Łożyska i ich użytkowanie

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Jeżeli z okolicy piasty koła podczas jazdy słychać szum lub metaliczny stukot, może to świadczyć o uszkodzeniu łożysk.

Im starszy samochód, tym większe prawdopodobieństwo ich zużycia.

 

Do najczęściej spotykanych objawów zużycia łożysk tocznych należy zaliczyć: głośną pracę łożyskowania z charakterystycznym wyciem, odgłosy tarcia metalicznego, stukot i szum dochodzący z okolic piasty. Przy dużym zużyciu łożysk można wyczuć wibrację kół jezdnych i drgania kierownicy. Obok zużycia naturalnego w praktyce często spotyka się zniszczenie łożysk

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

spowodowane wnikaniem wody powodującą korozję, która jeśli występuje przez dłuższy czas, blokuje łożysko.

 

Konstruktorzy określają trwałość łożyskowań na 15 lat eksploatacji. Jednak łożyska kół jezdnych zużywają się wcześniej, na co ma wpływ technika jazdy, stan nawierzchni dróg i ogólne warunki, w jakich jest użytkowany pojazd.

Łożyska podczas pracy wykonują wiele milionów obrotów. Zużycie ścierne jest minimalne, przeważa zmęczenie materiału polegające na złuszczeniu bieżni i wykruszeniu kawałków metalu. Łożysko zniszczone w ten sposób nie nadaje się do eksploatacji.

 

Łożyska są bardzo precyzyjnie wykonane i rzadko ulegają awariom. Stan awarii powoduje nieumiejętny montaż, zła regulacja napięcia wstępnego lub użycie najtańszych zamienników. Aby uzyskać wysoką trwałość łożysk podczas ich montowania, trzeba zachować wyjątkową czystość i wszystkie czynności wykonywać zgodnie z technologią producenta. Do demontażu łożysk należy używać odpowiednich ściągaczy, a montaż powinien być przeprowadzany na praskach, nigdy za pomocą młotka.

 

Do osadzenia piasty koła wykorzystywano z reguły dwa łożyska stożkowe o różnych średnicach, w których luz poosiowy ustalany jest nakrętką centralną. W nowszych konstrukcjach stosuje się dwurzędowe kulkowe łożyska skośne. Najczęściej są to łożyska z pierścieniami uszczelniającymi i stałym zapasem smaru. W praktyce spotyka się dwie modyfikacje tego rozwiązania, w jednej bieżnię wewnętrzną łożyska stanowi odpowiednio utwardzony czop, w innych bieżnią zewnętrzną jest część piasty.

 

Łożyska toczne wytwarza wiele firm na całym świecie. Ich produkty różnią się jakością i ceną. Np. zestaw łożysk kół do Opla Astry I kosztuje 60 zł, do Forda Focusa na przednie koła - 200 zł, a do Forda Focusa na tylne koła - 392 zł (zestaw naprawczy). Wymiana, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji, kosztuje od 100 do 180 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty