Land Rover – historia marki

Mariusz Michalak
Fot. Marsal200, domena publiczna
Fot. Marsal200, domena publiczna
Marka Land Rover pojawiła się na rynku w 1948 roku. Znana jest głównie z produkcji pojazdów terenowych dla ludności cywilnej i pojazdów wojskowych.
Fot. Marsal200, domena publiczna
Fot. Marsal200, domena publiczna

Aby odnieść się do koncepcji brytyjskiej terenówki, należy cię cofnąć do 1947 roku. Wtedy to dyrektor techniczny Rovera – Maurice Wilks i jego brat Spencer Wilks zafascynowali się amerykańskim Jeepem. Szybko doszli do wniosku, że na rynku istnieje luka, którą można zapełnić właśnie takiego rodzaju pojazdem. Pierwsze auto zostało pokazane rok później podczas Salonu Samochodowego w Amsterdamie. Konstruując pojazd oparto się na płycie podłogowej Jeepa, a jego nadwozie zostało wykonane ze stopu aluminium i magnezu odpornego na korozję. Za napęd odpowiadał silnik Rovera o pojemności 1,6 l, a auto wkrótce było eksportowane już do 70 krajów.

Land Rover Series I 80 / Fot. Land Rover
Land Rover Series I 80 / Fot. Land Rover

Kilka lat później pojawiła się jego przedłużona wersja, auto otrzymało jednostkę o pojemności 2.0 l, a w 1957 roku także motor wysokoprężny. Rok później pokazana zostaje druga generacja pojazdu. Pod jej maską pracował silnik benzynowy o pojemności 2.25 l, a samochód miał szersze oraz bardziej nowoczesne nadwozie. W 1961 roku zmodyfikowano dostępny motor diesla, a jego pojemność została zwiększona do 2,25 l. W ten sposób powstała seria IIA. W 1965 roku zakończone zostaje negocjacje z General Motors nad prawami do silnika 3.5 V8, a rok później fabrykę opuszcza milionowy pojazd.

W 1967 roku Rover zadecydował o połączeniu ze swoim konkurentem – Triumphem, a w następnym roku dochodzi do fuzji koncernu Leyland i British Motor Corporation. W ten sposób powstaje British Leyland.

Land Rover Range Rover 1970-1985 / Fot. Land Rover
Land Rover Range Rover 1970-1985 / Fot. Land Rover

Na kolejny model musimy poczekać do 1970 roku. Wtedy to pojawia się Range Rover, który za sprawą 3,5-litrowego silnika V8 mógł rozpędzić się do 160 km/h. Rok później swój debiut ma trzecia odsłona Land Rovera w której montowano m.in. zsynchronizowaną skrzynię biegów.

Ważnym jest rok 1978, kiedy marka stała się oddzielną firmą o nazwie Land Rover Limited. Trzy lata później debiutuje 4-drzwiowa wersja Range Rovera. Zbudowano także pickupa na bazie Land Rovera 109 - County Station Wagon. Następnie pokazany zostaje Land Rover 110 z mocniejsza ramą i wersja 90, które potem nazywane są Defender.

Land Rover Defender / Fot. Land Rover
Land Rover Defender / Fot. Land Rover

W 1989 roku we Frankfurcie zaprezentowano kolejny model marki – Discovery. Pod jego maską pracuje nowy silnik 200 Tdi z bezpośrednim wtryskiem. W 1994 roku Rover Group, w skład którego wchodzi Land Rover, został przejęty przez BMW, a na rynku pojawiła się druga generacja Range'a. Rok 1997 jest natomiast rokiem debiutu modelu Freelander napędzanego umieszczonymi poprzecznie silnikami benzynowymi i diesla. Niebawem pojawia się Land Rover Discovery II.

Land Rover Discovery / Fot. Land Rover
Land Rover Discovery / Fot. Land Rover

W roku 2000 BMW sprzedaje markę Land Rover Fordowi, a w 2001 powstała trzecia generacja Range Rovera z silnikami BMW. W 2004 roku na rynek wchodzi model Discovery III, a rok później do salonów trafił Range Rover Sport. Od 2007 roku oferowany jest Freelander 2. W tym samym roku Ford wystawił Land Rovera wraz z Jaguarem na sprzedaż, a nabywcą marki stał się indyjski koncern Tata Motors. Od 2011 roku produkowany jest SUV Range Rover Evoque.


Land Rover Range Rover Evoque / Fot. Land Rover
Land Rover Range Rover Evoque / Fot. Land Rover

Najważniejsze daty z historii marki

1948 – pierwszy samochód Land Rovera

1951 – Land Rover otrzymał mocniejszą, 2-litrową jednostkę napędową

1957 – Land Rover z 2-litrowy silnikiem wysokoprężnym

1958 – Land Rover drugiej generacji

1967 – Rover zadecydował o połączeniu z Triumphem

1968**– powstaje British Leyland

1970**– Range Rover 

1971**– Land Rover trzeciej generacji

1978 – marka stała się oddzielną firmą o nazwie Land Rover Limited

1983 – Land Rover Defender

1988 – Land Rover Discovery

1994 – Rover Group, w skład którego wchodzi Land Rover, został przejęty przez BMW

1994 – druga generacja Range Rovera

1997 – Land Rover Freelander

1998 – Land Rover Discovery II

2000 – BMW sprzedaje markę Land Rover Fordowi

2001 – trzecia generacja Range Rovera

2005 – Land Rover Discovery III

2006 – Range Rover Sport

2007 – Land Rover Freelander II

2008 – Land Rover zostaje kupiony przez Tata Motors

2011 – Range Rover Evoque

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty