Jak działa łożysko wyciskowe?

Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański
Jego zadaniem jest przenoszenie siły nacisku pedału sprzęgła na listki sprężyny centralnej pierścienia dociskowego, aby włączyć lub wyłączyć sprzęgło.
Fot. Maciej Fabijański
Fot. Maciej Fabijański

Łożysko wyciskowe zwykle występuje w postaci specjalnego skośnego łożyska kulkowego. W starszych rozwiązaniach stosowano łożyska wahliwe (jeszcze wcześniej były to przeważnie łożyska kulkowe wzdłużne). Obecnie są to tzw. łożyska prowadzone centralnie. Łożysko wahliwe musi mieć zawsze odpowiedni luz, co oznacza, że gdy nie jest wywierany nacisk na pedał sprzęgła, jego powierzchnia czołowa ( robocza) nie może stykać się z listkami sprężyny centralnej pierścienia dociskowego. Powierzchnia czołowa łożyska wyciskowego może być płaska lub wypukła. Jeśli chodzi o łożyska prowadzone centralnie, to występują one jako łożyska z luzem lub łożyska współbieżne bez luzu. W tym ostatnim przypadku obciążenie wstępne powierzchni czołowej wynosi od 80 do 100 N.

W łożyskach prowadzonych centralnie samoosiujących, ich pierścień czołowy może się przemieszczać w kilkumilimetrowym zakresie i dzięki temu ustawiać się w środku tzw. powierzchni przyporu.

Klasycznym, charakterystycznym objawem zwiastującym kłopoty z łożyskiem wyciskowym, szczególnie tym z luzem, jest pojawienie szumu po naciśnięciu na pedał sprzęgła. Głośne łożysko wyciskowe jeszcze przez jakiś czas spełnia swoją rolę. Pozostawione jednak w tym stanie może ulec zatarciu lub nawet całkowitemu zniszczeniu. Zatarta bieżnia powierzchni czołowej w kontakcie z listkami sprężyny centralnej ulega przyspieszonemu zużyciu. Cierpi na tym również sama sprężyna centralna. Objawiać się to może szarpaniem sprzęgła. Natomiast jeśli już dojdzie do zniszczenia łożyska wyciskowego to przeważnie nie będzie można rozłączyć napędu między silnikiem a skrzynią biegów, czyli wyłączyć sprzęgła.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty