Dacia Logan

Zdzisław Podbielski
Cena, niezawodność i trwałość - oto cele jakie przyświecały twórcom Logana.

(Korespondencja własna z Technocentre Renault k/Paryża)

 

fot. Renault
fot. Renault

Prezes Zarządu Renault, Louis Schweitzer, już w 1995 r. zapowiadał ekspansję firmy na rynki poza Europą Zachodnią. Przewidywał, że w 2010 r. grupa Renault osiągnie sprzedaż 4 mln samochodów. Zapowiedź realizowana jest teraz, ogłoszono bowiem, że  w 2010 r. sprzedaż tylko jednego modelu wyniesie 700 tys. sztuk. Modelem tym jest Logan, pojazd o tak przemyślnej konstrukcji, aby mógł być dostępny dla odbiorców mniej zamożnych.

 

fot. Renault
fot. Renault

W fazie projektowania obliczono, że cena sprzedaży pojazdu nie może przekraczać 5 tys. euro, a po zbudowaniu wersji ze zróżnicowanym wyposażeniem, będzie oscylowała w granicach 5 - 8 tys. euro. Cena jest bowiem najistotniejsza w podjęciu decyzji o zakupie nowego samochodu w wielu krajach świata. Dlatego firma Renault zdecydowała się udostępnić tani samochód uboższym krajom, zaliczając do nich również Polskę, w której 30 proc. nabywców kieruje się w stronę najtańszych pojazdów.

 

fot. Renault
fot. Renault

Prawdziwą sztuką jest zbudować i wyprodukować tani samochód i to segmentu C, który będzie niezawodny i trwały, przy tym jeszcze spełniający normy europejskie z zakresu bezpieczeństwa i toksyczności spalin. Takie wymagania ma spełniać Logan. Zbudowano go z tanich materiałów (to widać wewnątrz samochodu), przy zastosowaniu uproszczonej technologii, np. płytkie tłoczenia blach, mało wygięte szyby oraz wykorzystaniu zespołów z już istniejących pojazdów Renault, np. płyty podłogowej z Modusa, silników, zawieszeń, układów kierowniczych, a nawet klamek drzwi z Clio.

 

fot. Renault
fot. Renault

Nie bez znaczenia jest tania siła robocza w zakładach produkcyjnych. Wiodącym zakładem będzie fabryka zlokalizowana w rumuńskiej miejscowości Pitesti, znana z produkcji samochodów marki Dacia. Dużym nakładem środków zakład zmodernizowano, przystosowując go do zdolności produkcyjnej 200 tys. Loganów rocznie i 150 tys. zestawów montażowych. Taka zdolność produkcyjna zostanie osiągnięta już w przyszłym roku. Wtedy też ruszą inne zakłady wytwarzające Logana: w Rosji, Maroku i Kolumbii. Rok później rozpocznie się produkcja w Iranie i to znacząca, bo docelowo w liczbie 300 tys. samochodów rocznie. Istotne są obecnie prowadzone rozmowy w Chinach, jeśli zakończą się pomyślnie - Logan powielany będzie w niespotykanych dotychczas liczbach egzemplarzy jednego modelu.

 

Pierwsze samochody na polski rynek trafią już w styczniu 2005 r. Będą nosiły nazwę Dacia Logan i oferowane w dwóch wersjach silnikowych: o pojemności 1,4 i 1,6 l. W terminie późniejszym przewiduje się silnik diesla. Czy pojazd będzie sprzedawany za 5 tys. euro? Nie (te najtańsze, najuboższe wersje pozostaną w Rumunii), ale wszystko na to wskazuje, że będzie to najtańszy samochód w segmencie C.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika                                              benzynowy                          benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)                       1390                                   1598

Moc (KM)                                                 75                                      90

Przyspieszenie (s)                                    13,0                                    11,5

Prędkość maksymalna (km/h)                   162                                     175

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100km)       5,5/9,2                                5,8/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)        425 x 174 x 153

Pojemność bagażnika (l)                           510

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie