Jaki rozrząd?

Grzegorz Wojtyrowski
Podstawowym warunkiem pracy silnika jest umożliwienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej i usunięcie z nich produktów spalania.

Te ważne funkcje spełnia mechanizm rozrządu.

 

fot. GM
fot. GM

Dla każdego cylindra silnika pracują sekcje złożone co najmniej z dwóch zaworów (dolotowego i wylotowego), coraz częściej trzech, czterech lub pięciu oraz ich napędów, umożliwiających otwarcie zaworów przy odpowiednim położeniu tłoka w cylindrze. Konstrukcja silnika i jego szybkobieżność decydują o rodzaju zastosowanego mechanizmu. Jednym z kryteriów jest konieczność ograniczenia do minimum wpływu bezwładności elementów ruchomych na precyzję otwarcia zaworów.

 

Pierwszym typem mechanizmu był dolnozaworowy mechanizm rozrządu (tzw. OHC). Został on zastąpiony nowocześniejszym rozwiązaniem - górnozaworowym mechanizmem rozrządu (tzw. OHV na zdjęciu u góry)
, w którym wszystkie zawory umieszcza się w głowicy cylindrów. Są to zawory wiszące skierowane grzybkiem w dół. Zaletą tego rozwiązania jest swoboda umieszczenia zaworów o odpowiednio dużych średnicach. Wadą jest znaczna ilość części składowych i konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności elementów pośredniczących w przekazywaniu napędu. Ten rodzaj rozrządu stosuje się powszechnie w silnikach samochodów osobowych. Pozwala on na umieszczenie w głowicy dwóch, trzech, czterech lub pięciu zaworów. Układ czterozaworowy umożliwia osiągnięcie większego stopnia napełnienia cylindra mieszanką, ogranicza skutki bezwładności elementów, zwiększa chłodzenie grzybków zaworowych, zmniejsza rozrzuty otwarcia i opóźnienia zamknięcia zaworów. Jest więc korzystniejszy dla silnika, a ponadto trwalszy od dwuzaworowego. 

 

fot. Audi
fot. Audi

W rozrządzie górnozaworowym trzonki zaworów może napędzać jeden wał usytuowany w korpusie silnika jest to system OHV lub w głowicy - system SOHC.
(na zdjęciu po lewej) Jeżeli zawory napędzane są przez dwa różne wały usytuowane w głowicy mamy do czynienia z systemem DOHC. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego zawory są napędzane bezpośrednio od krzywek wału lub poprzez dźwignie przenoszące naciski między krzywką a stopką trzonka zaworu. Elementem pośredniczącym jest popychacz. Obecnie stosowane są bezobsługowe popychacze z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego.

 

Do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na wał rozrządu służą przekładnie zębate, przekładnie łańcuchowe lub pasowe z wykorzystaniem pasa zębatego. Ostatnie rozwiązanie nie wymaga smarowania jest odporne na zużycie i nie obciąża nadmiernie łożysk. Jest najczęściej stosowane we współczesnych samochodach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty