Kupujemy felgi aluminiowe - nowe czy używane? Jaki rozmiar wybrać? (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Zakup aluminiowych felg. Poradnik (WIDEO)
Zakup aluminiowych felg. Poradnik (WIDEO)
Aluminiowe felgi to nie tylko atrakcyjny element poprawiający wygląd auta. Zazwyczaj sprzyjają również lepszemu prowadzenia pojazdu. Jak dobrać odpowiednie alufelgi?
Zakup aluminiowych felg. Poradnik (WIDEO)
Zakup aluminiowych felg. Poradnik (WIDEO)

Na rynku wybór felg aluminiowych (funkcjonuje też określenie obręcze ze stopów lekkich, bo tak naprawdę wykonuje się je ze stopów aluminiów i stali) jest olbrzymi. Różnorodność modeli, wzorów i marek jest na rynku bardzo duża i może przyprawić o zawrót głowy.

Podobnie jest z rozpiętością cenową. Aluminiową felgę można kupić już za ok. 150 zł. Ceny tych najdroższych sięgają kilku, a nawet kilkunastu tysięcy za sztukę.

Wielu kierowców wybierając alufelgi do swojego samochodu kieruje się głównie własnym gustem estetycznym. Jednak dobór felgi do konkretnego auta nie jest wyłącznie kwestią estetyki – to także kwestia bezpieczeństwa. Wreszcie ważna jest również poprawna eksploatacja obręczy, co przekłada się na ich żywotność.

Felgi aluminiowe - najpierw bezpieczeństwo

Felgi aluminiowe poprawiają jakość prowadzenia samochodu, bo redukują tzw. masę nieresorowaną pojazdu, czyli te elementy, które nie podlegają resorowaniu i są przez to narażone na wstrząsy przenoszone bezpośrednio z nawierzchni. Ponadto alufelgi przyczyniają się do lepszego chłodzenia hamulców.

- Koła, to jedyny element samochodu mający bezpośredni kontakt z drogą. Odpowiadają one za szereg ważnych parametrów wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Felgi mają w tym duży swój udział, dlatego podczas zakupu kluczowy jest prawidłowy ich dobór – mówi Adam Klimek z Motoricus.com, firmy zajmującej się internetowym handlem częściami samochodowymi oraz zrzeszającej niezależne serwisy.

Wielu kierowców kupuje nowe alufelgi biorąc pod uwagę jedynie dwa parametry: średnicę i rozstaw otworów montażowych. Tymczasem konieczne jest uwzględnienie kilku innych istotnych wytycznych.

Przede wszystkim rozmiar felgi jest podawany w calach - podstawowe parametry to szerokość i średnica obręczy. Np. 6,0x15 oznacza felgę o szerokości 6 cali oraz średnicy 15 cali. Średnica felgi odpowiada wielkości opony, czyli opona np. 195/60 R15 ma również średnicę 15 cali i pasuje na felgę o średnicy 15 cali. Z kolei 6,0 oznacza felgę o szerokości 6 cali, na którą pasują opony o szerokości od 165 do 205 mm.

Średnica koła z zamiennikiem opony i felgi nie powinna zbyt mocno odbiegać od średnicy przewidzianej przez producenta auta. Przyjmuje się, że powinna się mieścić w przedziale +1,5 proc/-2 proc. wzorcowej. 

Źródło: Alcar

Istotny jest też rozstaw, czyli średnica okręgu na jakim znajdują się śruby mocujące koło i liczba tych śrub, np. 5x114,3 mm oznacza pięć śrub na okręgu o średnicy 114,3 mm (taki rozstaw stosuje np. Honda).

Wreszcie ważne jest odsadzenie zwane inaczej ET (z języka niemieckiego Einpress Tiefe - lub offsetem (z języka angielskiego). Jest to wyrażona w milimetrach odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi (osi symetrii). Gdy wartość ET się zmniejsza – alufelgi wystają bardziej na zewnątrz. Z kolei zwiększenie ET powoduje umiejscowienie koła bardziej wewnątrz nadkola. Najlepiej trzymać się wartości fabrycznych.

Ponadto felgi mają określoną nośność oraz stosunek do mocy silnika pojazdu, z którym przyjdzie im współpracować. Parametry te są ściśle określone dla danej marki i modelu samochodu i możemy je znaleźć mi. in. w katalogach danego producenta obręczy.

Nowe felgi aluminiowe - gdzie kupić?

Najlepiej jest kupić felgi aluminiowe w sklepie wyspecjalizowanym w ich sprzedaży, gdzie przeszkolony personel dysponuje katalogami producentów i jest w stanie zaoferować najodpowiedniejszy produkt do konkretnego modelu auta. Jeszcze lepiej, gdy taki sklep ma również serwis umożliwiający montaż zakupionych obręczy.

