(Korespondencja własna z Technocentre Renault k/Paryża)

Prezes Zarządu Renault, Louis Schweitzer, już w 1995 r. zapowiadał ekspansję firmy na rynki poza Europą Zachodnią. Przewidywał, że w 2010 r. grupa Renault osiągnie sprzedaż 4 mln samochodów. Zapowiedź realizowana jest teraz, ogłoszono bowiem, że w 2010 r. sprzedaż tylko jednego modelu wyniesie 700 tys. sztuk. Modelem tym jest Logan, pojazd o tak przemyślnej konstrukcji, aby mógł być dostępny dla odbiorców mniej zamożnych.

W fazie projektowania obliczono, że cena sprzedaży pojazdu nie może przekraczać 5 tys. euro, a po zbudowaniu wersji ze zróżnicowanym wyposażeniem, będzie oscylowała w granicach 5 - 8 tys. euro. Cena jest bowiem najistotniejsza w podjęciu decyzji o zakupie nowego samochodu w wielu krajach świata. Dlatego firma Renault zdecydowała się udostępnić tani samochód uboższym krajom, zaliczając do nich również Polskę, w której 30 proc. nabywców kieruje się w stronę najtańszych pojazdów.

Prawdziwą sztuką jest zbudować i wyprodukować tani samochód i to segmentu C, który będzie niezawodny i trwały, przy tym jeszcze spełniający normy europejskie z zakresu bezpieczeństwa i toksyczności spalin. Takie wymagania ma spełniać Logan. Zbudowano go z tanich materiałów (to widać wewnątrz samochodu), przy zastosowaniu uproszczonej technologii, np. płytkie tłoczenia blach, mało wygięte szyby oraz wykorzystaniu zespołów z już istniejących pojazdów Renault, np. płyty podłogowej z Modusa, silników, zawieszeń, układów kierowniczych, a nawet klamek drzwi z Clio.

Nie bez znaczenia jest tania siła robocza w zakładach produkcyjnych. Wiodącym zakładem będzie fabryka zlokalizowana w rumuńskiej miejscowości Pitesti, znana z produkcji samochodów marki Dacia. Dużym nakładem środków zakład zmodernizowano, przystosowując go do zdolności produkcyjnej 200 tys. Loganów rocznie i 150 tys. zestawów montażowych. Taka zdolność produkcyjna zostanie osiągnięta już w przyszłym roku. Wtedy też ruszą inne zakłady wytwarzające Logana: w Rosji, Maroku i Kolumbii. Rok później rozpocznie się produkcja w Iranie i to znacząca, bo docelowo w liczbie 300 tys. samochodów rocznie. Istotne są obecnie prowadzone rozmowy w Chinach, jeśli zakończą się pomyślnie - Logan powielany będzie w niespotykanych dotychczas liczbach egzemplarzy jednego modelu.
Pierwsze samochody na polski rynek trafią już w styczniu 2005 r. Będą nosiły nazwę Dacia Logan i oferowane w dwóch wersjach silnikowych: o pojemności 1,4 i 1,6 l. W terminie późniejszym przewiduje się silnik diesla. Czy pojazd będzie sprzedawany za 5 tys. euro? Nie (te najtańsze, najuboższe wersje pozostaną w Rumunii), ale wszystko na to wskazuje, że będzie to najtańszy samochód w segmencie C.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa (cm3) 1390 1598
Moc (KM) 75 90
Przyspieszenie (s) 13,0 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 162 175
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100km) 5,5/9,2 5,8/10,0
Długość x szerokość x wysokość (cm) 425 x 174 x 153
Pojemność bagażnika (l) 510
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?