Odkąd nasz zawodnik trafił do tego elitarnego światka, w Polsce gwałtownie wzrosło zainteresowanie tą dyscypliną sportu. Aby lepiej zrozumieć zasady rządzące wyścigami Grand Prix, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi informacjami na ten temat.
Samochodowe mistrzostwa świata Formuły 1 należą do najpopularniejszych dyscyplin sportowych na naszym globie. W wielu krajach, pod względem popularności, zmagania Schumachera, Alonso i spółki ustępują jedynie piłce nożnej.
Zasady rozgrywanie mistrzostw świata kierowców i producentów określa regulamin ustanowiony przez Międzynarodową Federację Samochodową - FIA.
W wyścigach Formuły 1 biorą udział jednomiejscowe samochody z nadwoziem otwartym, zbudowane wyłącznie do rywalizacji na torach wyścigowych. Pojazdy te posiadają silniki V8 o pojemności 2,4 l i mocy ok. 800 KM. Jeden silnik musi wystarczyć kierowcy na dwa Grand Prix, a jego wcześniejsza wymiana jest karana przesunięciem o 10 miejsc na starcie do wyścigu.
Podczas zawodów kierowcy zaliczają przynajmniej jeden postój w boksie (tzw. pit stop) na dotankowanie paliwa i wymianę kół. Jednak w zależności od obranej przez zespół taktyki, kierowcy niejednokrotnie zjeżdżają z toru 2 lub 3 razy.
Benzyna, jednakowa dla wszystkich samochodów, musi być bezołowiowa, a pojazdy F1 zużywają podczas wyścigu ok. 75 l paliwa na każde 100 km.
Aby ograniczyć prędkość bolidów władze FIA wprowadziły w 1998 roku obowiązek używania opon, które na swojej powierzchni posiadają cztery równoległe rowki. Jednak za dwa lata mają powrócić gładkie opony (tzw. slicki), które są znacznie bardziej przyczepne na suchej nawierzchni.
W tegorocznym sezonie odbywa się 18 wyścigów w różnych krajach, z wyjątkiem Włoch i Niemiec goszczących F1 dwukrotnie, ale na różnych torach.
Zawody odbywają się w weekendy - od piątku do niedzieli. Pierwszego dnia kierowcy zaliczają dwa treningi, w sobotę trening i kwalifikacje decydujące o ustawieniu na starcie, a w niedzielę wyścig o Grand Prix, czyli wielką nagrodę.
Punkty przyznaje się za 8 czołowych miejsc:
1. miejsce - 10 punktów, 2. - 8, 3. - 6, 4. - 5, 5. - 4, 6. - 3, 7. - 2, 8. - 1.
Mistrzostwo świata Formuły 1 zdobywa kierowca (i zespół), który na koniec sezonu zbierze największą liczbę punktów ze wszystkich wyścigów.
Terminy pozostałych wyścigów F1 w tegorocznym sezonie:
27 sierpnia - Grand Prix Turcji (Istambuł)
10 września - Grand Prix Włoch (Monza)
1 października - Grand Prix Chin (Szanghaj)
8 października - Grand Prix Japonii (Suzuka)
22 października - Grand Prix Brazylii (Interlagos)
Aktualna klasyfikacja mistrzostw świata (po 13 z 18 wyścigów):
Kierowcy
1. | Fernando Alonso (Hiszpania) | Renault | 100 pkt. |
2. | Michael Schumacher (Niemcy) | Ferrari | 90 |
3. | Felipe Massa (Brazylia) | Ferrari | 52 |
4. | Giancarlo Fisichella (Włochy) | Renault | 49 |
5. | Kimi Räikkönen (Finlandia) | McLaren-Mercedes | 49 |
6. | Jenson Button (Wielka Brytania) | Honda | 31 |
7. | Juan Pablo Montoya (Kolumbia) | McLaren-Mercedes | 26 |
8. | Rubens Barrichello (Brazylia) | Honda | 21 |
9. | Nick Heidfeld (Niemcy) | Sauber-BMW | 19 |
10. | Ralf Schumacher (Niemcy) | Toyota | 16 |
Producenci
1. | Renault | 149 pkt |
2. | Ferrari | 142 |
3. | McLaren-Mercedes | 85 |
4. | Honda | 52 |
5. | Sauber-BMW | 26 |
6. | Toyota | 26 |
7. | Red Bull-Ferrari | 16 |
8. | Williams-Cosworth | 10 |
9. | Toro Roso-Cosworth | 1 |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?