła o 8 cm. Pojemność bagażnika też jest większa i wynosi 260 l (w

Fot. Mini
Fot. Mini

hatchbacku 160 l), a po złożeniu tylnych siedzeń - 930 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej ułatwiają dzielone symetrycznie tylne drzwi.

 

Clubman standardowo przeznaczony jest do przewozu pięciu osób, ale bezpłatnie można będzie zamówić auto w wersji 7-osobowej z układem siedzeń 2+3+2.

 

Fot. Mini
Fot. Mini

Wygodniejsze zajmowanie miejsca z tyłu zapewnić mają składające się z dwóch części prawe drzwi boczne. Prawa część otwiera się w prawo, a mniejsza i pozbawiona klamki lewa, w lewą stronę (ze względów bezpieczeństwa tylko wtedy, gdy otwarto prawa). Rozwiązanie to przypomina nieco stosowane w naszych Syrenach.

 

Trzy silniki

 

Mini Clubman dostępny będzie z trzema silnikami. Wersję Cooper S Clubman napędza turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,6 l osiągająca moc 175 KM przy 5500 obr./min. Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm i jest dostępny w zakresie od 1600 do 5000 obr./min. Dzięki funkcji Overboost może on chwilowo wzrosnąć do 260 Nm. Prędkość

Fot. Mini
Fot. Mini

maksymalna samochodu to 224 km/h, a rozpędzenie się od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,6 sekundy.

 

Mini Cooper Clubman ma benzynowy silnik 1,6 l rozwijający moc 120 KM przy 6000 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy to 160 Nm przy 4250 obr./min. Samochód osiąga "setkę" w 9,8 sekundy i może jechać z prędkością 201 km/h.

 

Mini Coopera D Clubman wyposażono w turbodoładowanego diesla z filtrem cząstek stałych. Silnik 1,6 l ma moc 110 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 240 Nm

Fot. Mini
Fot. Mini

(260 Nm z Overboost) w zakresie od 1750 do 2000 obr./min. Rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 193 km/h.

 

Silniki standardowo współpracują z 6-stopniową skrzynią manualną. W opcji dostępna jest 6-biegowa przekładnia automatyczna.

 

Mniejsze zużycie paliwa

 

W Clubmanie, podobnie jak w zmodernizowanych niedawno pozostałych wersjach Mini, zastosowano technologie mające na celu ograniczenie zużycia paliwa.

 

System odzyskiwania energii hamowania Brake Energy Regeneration pozwala na przekształcenie mocy pierwotnej silnika w siłę napędu, przy czym prąd dla instalacji elektrycznej pojazdu

Fot. Mini
Fot. Mini

wytwarzany jest wyłącznie podczas toczenia się lub wyhamowania pojazdu. W tym celu w fazie napędzania pojazdu alternator jest automatycznie odłączany. Gdy tylko Mini wchodzi w fazę toczenia lub hamowania, następuje ponowne uruchomienie alternatora. System monitoruje też poziom naładowania akumulatora.

 

Funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika automatycznie wyłącza silnik w momencie zatrzymania pojazdu np. na skrzyżowaniu, gdy dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji neutralnej, a kierowca zwolni pedał sprzęgła. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy tylko ponownie nacisnąć sprzęgło. Silnik zostanie wówczas bezzwłocznie uruchomiony. Niweluje to zbędne zużycie paliwa podczas pracy na biegu jałowym.

Fot. Mini
Fot. Mini

 

Poprzez stałe monitorowanie trybu pracy pojazdu i warunków pogodowych układ sterowania jest w stanie określić sytuacje, w których korzystniej jest pozostawić silnik włączony, np. gdy akumulator jest słabo naładowany oraz gdy temperatury zewnętrzne są wysokie (ponad 30°C) lub niskie (poniżej 3°C). Silnik nie jest wyłączany również podczas krótkich chwil zatrzymania pojazdu, gdy temperatura we wnętrzu nie osiągnęła poziomu wyznaczonego przez system ogrzewania i klimatyzacji lub gdy ogrzewanie wykorzystywane jest do usunięcia lodu lub pary z przedniej szyby.

 

System potrafi także rozróżnić, kiedy pojazd zatrzymuje się na krótko, a kiedy kończy jazdę: silnik nie będzie ponownie uruchomiony w przypadku odpięcia pasów bezpieczeństwa przez kierowcę, otwarcia drzwi kierowcy lub maski silnika. Funkcję automatycznego włączania i wyłączania silnika można w każdej chwili wyłączyć jednym naciśnięciem przycisku.

 

Dzięki wskaźnikowi zmiany biegów można podróżować bardziej ekonomicznie. Układ sterowania silnikiem analizuje prędkość obrotową silnika, warunki drogowe i pozycję pedału gazu i w oparciu o te czynniki dobiera optymalny bieg dla ekonomicznej jazdy. Gdy tylko wskazana jest zmiana biegu, na wyświetlaczu poniżej prędkościomierza wyświetlany jest odpowiedni symbol strzałki. Bieg może być również przedstawiony w postaci cyfry. Wskaźnik zmiany biegów można włączyć i wyłączyć w komputerze pokładowym. System uwzględnia ponadto aktualny styl jazdy, np. intensywne przyspieszanie.

 

Sprzedaż Mini Coopera Clubman na rynkach europejskich rozpocznie się w listopadzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty