Bliżej Formuły 1

Tomasz Szmandra
Już w najbliższy weekend Roberta Kubicę czeka drugi start w wyścigu Formuły 1.

 

Odkąd nasz zawodnik trafił do tego elitarnego światka, w Polsce gwałtownie wzrosło zainteresowanie tą dyscypliną sportu. Aby lepiej zrozumieć zasady rządzące wyścigami Grand Prix, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi informacjami na ten temat.

 

Bliżej Formuły 1

Samochodowe mistrzostwa świata Formuły 1 należą do najpopularniejszych dyscyplin sportowych na naszym globie. W wielu krajach, pod względem popularności, zmagania Schumachera, Alonso i spółki ustępują jedynie piłce nożnej.

 

Zasady rozgrywanie mistrzostw świata kierowców i producentów określa regulamin ustanowiony przez Międzynarodową Federację Samochodową - FIA.

W wyścigach Formuły 1 biorą udział jednomiejscowe samochody z nadwoziem otwartym, zbudowane wyłącznie do rywalizacji na torach wyścigowych. Pojazdy te posiadają silniki V8 o pojemności 2,4 l i mocy ok. 800 KM. Jeden silnik musi wystarczyć kierowcy na dwa Grand Prix, a jego wcześniejsza wymiana jest karana przesunięciem o 10 miejsc na starcie do wyścigu.

 

Podczas zawodów kierowcy zaliczają przynajmniej jeden postój w boksie (tzw. pit stop) na dotankowanie paliwa i wymianę kół. Jednak w zależności od obranej przez zespół taktyki, kierowcy niejednokrotnie zjeżdżają z toru 2 lub 3 razy.

Benzyna, jednakowa dla wszystkich samochodów, musi być bezołowiowa, a pojazdy F1 zużywają podczas wyścigu ok. 75 l paliwa na każde 100 km.

Aby ograniczyć prędkość bolidów władze FIA wprowadziły w 1998 roku obowiązek używania opon, które na swojej powierzchni posiadają cztery równoległe rowki. Jednak za dwa lata mają powrócić gładkie opony (tzw. slicki),  które są znacznie bardziej przyczepne na suchej nawierzchni.

 

W tegorocznym sezonie odbywa się 18 wyścigów  w różnych krajach, z wyjątkiem Włoch i Niemiec goszczących F1 dwukrotnie, ale na różnych torach.

Zawody odbywają się w weekendy - od piątku do niedzieli. Pierwszego dnia kierowcy zaliczają dwa treningi, w sobotę trening i kwalifikacje decydujące o ustawieniu na starcie, a w niedzielę wyścig o Grand Prix, czyli wielką nagrodę.

Punkty przyznaje się za 8 czołowych miejsc:

1. miejsce - 10 punktów, 2. - 8, 3. - 6,  4. - 5, 5. - 4, 6. - 3, 7. - 2, 8. - 1.

Mistrzostwo świata Formuły 1 zdobywa kierowca (i zespół), który na koniec sezonu zbierze największą liczbę punktów ze wszystkich wyścigów.

Terminy pozostałych wyścigów F1 w tegorocznym sezonie:

27 sierpnia - Grand Prix Turcji (Istambuł)
10 września - Grand Prix Włoch (Monza)
1 października - Grand Prix Chin (Szanghaj)
8 października - Grand Prix Japonii (Suzuka)
22 października - Grand Prix Brazylii (Interlagos)

 

Aktualna klasyfikacja mistrzostw świata (po 13 z 18 wyścigów):

Kierowcy

1.

Fernando Alonso (Hiszpania)

Renault

100 pkt.

2.

Michael Schumacher (Niemcy)

Ferrari

90

3.

Felipe Massa (Brazylia)

Ferrari

52

4.

Giancarlo Fisichella (Włochy)

Renault

49

5.

Kimi Räikkönen (Finlandia)

McLaren-Mercedes

49

6.

Jenson Button (Wielka Brytania)

Honda

31

7.

Juan Pablo Montoya (Kolumbia)

McLaren-Mercedes

26

8.

Rubens Barrichello (Brazylia)

Honda

21

9.

Nick Heidfeld (Niemcy)

Sauber-BMW

19

10.

Ralf Schumacher (Niemcy)

Toyota

16

 

Producenci

1.

Renault

149 pkt

2.

Ferrari

142

3.

McLaren-Mercedes

85

4.

Honda

52

5.

Sauber-BMW

26

6.

Toyota

26

7.

Red Bull-Ferrari

16

8.

Williams-Cosworth

10

9.

Toro Roso-Cosworth

1

 

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty