Czujnik temperatury silnika

Maciej Fabijański
Przykładowy czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.
Przykładowy czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.
Jego sygnał należy do ważnych parametrów na podstawie, których urządzenie sterujące pracą silnika oblicza chwilową wartość kata wyprzedzenia zapłonu i dawkę wtryskiwanego paliwa.

We współczesnych autach temperatura  silnika mierzona jest za pomocą czujnika rezystorowego typu NTC , umieszczonego w

Przykładowy czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.
Przykładowy czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.

cieczy chłodzącej silnik. Skrót NTC oznacza ujemny współczynnik temperaturowy, czyli w przypadku takiego czujnika jego rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury.

Temperatura  jest parametrem korekcyjnym do obliczeń kąta wyprzedzenia zapłonu przez sterownik silnika. W przypadku braku informacji o temperaturze silnika do obliczeń przyjmowana jest wartość zastępcza, przeważnie 80 – 110 stopni Celsjusza. Jednocześnie zmniejszony zostaje kąt wyprzedzenia zapłonu. W ten sposób silnik jest chroniony przed przeciążeniem, ale jego osiągi ulegają zmniejszeniu.

Podstawowa dawka wtrysku, określona w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika , w fazie rozruchu zimnego silnika, a także w innych stanach pracy musi być odpowiednio korygowana. Korekta składu mieszanki odbywa się m.in. na podstawie sygnału z czujnika temperatury silnika. W razie jego braku do obliczeń brana jest podobnie jak w przypadku sterowania zapłonem, zastępcza wartość temperatury. Może to jednak powodować utrudniony rozruch ( czasami jest wręcz niemożliwy) i nierównomierną pracę jednostki napędowej w podczas nagrzewania. Wynika to z faktu, że zastępcza temperatura odnosi się przeważnie do nagrzanego już silnika.

Jeśli brak jest wartości zastępczej, albo nastąpiło zwarcie w obwodzie, mieszanka nie jest wzbogacana, bo zwarcie, czyli mała rezystancja obwodu odpowiada gorącemu silnikowi (rezystancja czujnika NTC maleje wraz ze wzrostem temperatury). Z kolei przerwa w obwodzie elektrycznym , czyli nieskończenie duża rezystancja odczytywana jest przez sterownik jako stan ekstremalnego wychłodzenia silnika, co powoduje możliwe największe wzbogacenie dawki paliwa.

Czujnik typu NTC sprawdza się mierząc jego rezystancję, najlepiej w kilku punktach jego charakterystyki. Wymaga to celowego podgrzewania czujnika do określonych temperatur.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty