Można odnieść wrażenie, że w ciągu ostatnich kilku lat Europejczycy bardzo urośli. Każdy bez wyjątku producent samochodów musi mieć w swojej ofercie wysokie auto. Fiat Idea powstał na płycie podłogowej Punto.

Nadwozie typu minivan bardzo się rozpowszechnia. Pomysł polega na tym, by mimo stosunkowo niedługiego nadwozia pasażerowie nie odczuwali ciasnoty. Szlaki zostały przetarte, a pomysł powielają wszyscy.
Cechy szczególne
Jeżeli Idea jest podwyższonym Punto, to jakie są między nimi różnice? Idea ma bardziej przestronne wnętrze, gdyż jest ono

wyższe. Dzięki temu siedzi się również wyżej, co poprawia widoczność. Wadą wysokiego nadwozia są gorsze własności jezdne samochodu. Tylna kanapa w Idei składa się z dwóch nierównych części i każdą z nich można przesuwać wzdłuż nadwozia i indywidualnie regulować kąt pochylenia oparcia. Gdy siedzimy obok barczystego osobnika w zimowej pelisie, można swój fotel przesunąć nieco do przodu, by nie dotykać sąsiada ramieniem. Środkową część kanapy można położyć, tworząc

zgrabny stoliczek. Zewnętrzne fotele tylne można również łatwo złożyć do pozycji pionowej. Składa się również oparcie przedniego fotela.
Bagażnik Idei ma objętość 320 l i jest on większy niż w Punto (297 l). Zwraca uwagę duża ładowność Idei - nieco ponad 400 kg. Zgodnie z panującą modą, tablicę przyrządów umieszczono na środku. Ma ona dość małe wskaźniki, co utrudnia odczytywanie wskazań. Przed kierowcą i pasażerem znajdują się schowki na drobne przedmioty. Skrytki

ulokowano również w suficie. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest poręczna.
Silnik
Do napędu pojazdu wybraliśmy lansowany ostatnio wysokoprężny silnik o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM. Wśród tradycjonalistów, przyzwyczajonych do 2 litrowych diesli, silniczek Fiata nie wywołuje entuzjazmu. Nie jest on jednak

taki zły. Dzięki nowoczesnemu układowi wtryskowemu common rail z wielokrotnym wtryskiem paliwa kultura pracy tej jednostki napędowej jest zaskakująco wysoka. Silnik ten ma 4 zawory w każdym cylindrze i doładowany jest turbosprężarką z chłodnicą powietrza.
Wrażenia z jazdy
Idea ma nieco gorsze własności jezdne niż Punto, co wynika z różnicy wysokości obu pojazdów. By przeciwdziałać

nadmiernym przechyłom nadwozia Idei, zastosowano twardą charakterystykę elementów tłumiących. W efekcie komfort jazdy na naszych drogach jest dość kiepski, a nadwozie na zakrętach i tak się przechyla. Przy prostej konstrukcji zawieszenia Idei nic więcej nie da się zrobić. Kolumny McPhersona z przodu i belka

skrętna z tyłu osiągnęły kres swoich możliwości w tym aucie.
Układ kierowniczy, wspomagany silnikiem elektrycznym, nie jest zbyt precyzyjny. Natomiast dynamika pojazdu jest wystarczająca, szczególnie na wyższych biegach. Deklarowane przez producenta czasy rozpędzania można uzyskać, utrzymując wysokie obroty silnika, co jednak zwiększa hałas i zużycie paliwa. Przy rozsądnej jeździe średnie zużycie paliwa w mieście wyniosło 6,1 l na 100 km. Mała powierzchnia lusterek zewnętrznych utrudnia manewrowanie w mieście.
Podsumowanie
Idea jest autem większym i wygodniejszym od Punto, dlatego bardziej nadaje się na pojazd rodzinny. Tę cechę podkreśla brak popielniczki i zapalniczki, a za tzw. zestaw dla palaczy trzeba zapłacić ekstra. Podczas przewożenia małych dzieci przydaje się dodatkowe lusterko, przez które kierowca może obserwować zachowanie się małych pasażerów ulokowanych na tylnej kanapie. Różnica w cenie między 5-drzwiowym Punto a Ideą z silnikiem 1,3 JTD wynosi 4300 zł. Może więc Idea to niezła idea, pod warunkiem, że zaakceptujemy cenę - 54 900 zł.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1251 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 70/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 180/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 15,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 159 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 320 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,5/6,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 393 x 170 x 166 |
Rozstaw osi (cm): | 251 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 54 900 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wystarczająco przestronne wnętrze mieści 4 osoby. |
Silnik | **** | Nowoczesna konstrukcja z zasilaniem common rail. |
Poziom hałasu | *** | Typowy w tej klasie pojazdów. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Idei jest zbliżona do drogi hamowania Forda Fusion 1,4 TDCi/68 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Idei jest zbliżona do dynamiki Forda Fusion 1,4 TDCi/68 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane zużycie paliwa |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. |
Wyposażenie seryjne | *** | Wyposażenie seryjne jest wystarczające. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Idea Actual
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | O/O |
Komputer pokładowy | S |
Radio/klimatyzacja | O/O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą


.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?