Dział: Tuning - Tajniki tuningu tarcz sportowych

(opr)
Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być poprzedzoneszczegółowym przeglądem tych elementów, które pozostają
Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być poprzedzoneszczegółowym przeglądem tych elementów, które pozostają
Tuningowe tarcze hamulcowe – nawiercane lub nacinane wpływają na zmianę wyglądu pojazdu, a przy modyfikacji silnika zwiększają jego moc i moment obrotowy. Większe osiągi samochodu powinny łączyć się z możliwością skuteczniejszego hamowania.

Dział: Tuning

W czasie hamowania energia kinetyczna jest zamieniana w ciepło wydzielające się na trących elementach, co powoduje wzrost

Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być poprzedzoneszczegółowym przeglądem tych elementów, które pozostają
Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być poprzedzone
szczegółowym przeglądem tych elementów, które pozostają

temperatury elementów układu. W przypadku hamulców tarczowych są to klocki, tarcze, zaciski i w pewnym stopniu także piasty kół. Nadmierny wzrost temperatury tych elementów może spowodować znaczny spadek siły hamowania, aż do jej całkowitego zaniku. Bezpieczna temperatura okładzin hamulcowych to 200ºC. Powyżej tej temperatury pojawia się zjawisko fadingu, czyli stopniowego spadku siły hamowania (z ang. fade – zanikać).

Na zjawisko fadingu odporne są wyczynowe (tzw. metalowe) klocki hamulcowe. W przeciwieństwie do „cywilnych” klocków wymagają one do prawidłowego działania wstępnego nagrzania. Jest to jeden z powodów, dla których nie stosujemy ich w normalnym ruchu ulicznym. Trudno wyobrazić sobie, że jadąc poza miastem  hamujemy co jakiś czas, aby w razie potrzeby mieć rozgrzane hamulce.

Nie mniej niebezpiecznym zjawiskiem związanym z wysokimi temperaturami jest możliwość zawrzenia płynu hamulcowego. Gdy wrzenie już wystąpi, to zostajemy całkowicie pozbawieni możliwości hamowania.

Ten sam wymiar

Modyfikacje układu hamulcowego powinny pozwolić na zwiększenie jego odporności na wysokie temperatury. Można to osiągnąć wybierając jedną z dwóch metod. Pierwsza polega na zastosowaniu tych samych wymiarowo, lecz mających lepsze parametry tarcz i klocków, natomiast w drugiej stosujemy elementy o innych wymiarach. W przypadku tarcz hamulcowych pierwsza metoda polega na ich nacinaniu lub nawiercaniu. Tarcze nacinane posiadają wyfrezowane na powierzchni roboczej nacięcia. Nacięcia te dają kilka korzystnych efektów. Pierwszym jest lepsze odprowadzanie wody z powierzchni tarczy. Woda znajdująca się na tarczy daje efekt „smarowania” do momentu gdy nie zostanie odparowania. Skutkuje to zmniejszeniem skuteczności hamulców zaraz po rozpoczęciu hamowania. Nacięcia na tarczy w znacznym stopniu to zjawisko eliminują.

Korzystnym zjawiskiem jest to, że nacięcia na tarczy oczyszczają okładzinę cierną z zeszkliwionej warstwy. Warstwa taka posiada mniejszy współczynnik tarcia powodujący spadek skuteczności hamulców. Kolejną, bodajże najważniejszą korzyścią wynikającą ze stosowania nacięć jest zniwelowanie zjawiska fadingu.

Inną metodą modyfikacji tarcz hamulcowych jest ich nawiercanie, co polepsza wymianę ciepła i odprowadzania wody. W tarczach takich maleje też ryzyko fadingu (jednak w mniejszym stopniu niż w nacinanych).

Wzory do wyboru

Fot: superwarsztat
Fot: superwarsztat

Aby każdy klient miał możliwość swobodnego wyboru korzyści wynikających z tuningu,  tarcze z serii Rotinger Tuning produkowane są w pięciu wzorach. Są to wersje nacinane, nawiercane i będące kombinacją tych sposobów obróbki.

Drugim sposobem tuningu, stosowanym najczęściej w samochodach przeznaczonych do sportu jest zmiana rozmiarów tarcz. Może to być np. zamontowanie tarcz o tej samej średnicy lecz wentylowanych bądź zwiększenie ich średnicy. Innym rodzajem modyfikacji jest zastąpienie tylnych hamulców bębnowych tarczowymi. Modyfikacje takie pozwalają polepszyć odporność na przegrzanie, a w przypadku  większych średnic także zwiększyć siły hamowania.

Decydując się na tuning związany ze zmianą średnic tarcz, czy zastąpienie wersji bębnowej tarczową, należy być świadomym zakresu przeróbek. Poza samymi tarczami zachodzi najczęściej konieczność wymiany także zacisków, klocków i mocowań zacisków (tzw. jarzma). Modyfikacje takie powinny być przeprowadzone w oparciu o gotowe zestawy do tuningu. W niektórych pojazdach (w szczególności tych ze słabszymi silnikami) możliwe jest zastosowanie układu od mocniejszej wersji silnikowej.

Wybierasz jakość

Także klienci decydujących się na tak znaczne modyfikacje układu hamulcowego mogą skorzystać z szerokiej oferty tarcz Rotinger Tuning. W celu doboru tarcz o odpowiednich rozmiarach i wzorze mogą skorzystać z firmowego katalogu.

Na koniec bardzo istotna uwaga. Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być poprzedzone szczegółowym przeglądem tych elementów, które pozostają. W szczególności chodzi o stan przewodów elastycznych, zacisków i ich prowadników. Rozsądnie zaplanowane i zrealizowane modyfikacje w oparciu o wysokiej jakości produkty z serii Rotinger Tuning, pozwalają uzyskać atrakcyjny wygląd i znaczne polepszenie parametrów hamowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty