Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

Jerzy Kozierkiewicz
Chrysler Voyager to samochód do długich i wygodnych podroży z rodziną lub znajomymi.

Chrysler  Voyager to samochód do długich i wygodnych podroży z rodziną lub znajomymi.

 

Nadwozie

 

Chrysler Voyager należy do najpopularniejszych modeli na świecie. Pierwsze Voyagery zjechały z linii produkcyjnej w 1983 r. i postawiły koncern na „nogi”. Od 1991 r. rozpoczęto wytwarzanie modelu w Europie, w fabryce w Austrii.

Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

 

Zwykły czy Grand?

 

Voyagera  3. generacji wprowadzono w 1995 r. Na rynku występują dwie wersje nadwozia – standardowa i Grand - dłuższa i szersza.

W pojeździe najbardziej imponuje przestronne wnętrze, zaprojektowane w amerykańskim stylu. Z przodu są dwa wygodne fotele, z tyłu kanapa lub dwie kanapy (trzeci rząd siedzeń). W wersji Grand Voyager kanapy zostały zastąpione niezależnymi fotelami. Samochód może przewozić do 7 osób. Sporo jest dodatkowych schowków. Przyrządy kokpitu są czytelne, a kierowca ma do nich łatwy dostęp. Materiały wykończeniowe, choć może nie najwyższej jakości, są przyzwoite. W wielu modelach zastosowano jasne tworzywa, co trochę widać po kilkuletnim użytkowaniu. Ogromną zaletą Voyagera są odsuwane po obu stronach tylne, boczne drzwi, które ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie.

 

Bagażnik w modelu standardowym ma pojemność 450 l (Grand 670 l). Wystarczy jednak wyjąć tylne siedzenia (stosunkowo lekkie), aby uzyskać auto dostawcze – przestrzeń załadunkowa 

Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

powiększa się do ponad 4000 l. Dostęp do niej jest łatwy, poprzez unoszone ku górze drzwi.

 

Silniki

 

Do wyboru jest pięć silników, w tym jeden turbodiesel, które w zależności od rocznika produkcji auta miały różną moc (trochę większe moce w młodszych modelach). Najbardziej popularne jednostki to czterocylindrowy 2,4 l o mocy 150 KM, sześciocylindrowy w układzie V6 3,3 l i mocy 158 KM oraz czterocylindrowy turbodiesel włoskiej firmy VM 2,5 l/116 KM. Z wymienionej trójki godny polecenia jest silnik 2,4 l o proporcjonalnych kosztach eksploatacji w stosunku do osiągów. Z innych jednostek jest benzynowy 2,0 l z mocą 133 KM, 3,0 l/152 KM i 6-cylindrowy 3,8 l/178 KM.

 

Eksploatacja

 

Na rynku wtórnym występują Voyagery o dwóch rodowodach – europejskim i z kontynentu amerykańskiego. Europejskie pochodzą z polskiej sieci Chryslera i indywidualnego importu z krajów Unii. Te zza oceanu, choć z jednej rodziny, mają inne nazwy: Chrysler Town & Country, Plymouth Voyager, Dodge Caravan. Poza nazwami, różnice są w zawieszeniu (amerykańskie

Chrysler Voyager III (1995 – 2000)

bardziej komfortowe i delikatniejsze), układzie hamulcowym (słabszy), wyposażeniu i kształcie grilla. ponadto model produkowany w Grazu, w numerze VIN, ma 11. literkę „U”.

 

Największym mankamentem modelu są wysokie koszty eksploatacji. Wszystkie silniki, nawet ten „oszczędny” 2,0 l, są paliwożerne. Także zawieszenie i układ kierowniczy wymagają częstszych wizyt w warsztacie, ale to z powodu jakości polskich dróg. Zastrzeżenia, szczególnie w modelach z lat 1995 – 1997, budzi układ hamulcowy – niewystarczający do masy pojazdu. Od 1998 r. wszystkie auta wyposażone są już w hamulce tarczowe wszystkich kół. Zdarzają się też awarie układu elektrycznego – drobne usterki np. w oświetleniu, centralnym zamku.

 

Generalnie jednak Chrysler Voyager jest autem mało awaryjnym, jak się go określa - „długodystansowym”. Nie ma problemu z korozją, silnikami. Nie ma też kłopotów z serwisowaniem i dostępem do części zamiennych. Na rynku jest sporo zamienników, choć jak zwykle trzeba zwracać uwagę na ich jakość. Ceny aut europejskich i amerykańskich są zbliżone do siebie. Dobrze eksploatowany Voyager wytrzymuje przebieg kilkuset tysięcy kilometrów.           

 

Wady:

- wysokie koszty eksploatacji

- średnia jakość wykonania,

- niewystarczający układ hamulcowy.

 

Zalety:

- obszerne wnętrze,

- bogate wyposażenie podstawowe,

- komfort jazdy

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1995 – wprowadzenie III generacji Voyagera (styczeń),

1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4,

1998 – silnik 2.0 o mocy 133 KM; hamulce tarczowe na wszystkich kołach,

2000 – prezentacja IV generacji modelu.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2.0

-

-

-

29,0-32,0

-

-

2.4

13,2-21,6

14,9-31,0

13,5-26,8

24,0-30,9

25,9-31,9

35,0-39,3

3.3

12,9-25,0

14,9-28,5

16,8-33,6

19,0-29,7

-

34,9-41,0

3.8

-

-

20,0-31,5

-

-

-

2.5 TD

12,9-21,0

20,9-31,9

17,9-33,9

28,5-39,0

24,5-41,0

29,5-49,9

*  na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne**

 

Silnik

2.0

2.4

3.3 V6

3.8 V6

2.4 TD

Pojemność skokowa (cm³)

1996

2429

3301

3778

2500

Moc (KM/obr./min.)

133/5900

150/5250

158/4700

178/4300

116/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min.)

176/4800

229/4000

275/3250

325/3150

262/1800

Prędkość maksymalna (km/h)

175

180

175

180

175

Przyspieszenie 0-100 km (s)

12,6

12,0

11,7

12,0

12,6

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

7,6/11,6

8,3/14,2

9,5/17,3

11,4/19,0

7,2/11,4

Opony

215/65 R15

215/65 R16

Objętość zbiornika paliwa (l)

75

Objętość bagażnika (dm³)

450/4080

Rozstaw osi (mm)

2878

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1600/1626

Długość/szerokość/wysokość (cm)

480/199/175

Masa własna (kg)

1735

1760

1800

1950

1850

Masa całkowita (kg)

2410

2435

2485

2600

2540

** - dane z 1998 r.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty