Ford Edge. SUV w rozmiarze XXL

Janusz Steinbarth
Ford Edge Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.Fot. Janusz Steinbarth
Ford Edge Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.Fot. Janusz Steinbarth
Udostępnij:
Za oceanem Ford Edge oferowany jest od dziesięciu lat. Od tego roku w wersji europejskiej dostępny jest na naszym kontynencie, również w Polsce.
Ford Edge Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z
Ford Edge

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth

To druga generacja tego sportowo-użytkowego samochodu, który konkuruje z najlepszymi SUV-ami takimi jak Volkswagen Touareg czy Jeep Grand Cherokee.

Ford Edge jest samochodem ogromnym. Choć w pierwszym z nim kontakcie nie czuje się tego,  w rankingach dorównuje nawet potężnemu Touaregowi. Przy zbliżonej długości obu samochodów jest od niego szerszy o 4 cm. Samochód oparto na płycie Forda S-MAX, a przecież ten sportowy SUV to także nie ułomek.

Wnętrze Forda Edge zaprojektowano tak, aby zapewnić pasażerom poczucie komfortu, porównywalne z tym w pojazdach segmentu premium. Użycie materiałów wysokiej jakości, w tym miękkich w dotyku wykończeń na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, wykończenie ramek przycisków w błyszczącej czerni fortepianowej, satynowe klamki i wyloty powietrza – wszystko to składa się na ponad przeciętną wygodę. Lepszą izolację akustyczną kabiny uzyskano poprzez zastosowanie specjalnej konstrukcji przedniej szyby oraz laminowanych szyb w drzwiach przednich. Trzeba przyznać, iż wnętrze jest wyjątkowo solidnie wykonane, estetyczne i przytulne. Wygodne są nie tylko fotele przednie, ale również tylna kanapa, na której bez problemu zasiądą osoby o wzroście ponad 190 cm.

Ford Edge Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z
Ford Edge

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth

Bagażnik SUV-a jest przepastny, ma 602 litry pojemności i znowu bije konkurencję na głowę. Porządnie wykonane wnętrze zapewnia komfortową podróż w rożnych warunkach drogowych, o czym przekonaliśmy się podczas premiery Forda Edge zorganizowanej dla dziennikarzy kilka dni temu w Bawarii. W czasie szybkiej jazdy autostradą (190-200 km/h) auto świetnie trzymało się drogi, a w kabinie bez problemu można było swobodnie rozmawiać. Lekcje aerodynamiki (jak również wyciszenia kabiny) Ford odrobił znakomicie, choć ogromna bryła auta mogłaby sugerować coś zupełnie przeciwnego. Co jak co, ale konstrukcje zawieszenia Ford opanował do perfekcji praktycznie we wszystkich modelach. Specjalnie dla nas przygotowano - może niezbyt wyboistą - ale wyjątkowo błotnistą, śliską trasę przez las (czarna maź pokryta wodą). Oczywiście żadne auto bez napędu AWD nie ma co marzyć o przebrnięciu takich leśnych niespodzianek.

W Fordzie Edge w wyposażeniu standardowym oferowany jest nowatorski układ napędu wszystkich kół Intelligent AWD, zapewniający płynne przejście między napędem przedniej osi i napędem wszystkich kół. Na takiej niebywale śliskiej nawierzchni zdał egzamin w 100 procentach.  Sprawdzenie przyczepności kół do nawierzchni drogi wykonywane jest co 16 milisekund i na podstawie tych pomiarów system może wysłać nawet do 100 procent momentu obrotowego na przednią lub tylną oś.

Ford Edge Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z
Ford Edge

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth

Potężnego, ważącego 1837 kg  SUV-a napędzał dwulitrowy turbodiesel w wersji 180-konnej z manualną skrzynią biegów lub 210-konny z dwusprzęgłową automatyczną PowerShift. I tu miła niespodzianka. Ten o mniejszej mocy radził sobie z autem wcale nie gorzej niż mocniejszy biturbo i to nawet w lekko górzystym terenie. Jak przystało na turbodiesla, jednostka napędowa jest elastyczna i ekonomiczna. Samochód zużywa średnio, niezależnie od wersji silnikowej 5,8 litra oleju napędowego w przeliczeniu na 100 km. W mieście niewiele więcej bo 6,4. Tak dobry wynik to zapewne zasługa nie tylko nowoczesnego silnika TDCi, ale różnicy w masie aut (Edge jest lżejszy od Touarega prawie o 300 kg).

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Za najtańszego Forda Edge w wersji Trend z silnikiem 2.0 TDCi o mocy 180 KM zapłacimy 166.600 zł. To wydaje się poważna kwota, kiedy jednak cenę Forda porównamy z konkurencyjnymi SUV-ami „o rozmiarze XXL” okaże się, iż jest ona niewygórowana.

Ford Edge i konkurenci:

Marka/modelFord Edge 2.0 TDCI AWD TrendJeep GrandCherokee 3.0 V6 CRD LaredoVolkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Bluemotion
Cena (zł)166 600228 000234 190
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV / 5SUV / 5SUV / 5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość x szerokość x wysokość (mm)4808 x 1981 x 16924822 x 1943 x 17814801 x 1940 x 1709
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1655 / 16641628 / 16341656 / 1676
Rozstaw osi (mm)284829152893
Masa własna (kg)191222722185
Pojemność bagażnika (l)606457580
Pojemność zbiornika paliwa (l)608885
Układ napędowy   
Rodzaj paliwaolej napędowyolej napędowyolej napędowy
Pojemność (cm3)199729872967
Liczba cylindrów466
Napędzana ośobieobieobie
Skrzynia biegów   
typ/liczba przełożeńManualna, 6-biegowaAutomatyczna, 8-biegowaAutomatyczna, 8-biegowa
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min180 / 3500190 / 4000204 / 3200
Moment obrotowy (Nm)400440450
przy obr./min2000-25001600-28001250-3200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,910,28,7
Prędkość maksymalna (km/h)200190206
Średnie spalanie (l/100 km)5,87,56,6
Emisja CO2 (g/km)149198173

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie