Czas na zmianę opon

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza, opony zimowe warto zmienić na letnie. Wzrasta dzięki temu bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Póki co nie stworzono gumy, która zachowałaby dobre właściwości w szerokiej skali temperatur. W sprzedaży dostępne są oczywiście opony całosezonowe, ale rozwiązanie to ma swoje wady.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Ogumienie musi mieć bieżnik polepszający przyczepność na śniegu, a jednocześnie być wykonane z twardszej mieszanki, co poprawia stabilność samochodu na suchym, ciepłym asfalcie. Takie połączenie cech opony letniej i zimowej sprawia, że mamy do czynienia z kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem jazdy w zimie i w lecie. A kompromis to nie zawsze najlepsze rozwiązanie.

Dlatego też zalecane jest stosowanie opon zimowych i letnich. Kiedy już zdecydujemy się na dwa komplety ogumienia, warto pamiętać o wymianie ich na czas.  Zaleca się zastąpienie zimówek oponami letnimi, gdy średnia temperatura w ciągu doby utrzymuje się na poziomie plus 7 stopni Celsjusza przez kilka dni.

Opona zimowa, kiedy jest używana latem, niszczeje znacznie szybciej. Wynika to z jej budowy. W związku z zastosowaniem odpowiedniej krzemionki, opona zimowa jest miękka, co zapewnia przyczepność w niskich temperaturach. Gdy robi się gorąco, opona mięknie jeszcze bardziej i nadmiernie się ściera. To efekt działania z jednej strony temperatury powietrza, z drugiej temperatury asfaltu, a z trzeciej tarcia wywołanego jazdą.

W efekcie szybciej niszczeje bieżnik, co pogarsza przyczepność, zwłaszcza podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Tymczasem zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm sprawia, że na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na mokrej nawierzchni, samochód  potrzebuje aż o 10 m więcej. Te 10 m może zaważyć na czyimś życiu.

Co więcej - latem warunki na drogach pozwalają na dużo szybszą jazdę niż zimą. Tymczasem większość opon zimowych ma niższe indeksy prędkości, co nie jest żadnym problemem zimą, kiedy siłą rzeczy jeździ się wolniej. Latem osiąganie większych prędkości na takich oponach jest mniej bezpieczne.

Nie bez znaczenia dla komfortu podróżowania jest większy hałas, jaki wydają opony zimowe w porównaniu z letnimi podczas jazdy przy wysokich temperaturach. To efekt sporej ilości lamelek, czyli nacięć w bieżniku ogumienia zimoweg0.

Wymiana kompletu opon to koszt rzędu 50 - 100 zł. Ważne, aby przy okazji koła zostały wyważone. W przeciwnym wypadku wpadają w drgania, co przenosi się na całe zawieszenie i powoduje szybsze niszczenie jego elementów.

Jak przedłużyć żywotność opon

- Dbać o prawidłowe ciśnienie

- Nie ruszać ani nie hamować zbyt gwałtownie

- Nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności

- Nie przeładowywać pojazdu

- Ostrożnie najeżdżać na krawężniki 

- Dbać o właściwą geometrię zawieszenia

 

Co o oponach mówią przepisy

 

- Zabrania się montowania opon o różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi

- Pojazd nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm

- Pojazd nie może być wyposażony w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających konstrukcję wewnętrzną

- Koła nie mogą wystawać poza obrys błotnika

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty