Jaki rozrząd?

Grzegorz Wojtyrowski
Podstawowym warunkiem pracy silnika jest umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania.

Te ważne funkcje spełnia mechanizm rozrządu.

 

fot. GM
fot. GM

Dla każdego cylindra silnika pracują sekcje złożone co najmniej z dwóch zaworów (dolotowego i wylotowego), coraz częściej trzech, czterech lub pięciu oraz ich napędów, umożliwiających otwarcie zaworów przy odpowiednim położeniu tłoka w cylindrze. Konstrukcja silnika i jego szybkobieżność decydują o rodzaju zastosowanego mechanizmu. Jednym z kryteriów jest konieczność ograniczenia do minimum wpływu bezwładności elementów ruchomych na precyzję otwarcia zaworów.

 

Pierwszym typem mechanizmu był dolnozaworowy mechanizm rozrządu (tzw. OHC). Został on zastąpiony nowocześniejszym rozwiązaniem - górnozaworowym mechanizmem rozrządu (tzw. OHV na zdjęciu u góry)
, w którym wszystkie zawory umieszcza się w głowicy cylindrów. Są to zawory wiszące skierowane grzybkiem w dół. Zaletą tego rozwiązania jest swoboda umieszczenia zaworów o odpowiednio dużych średnicach. Wadą jest znaczna ilość części składowych i konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności elementów pośredniczących w przekazywaniu napędu. Ten rodzaj rozrządu stosuje się powszechnie w silnikach samochodów osobowych. Pozwala on na umieszczenie w głowicy dwóch, trzech, czterech lub pięciu zaworów. Układ czterozaworowy umożliwia osiągnięcie większego stopnia napełnienia cylindra mieszanką, ogranicza skutki bezwładności elementów, zwiększa chłodzenie grzybków zaworowych, zmniejsza rozrzuty otwarcia i opóźnienia zamknięcia zaworów. Jest więc korzystniejszy dla silnika, a ponadto trwalszy od dwuzaworowego. 

 

fot. Audi
fot. Audi

W rozrządzie górnozaworowym trzonki zaworów może napędzać jeden wał usytuowany w korpusie silnika jest to system OHV lub w głowicy - system SOHC.
(na zdjęciu po lewej) Jeżeli zawory napędzane są przez dwa różne wały usytuowane w głowicy mamy do czynienia z systemem DOHC. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego zawory są napędzane bezpośrednio od krzywek wału lub poprzez dźwignie przenoszące naciski między krzywką a stopką trzonka zaworu. Elementem pośredniczącym jest popychacz. Obecnie stosowane są bezobsługowe popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego.

 

Do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na wał rozrządu służą przekładnie zębate, przekładnie łańcuchowe lub pasowe z wykorzystaniem pasa zębatego. Ostatnie rozwiązanie nie wymaga smarowania jest odporne na zużycie i nie obciąża nadmiernie łożysk. Jest najczęściej stosowane we współczesnych samochodach.

od 12 lat
Wideo

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty