Honda Civic 3d

Witold Blady
Udostępnij:
U większości producentów auto kompaktowe z silnikiem o mocy 110 KM jest uważane za samochód usportowiony. U Hondy jest nieco inaczej.

U większości producentów auto kompaktowe z silnikiem o mocy 110 KM jest uważane za samochód usportowiony. U Hondy jest nieco inaczej, ale dzieje się tak z powodu obecności w gamie modelu Civic Type-R, z silnikiem o mocy... 200 KM. Nie znaczy to jednak, że trzydrzwiowy Civic o mocy 110 KM jest zawalidrogą. Wręcz przeciwnie.Honda przyzwyczaiła nas, że poszczególne odmiany Civika mocno różnią się od siebie. Tak jest i w przypadku najnowszego modelu. Wprawdzie trzy- i pięciodrzwiowe odmiany mają wiele wspólnego, na przykład wnętrze i przednią część nadwozia, ale już sedan zupełnie inne auto. Zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Auta różnią się także krajem pochodzenia. Hatchbacki są produkowane w Anglii, czterodrzwiowe sedany zaś zjeżdżają z taśmy w Turcji.
Trzydrzwiowy Civic znacznie lepiej trzyma się drogi niż pozostałe odmiany. Nie jest tak nerwowy jak dość twardo zawieszony sedan i tak miękki jak model pięciodrzwiowy. W czasie deszczu, podczas cofania automatycznie włącza się wycieraczka tylnej szyby. To proste ale pomysłowe rozwiązanie. Szkoda, że tylne zagłówki zasłaniają dość mocno i tak niewielką tylną szybę. Nietypowo dla silników wielozaworowych jednostka Civika ma niezłą elastyczność, nie ma więc potrzeby zbyt częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.
Trzedrzwiowy Civic 1,6 jest oferowany tylko w lepszej wersji wyposażenia LS. W standardzie otrzymujemy w nim m.in. ABS, cztery poduszki gazowe, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby w dzrwiach, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, radioodtwarzacz i klimatyzację. Lista opcji obejmuje aluminiowe felgi i halogeny.
Wnętrze
Jak na japońskie auto rozwiązano je bardzo awangardowo. W oczy rzuca się przede wszystkim nietypowo umieszczona dźwignia zmiany biegów. Instynktownie szukamy jej między fotelami, tymczasem w Civiku znajdziemy ją... na środkowej konsoli. Trzeba przyznać, że to nietypowe rozwiązanie jest bardzo wygodne. Na krytykę zasługuje za to mechanizm odsuwania foteli, by wpuścić pasażerów do tyłu. Nie wiedzieć czemu, zastosowano go tylko w fotelu pasażera. Boczne poduszki należą do standardu w wersji z silnikiem 1.6.
Nadwozie
Z gamy Civika odmiana trzydrzwiowa podoba nam się zdecydowanie najbardziej, ma ciekawą, dynamiczną linię. Opadająca linia dachu i wznosząca się linia okien mogą się podobać. Charakterystyczne są przednie reflektory w kształcie trójkątów, w testowym modelu niezbyt przypadły nam do gustu szerokie listwy ochronne na zderzakach i z boku nadwozia. Inna sprawa, że na parkingu oddają one nieocenione usługi. Co ciekawe, lakier metalizowany jest wliczony w cenę samochodu.
Silnik
Do wyboru są trzy silniki - poza wymienionym wyżej 200-konnym, dwulitrowym monstrum można zdecydować się na jednostkę o pojemnóści 1,4 l i mocy 90 KM lub - jak w modelu testowym - 1,6 l 110 KM. Oczywiście wszystkie wymienione silniki są benzynowe. 110 KM to moc bardziej niż wystarczająca, 9,9 sekundy w sprincie od 0 do 100 km/h to wynik zdecydowanie powyżej przeciętnej. Niestety, już powyżej 3 tysięcy obrotów wyraźnie słychać go w kabinie. Przydałoby się nieco lepsze wygłuszenie lub tłumik o bardziej sportowym brzmieniu.
Podsumowanie
Civic w wersji trzydrzwiowej to z pewnością interesująca propozycja. Naszym zdaniem jest znacznie ładniejszy od pozostałych wersji tego auta. Jest nieco droższa od aut konkurencji, ale ma niezaprzeczalne atuty - dobre osiągi, bogate wyposażenie i trzyletnią gwarancję.
Honda Civic a konkurencja

ModelHonda CivicFiat StiloPeugeot 307
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161616
Pojemność skokowa (cm sześc.)159017471587
Moc maks. (KM)110115110
Maks. moment obrotowy (Nm)152162147
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,410,511,1
Objętość bagażnika (dm sześc.)315305340
Długość (mm)413541824200
Szerokość (mm)169517841745
Wysokość (mm)143514751510
Rozstaw osi (mm)257026002610
Masa własna (kg)112612401175
Ładowność (kg)479510500
Prędkość maksymalna (km/h)187202190
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)9,99,911,6
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,611,39,5
Poza miastem5,56,15,8
Średnie6,687,2

T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów
Wyposażenie

ModelCivic LSStilo Dynamic307 XS
Cena (zł)60 90058 50054 300
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie