Ford Fiesta, Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo i Seat Ibiza - porównanie

(w)
W zeszłym roku na polskim rynku samochodowym pojawiły się cztery nowe samochody klasy b. Który z nich stanowi najlepszą propozycję dla potencjalnego nabywcy?

W zeszłym roku na polskim rynku samochodowym pojawiły się cztery nowe samochody klasy b: Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta i Citroen C3. Który z nich stanowi najlepszą propozycję dla potencjalnego nabywcy?

Ford Fiesta, Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo i Seat Ibiza - porównanie

Volkswagen Polo
Polo jest większy od swego poprzednika. Chociaż zbudowany na tej samej
płycie podłogowej co ibiza, z zewnątrz niczym jej nie przypomina. Ma modną
sylwetkę, ale nie poraża stylistycznymi fajerwerkami. Dzięki wznoszącej
się linii bocznych szyb wersja trzydrzwiowa wygląda dynamiczniej od wersji
pięciodrzwiowej.

W środku polo jest dość przestronny. Nawet dłuższa podróż nie męczy
kierowcy i pasażerów, chociaż siedziska są nieco za krótkie. Deskę rozdzielczą
zaprojektowano bez zbytniej fantazji, ale za to solidnie i ergonomicznie.
Tak więc oprócz zakrytych schowków, znajdziemy jeszcze dodatkowe odkryte
poręczne półeczki. Układ jezdny małego volkswagena sprawowuje się bez zarzutu.
Amortyzatory są zestrojone dość twardo. Udane jest elektrohydrauliczne
wspomaganie układu kierowniczego. 1,2-litrowy silnik sprawuje się przyzwoicie.
Jest to ta sama jednostka co w seacie, ale nieco słabsza.

Okazje. Według Dariusza Gapsa z Volkswagen Bursiak, do rocznika 2002
dodawany jest gratisowo pakiet elektryczny i tańsze ubezpieczenie.

Ford Fiesta, Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo i Seat Ibiza - porównanie

Seat Ibiza
Nowa ibiza wyróżnia się oryginalną sylwetką. Wnętrze ma przestronne,
ergonomiczne i ładne. Silnym akcentem deski rozdzielczej są okrągłe dysze
nawiewu powietrza i sportowa oprawa zegarów.

Kierowca doceni wygodne siedzenia i dobrą widoczność. Auto ma zawieszenie
dobrze dobrane na polskie drogi. Gładko pokonuje niedoskonałości nawierzchni
- nie tracąc sterowności daje kierowcy poczucie panowania nad samochodem.
Wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy jest precyzyjny. W kabinie
jest cicho. Trzycylindrowy silnik o mocy 64 KM nie nadaje się do jazdy
sportowej, ale w zupełności wystarcza w codziennej eksploatacji.

Przy zakupie ibizy warto pamiętać, że to samochód blisko spokrewniony
ze skodą fabią i volkswagenem polo.

Okazje. Według Sławomira Tomali z Zabłocki Motozbyt, do rocznika 2002
dodawany jest gratisowo pakiet elektryczny i tańsze ubezpieczenie.

Ford Fiesta, Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo i Seat Ibiza - porównanie

Ford Fiesta
Fiesta jest utrzymana w stylistyce focusa. Podobnie jak konkurenci
została zbudowana na nowej płycie podłogowej, co dało nowe możliwości konstrukcyjne.
Jak na małe auto jest w nim dość miejsca dla pięciu osób i ich bagażu.

Kierowca doceni w miarę wygodny fotel, dobrą widoczność we wszystkich
kierunkach, ładny wystrój wnętrza i praktyczne rozwiązania. Trzy zagłówki
tylnej kanapy można opuścić do wysokości oparcia, co ułatwia obserwację
w tylnym lusterku, kiedy nie ma pasażerów.

Fiesta pewnie trzyma się drogi, za co jest chwalona, podobnie jak focus.
Jest to m. in. zasługa dobrze, ale niezbyt twardo, zestrojonych amortyzatorów.

Nowa fiesta na razie dostępna jest tylko w wersji pięciodrzwiowej.
Osiągi 1,3-litrowego, 8-zaworowego silnika benzynowego nie odbiegają od
tego, co prezentują konkurenci. W jednym z salonów doradzano, aby mimo
bardzo dobrej opinii o nowej fiescie, amatorzy fordów powinni rozważyć,
czy nie kupić najtańszego, ale większego focusa za nieco większe pieniądze.

Okazje. Według Krzysztofa Budeckiego z Auto-Jagel, fiesty rocznika
2002 sprzedawane są z upustem 2.000 zł.

Ford Fiesta, Citroen C3 1.1iX, Volkswagen Polo i Seat Ibiza - porównanie

Citroen C3 1.1iX
Citroen C3 to samochód, którego projektanci zerwali z modą na niemiecką
sylwetkę. Ten nieoficjalny następca saxo został zbudowany na nowej płycie
podwoziowej. Jak na niewielkie rozmiary, mały citroen ma dość przestronne
wnętrze i wyjątkowo obszerny, największy bagażnik w tej klasie samochodów.
Przestronność zawdzięcza swej wysokości - kierowca i pasażerowie siedzą
bardziej "pionowo", dzięki czemu mają więcej miejsca na nogi. Oryginalnej
sylwetce odpowiada projekt wnętrza, które trudno uznać za dosyć monotonne.
Zgodnie z filozofią Citroena, C3 jest dość miękko zawieszony, dzięki czemu
jest bardziej komfortowy od konkurentów, ale jakby mniej pewny w prowadzeniu.

61-konny silnik nie zapewni dynamicznej jazdy, podobnie jak silniki
konkurentów. Porównując dane, warto przy tym wziąć pod uwagę, że umieszczone
w tabeli porównawczej osiągi C3 (jak prędkość maksymalna czy przyśpieszenie)
zostały podane dla pustego samochodu.

Okazje. Według Radosława Tersy z Citroen Kubiak, najtańszy C3 rocznik
2002 sprzedawany jest z upustem 3.000 zł.
Porównanie danych technicznych

MarkaVolkswagen PoloSeat IbizaFord FiestaCitroen C3 1.1iX
Poj. skokowa (ccm)1 1981 1981 2971 124
Moc maks. (kW/KM przy obr/min)40/55/4 75047/54/5 40050/70/5 00044/61/5 500
Maks. moment obrot. (Nm przy obr/min)106/3 000112/3 000108/2 80094/3 200
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s)17,514,916,015,9
Prędkość maks. (km/h)152165160153
Zużycie paliwa (l/100km)
miasto/za miastem/średnio7,8/4,8/5,97,6/5,1/5,98,4/5,0/6,27,8/5,0/6,0
Dł./szer./wys. (mm)3 895/1 650/1 4603 953/1 698/1 4413 917/1 683/1 4173 850/1 667/1 520
Rozstaw osi (mm)2 4602 4602 4872 460
Zbiornik paliwa (l)454545.
Bagażnik (l)270/1 030270/960284/947305/1 310
Przegląd co (km)15 00030 00020 000.
Gwarancja w latach
mechaniczna 222.
na perforację121212.
Cena (zł)38 40037 490+59035 90036 450

Wyposażenie samochodów

StandardVolkswagen PoloSeat IbizaFord FiestaCitroen C3 1.1iX
Poduszka pow. kierowcy/pasażera+/++/++/-+/+
Poduszka pow. bocz. kier./pasażera+/++/+-/--/-
Kurtyny boczne----
ABS/EBD/ASR/MSR-/-/-/-+/+/-/++/+/-/--/-/-/-
Komputer pokładowy----
Wspom. ukł. kier.-+++
Centralny zamek---+
Elektr. sterowane szyby przed.----
Elektr. reg./podgrz. lusterka wstecz.-/--/--/--
Światła przeciwmgielne przód----
Radiomagnetofon-+--
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty