Chrysler Voyager to samochód do długich i wygodnych podroży z rodziną lub znajomymi.
Nadwozie
Chrysler Voyager należy do najpopularniejszych modeli na świecie. Pierwsze Voyagery zjechały z linii produkcyjnej w 1983 r. i postawiły koncern na „nogi”. Od 1991 r. rozpoczęto wytwarzanie modelu w Europie, w fabryce w Austrii.

Zwykły czy Grand?
Voyagera 3. generacji wprowadzono w 1995 r. Na rynku występują dwie wersje nadwozia – standardowa i Grand - dłuższa i szersza.
W pojeździe najbardziej imponuje przestronne wnętrze, zaprojektowane w amerykańskim stylu. Z przodu są dwa wygodne fotele, z tyłu kanapa lub dwie kanapy (trzeci rząd siedzeń). W wersji Grand Voyager kanapy zostały zastąpione niezależnymi fotelami. Samochód może przewozić do 7 osób. Sporo jest dodatkowych schowków. Przyrządy kokpitu są czytelne, a kierowca ma do nich łatwy dostęp. Materiały wykończeniowe, choć może nie najwyższej jakości, są przyzwoite. W wielu modelach zastosowano jasne tworzywa, co trochę widać po kilkuletnim użytkowaniu. Ogromną zaletą Voyagera są odsuwane po obu stronach tylne, boczne drzwi, które ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie.
Bagażnik w modelu standardowym ma pojemność 450 l (Grand 670 l). Wystarczy jednak wyjąć tylne siedzenia (stosunkowo lekkie), aby uzyskać auto dostawcze – przestrzeń załadunkowa

powiększa się do ponad 4000 l. Dostęp do niej jest łatwy, poprzez unoszone ku górze drzwi.
Silniki
Do wyboru jest pięć silników, w tym jeden turbodiesel, które w zależności od rocznika produkcji auta miały różną moc (trochę większe moce w młodszych modelach). Najbardziej popularne jednostki to czterocylindrowy 2,4 l o mocy 150 KM, sześciocylindrowy w układzie V6 3,3 l i mocy 158 KM oraz czterocylindrowy turbodiesel włoskiej firmy VM 2,5 l/116 KM. Z wymienionej trójki godny polecenia jest silnik 2,4 l o proporcjonalnych kosztach eksploatacji w stosunku do osiągów. Z innych jednostek jest benzynowy 2,0 l z mocą 133 KM, 3,0 l/152 KM i 6-cylindrowy 3,8 l/178 KM.
Eksploatacja
Na rynku wtórnym występują Voyagery o dwóch rodowodach – europejskim i z kontynentu amerykańskiego. Europejskie pochodzą z polskiej sieci Chryslera i indywidualnego importu z krajów Unii. Te zza oceanu, choć z jednej rodziny, mają inne nazwy: Chrysler Town & Country, Plymouth Voyager, Dodge Caravan. Poza nazwami, różnice są w zawieszeniu (amerykańskie

bardziej komfortowe i delikatniejsze), układzie hamulcowym (słabszy), wyposażeniu i kształcie grilla. ponadto model produkowany w Grazu, w numerze VIN, ma 11. literkę „U”.
Największym mankamentem modelu są wysokie koszty eksploatacji. Wszystkie silniki, nawet ten „oszczędny” 2,0 l, są paliwożerne. Także zawieszenie i układ kierowniczy wymagają częstszych wizyt w warsztacie, ale to z powodu jakości polskich dróg. Zastrzeżenia, szczególnie w modelach z lat 1995 – 1997, budzi układ hamulcowy – niewystarczający do masy pojazdu. Od 1998 r. wszystkie auta wyposażone są już w hamulce tarczowe wszystkich kół. Zdarzają się też awarie układu elektrycznego – drobne usterki np. w oświetleniu, centralnym zamku.
Generalnie jednak Chrysler Voyager jest autem mało awaryjnym, jak się go określa - „długodystansowym”. Nie ma problemu z korozją, silnikami. Nie ma też kłopotów z serwisowaniem i dostępem do części zamiennych. Na rynku jest sporo zamienników, choć jak zwykle trzeba zwracać uwagę na ich jakość. Ceny aut europejskich i amerykańskich są zbliżone do siebie. Dobrze eksploatowany Voyager wytrzymuje przebieg kilkuset tysięcy kilometrów.
Wady:
- wysokie koszty eksploatacji
- średnia jakość wykonania,
- niewystarczający układ hamulcowy.
Zalety:
- obszerne wnętrze,
- bogate wyposażenie podstawowe,
- komfort jazdy
Ważniejsze daty z historii modelu:
1995 – wprowadzenie III generacji Voyagera (styczeń),
1996 – wprowadzenie na rynek wersji 4x4,
1998 – silnik 2.0 o mocy 133 KM; hamulce tarczowe na wszystkich kołach,
2000 – prezentacja IV generacji modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
2.0 | - | - | - | 29,0-32,0 | - | - |
2.4 | 13,2-21,6 | 14,9-31,0 | 13,5-26,8 | 24,0-30,9 | 25,9-31,9 | 35,0-39,3 |
3.3 | 12,9-25,0 | 14,9-28,5 | 16,8-33,6 | 19,0-29,7 | - | 34,9-41,0 |
3.8 | - | - | 20,0-31,5 | - | - | - |
2.5 TD | 12,9-21,0 | 20,9-31,9 | 17,9-33,9 | 28,5-39,0 | 24,5-41,0 | 29,5-49,9 |
* na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).
Wybrane dane techniczne**
Silnik | 2.0 | 2.4 | 3.3 V6 | 3.8 V6 | 2.4 TD |
Pojemność skokowa (cm³) | 1996 | 2429 | 3301 | 3778 | 2500 |
Moc (KM/obr./min.) | 133/5900 | 150/5250 | 158/4700 | 178/4300 | 116/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min.) | 176/4800 | 229/4000 | 275/3250 | 325/3150 | 262/1800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 175 | 180 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,6 | 12,0 | 11,7 | 12,0 | 12,6 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 7,6/11,6 | 8,3/14,2 | 9,5/17,3 | 11,4/19,0 | 7,2/11,4 |
Opony | 215/65 R15 | 215/65 R16 | |||
Objętość zbiornika paliwa (l) | 75 | ||||
Objętość bagażnika (dm³) | 450/4080 | ||||
Rozstaw osi (mm) | 2878 | ||||
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1600/1626 | ||||
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 480/199/175 | ||||
Masa własna (kg) | 1735 | 1760 | 1800 | 1950 | 1850 |
Masa całkowita (kg) | 2410 | 2435 | 2485 | 2600 | 2540 |
** - dane z 1998 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie