Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk modelu XCIENT Fuel Cell, które od września będą przekazywane do klientów flotowych w tym kraju. Do 2025 roku Hyundai planuje dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1 600 ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi.
XCIENT jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km*. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.
Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie.
Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1 000 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.
Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.
Specyfikacja. Hyundai XCIENT
Model : XCIENT Fuel Cell
Typ pojazdu: Ciężarowy (Podwozie z kabiną)
Typ kabiny: Day Cab
Typ napędu: LHD / 4X2
Wymiary [mm]
Rozstaw osi: 5 130
Całkowite (Podwozie z kabiną): Długość 9 745; Szerokość 2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600, Wysokość: 3 730
Masy [kg]
Dopuszczalna masa całkowita: 36 000 (ciągnik z naczepą)
Dopuszczalna masa całkowita: 19 000 (podwozie z zabudową)
Przód / Tył: 8 000 / 11 500
Masa własna (Podwozie z kabiną): 9 795
Osiągi
Zasięg: Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później
Prędkość maksymalna: 85km/h
Napęd
Ogniwa paliwowe: 190 kW (95 kW x 2 EA)
Akumulatory: 661 V / 73,2 kWh – od Akasol
Silnik / Falownik: 350 kW / 3 400 Nm – od Siemens
Skrzynia biegów: ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny
Przełożenie główne: 4.875
Zbiorniki na wodór
Ciśnienie: 350 bar
Pojemność: 32,09 kg H2
Hamulce
Hamulce robocze: Tarczowe
Hamulec pomocniczy: Retarder (4-biegowy)
Zawieszenie
Typ: Przód / Tył – Pneumatyczne (z 2 poduszkami) / Pneumatyczne (z 4 poduszkami)
Opony: Przód / Tył – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5
Bezpieczeństwo
Asystent unikania kolizji czołowych (FCA): Standard
Inteligentny tempomat (SCC): Standard
Elektroniczny system hamowania (EBS) + Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC): Standard (ABS jest częścią VDC)
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW): Standard
Poduszki bezpieczeństwa: Opcjonalne
* Zasięg jazdy około 400 km dla ciężarówki z napędem 4x2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton
Zobacz także: Nie pamiętasz o tej zasadzie? Możesz zapłacić 500 zł
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?