Wielu zmotoryzowanych wybiera jednak sklepy internetowe, które kuszą nabywców atrakcyjnymi cenami na swój asortyment. Jednak zanim zakupimy wybrane alufelgi zadajmy handlowcom pytanie, nawet telefonicznie lub e-mailowo.

- Zapytajmy, czy producent alufleg jest obecny na polskim rynku, aby w przypadku uszkodzenia jednej felgi będzie można bez problemu dokupić nową. Sprowadzanie z zagranicy może być niemożliwe lub czasochłonne, co na długo może unieruchomić samochód nabywcy - podpowiada Adam Klimek.

Specjalista z motoricus.com radzi też, aby żądać o certyfikatu jakości. Otrzymują je takie felgi, które przeszły badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej. Nabywca powinien jednak wykazać czujność, ponieważ na polskim rynku jest wiele tanich obręczy z Dalekiego Wschodu, które mają certyfikat, ale przyznany fabryce, a nie konkretnej feldze.

Felgi aluminiowe źle dobrane - uwaga na uszkodzenia

Jazda na obręczach o parametrach znacznie odbiegających od zalecanych przez producenta niesie za sobą ryzyko uszkodzeń mechanicznych zarówno koła jak i elementów samochodu.

Najczęściej spotykane problemy, to ocieranie opony o elementy karoserii lub zawieszenia pojazdu. Może ono występować w określonych sytuacjach - przy znacznym obciążeniu pojazdu, nagłych przechyłach podczas pokonywania zakrętów lub wybojów na drodze. Jest to niedopuszczalne, nawet jeśli występuje sporadycznie.

Źle dobrana felga może również uniemożliwić poprawne jej osadzenie na piaście i co za tym idzie odpowiednie wycentrowanie. W efekcie koło będzie wibrować obniżając komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.

Ważne jest również samo zamontowanie felg do auta. Konieczne jest użycie wyłącznie śrub i nakrętek, które są przeznaczone do konkretnego modelu obręczy i ściśle związane z określonym modelem samochodu. Od tego zależy bezpieczeństwo.

Na stronach internetowych wielu sklepów i producentów felg są konfiguratory doboru obręczy do konkretnego modelu auta, a także dopuszczalne wartości szerokości opon do felg. Są nawet specjalne aplikacje na smartfony.

Alufelgi - na czym polega właściwa konserwacja?

W obiegowej opinii aluminiowe felgi są mniej odporne na uszkodzenia niż felgi stalowe. Tymczasem jest odwrotnie.

- To obręcze aluminiowe są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż tradycyjne stalowe. Jednak przy ich uszkodzeniu naprawa jest złożonym procesem, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwym – mówi Adam Klimek.

Zagniecenia rantów felg stalowych da się naprawić najczęściej bez utraty jej własności, natomiast przy aluminiowych taki zabieg może zakończyć się jej pęknięciem i w konsekwencji koniecznością spawania. Nie zawsze takie rozwiązanie jest skuteczne.

Natomiast regularna konserwacja alufelg przyczyni się do ich dłuższej eksploatacji. Powłoka lakiernicza nałożona na obręcze niczym się nie różni od tej na karoserii dlatego powinniśmy dbać o to, aby zawsze była czysta.

Umyte felgi powinno się dokładnie osuszyć ponieważ krople wody działają jak soczewki skupiające promienie słońca, co może doprowadzić do przebarwień lakieru. Wskazane jest również nanoszenie preparatów ograniczających osadzanie się piasku czy drobin z klocków i tarcz hamulcowych. Ale należy przy tym przestrzegać instrukcji stosowania środków czyszczących, aby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru i warstwy antykorozyjnej.

Istotną zasadą eksploatacyjną jest również dbanie o dokładne wyważanie kół, które powinno być przeprowadzane co 10 tysięcy kilometrów.

Używane felgi aluminiowe - warte uwagi?

W handlu jest szeroka oferta używanych alufelg. Czy taki asortyment jest wart zainteresowania? Zdania specjalistów są podzielone. Wielu twierdzi, że z używanymi felgami jest tak, jak z używanymi oponami, bo nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że są one w dobrym stanie.

- Może się zdarzyć, że natrafimy na używaną felgę, która pozornie wygląda dobrze, ale której prawidłowe wyważenie jest niemożliwe. Prawdopodobnie taka obręcz była już wielokrotnie naprawiana - mówi Sławomir Szymczewski, mechanik ze Słupska.

Ale jeśli już ktoś się zdecyduje na zakup używanych alufelg powinien żądać od sprzedawcy dokumentu potwierdzającego ich legalne pochodzenie (np. rachunek ze sklepu, umowę kupna-sprzedaży od poprzedniego właściciela), bo może się okazać, że nabyte obręcze są kradzione.

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie