Samochód łączy dobre osiągi z bogatym wyposażeniem. My przyjrzeliśmy się nieco bliżej uniwersalnej odmianie tego auta nazywanej, tradycyjnie u Fiata, Weekend.W odróżnieniu od wszystkich pozostałych jednostek stosowanych w Marei, silnik o pojemności dwóch litrów ma nie cztery a pięć cylindrów. Na każdy z nich przypadają cztery zawory, co pozwoliło osiągnąć imponującą moc 155 KM. Ta sama jednostka jest montowana także do modelu Bravo HGT i, co jest chyba pewną niespodzianką, w najmocniejszych odmianach Lancii Lybra. Auto jest dynamiczne, co niestety odczuwa się także na stacji benzynowej.
Wyposażenie
Po modernizacji Marea zyskała nieco na wyglądzie, ale przede wszystkim na wyposażeniu. W standardzie w wersji HLX znajdziemy więc niemal wszystko: cztery poduszki gazowe, ABS, automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, aluminiowe felgi, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach czy centralne ryglowanie zamków. Do kompletu brakuje właściwie tylko lakieru metalizowanego, ale - podobnie jak zmieniacz CD - znajdziemy go na liście opcji.
Nadwozie
Zmiany w porównaniu z modelem sprzed modernizacji są niewielkie, najłatwiej obie wersje rozpoznać z przodu nadwozia. W odmianie HLX charakterystyczne są także klamki i lusterka w kolorze nadwozia. O dobrych osiągach samochodu świadczy jedynie niewielki znaczek na przednim błotniku. Z tyłu najbardziej rzucają się w oczy światła umieszczone w tylnych słupkach. W wersji Weekend standardem są relingi dachowe, dzięki nim bardzo łatwo założyć bagażnik dachowy do przewozu nart czy rowerów.
Wnętrze
Choć znacznie poprawiono jakość użytych we wnętrzu materiałów, ciągle Fiat nie dorównuje pod tym względem konkurentom. Opel Vectra czy Peugeot 406 są wykończone znacznie staranniej. Nie można za to nic zarzucić ergonomii, wszystkie przełączniki są na swoim miejscu, w aucie jest sporo przydatnych schowków. Na uwagę zasługuje fabrycznie montowane radio, ma ono nietypowy kształt, jest więc nieatrakcyjne dla złodziei. W wersji HLX radio ma możliwość sterowania zmieniaczem CD, a podstawowymi funkcjami sterują przyciski przy kierownicy. Między fotelami umieszczono podłokietnik, który pełni także rolę schowka.
Jazda
Marea z silnikiem o mocy 155 KM jest autem bardzo dynamicznym, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje jej niewiele ponad 9 sekund. Niestety, korzystanie z pełnej mocy powoduje częste wizyty na stacji paliw. Podczas dynamicznej jazdy Marea spalała średnio ok. 13-14 litrów benzyny, kierowcy o mniejszym temperamencie uzyskają wynik na poziomie 10-11 litrów. Zawieszenie Marei jest dość twarde, dzięki czemu auto prowadzi się bardzo pewnie, choć ma (na szczęście łatwą do opanowania) skłonność do nadsterowności.
Podsumowanie
Marea Weekend z najmocniejszym silnikiem to niezła propozycja dla kierowcy z temperamentem, który potrzebuje większego auta niż np. dwudrzwiowe coupe. Łączy świetne osiągi i bardzo bogate wyposażenie z relatywnie niską ceną zakupu. Auto jest znacznie tańsze od aut konkurencji. Inne kombi o podobnych osiągach kosztują kilkanaście, a nawet ponad 20 tysięcy złotych drożej niż flagowe auto Fiata.
Fiat Marea HLX a konkurencja
Model | Fiat Marea HLX | Opel Vectra 2.2 | Peugeot 406 2.0 |
Silnik | R5 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 20 | 16 | 16 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 1998 | 1997 |
Moc maks. (KM) | 155 | 147 | 138 |
Maks. moment obrotowy (nm) | 186 | 203 | 190 |
Skrzynia biegów | manualna, pięciobiegowa | ||
Hamulce przednie/tylne | tarczowe/tarczowe | ||
Średnica zawracania (m) | 10,7 | 11,3 | 12 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 500-1550 | 500-1490 | 526-1741 |
Długość (mm) | 4490 | 4490 | 4740 |
Szerokość (mm) | 1720 | 1707 | 1765 |
Wysokość (mm) | 1510 | 1490 | 1505 |
Rozstaw osi (mm) | 2540 | 2637 | 2700 |
Masa własna (kg) | 1315 | 1300 | 1400 |
Ładowność (kg) | 670 | 557 | 650 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 200 | 201 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 9,2 | 10 | 10,1 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 14,3 | 12,2 | 11,5 |
Poza miastem | 7,4 | 7 | 6,6 |
Średnie | 9,9 | 8,9 | 8,4 |
Wyposażenie
Model | Marea | Vectra | 406 |
Cena (zł) | 73 200 | 96 850 | 82 540 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | S | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | O |
S - standard, O - opcja,

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?