Awarie osłon przegubów

Redakcja
Podczas kontroli stanu osłony należy sprawdzić: rozszczepienia, rozdarcia, przekłucia, miejsca starte, degradację materiału, luźne zaciski lub ich brak.
Podczas kontroli stanu osłony należy sprawdzić: rozszczepienia, rozdarcia, przekłucia, miejsca starte, degradację materiału, luźne zaciski lub ich brak.
Większość awarii osłon nie jest wykrywana długo po wystąpieniu awarii, a dopiero podczas serwisowania pojazdu z powodu zwiększonego hałasu i wibracji.

Do momentu znalezienia awarii przegub może zostać pozbawiony smaru.

Podczas kontroli stanu osłony należy sprawdzić: rozszczepienia, rozdarcia, przekłucia, miejsca starte, degradację materiału, luźne zaciski lub ich b
Podczas kontroli stanu osłony należy sprawdzić: rozszczepienia, rozdarcia, przekłucia, miejsca starte, degradację materiału, luźne zaciski lub ich brak.

 Jeśli palcami można w smarze z wnętrza uszkodzonej osłony wyczuć drobne zanieczyszczenia mechaniczne, smar i przegub to znaczy, że wymagają czyszczenia i kontroli, co w praktyce oznacza wymontowanie z pojazdu. Tylko w przypadku, gdy nie widać uszkodzeń po wyczyszczeniu przegubu uniwersalnego homokinetycznego, można go użyć ponownie. W przeciwnym przypadku należy zamontować nowy podzespół.

Osłony ulegają awarii, ponieważ:

- Uszkodzona zostaje obudowa

- Następuje degradacja materiału

- W przypadku osłon dzielonych klej mógł nie przylgnąć właściwie

- Zacisk jest luźny lub odpadł

- Zastosowano nieprawidłową procedurę montażu

Podczas kontroli stanu osłony należy sprawdzić: rozszczepienia, rozdarcia, przekłucia, miejsca starte, degradację materiału, luźne zaciski lub ich brak. Uwaga, należy wybrać odpowiednią osłonę, w zależności od materiału i wymiaru otworu.

Awarie osłon przegubów

Przeguby uniwersalne homokinetyczne w samochodzie są często wystawione na działanie brudu, soli, piachu, żwiru i wody, natomiast ze względu na sposób działania przegubu możliwości jego uszczelnienia są ograniczone. Osłona stanowi jedyną ochronę przed drobinami wnikającymi do przegubu, tak więc kontrola jej ma kluczowe znaczenie.

Osłonę należy kontrolować, obracając koło i przyglądając się w poszukiwaniu pęknięć, rozszczepień i degradacji materiału.

Wybranie odpowiedniej wersji osłony ma również niebagatelne znaczenie. Osłony wykonane z materiału termoplastycznego są bardziej wytrzymałe na ciepło i zabrudzenia, ale nie są tak elastyczne jak tradycyjne, neoprenowe. Jeśli otwór na wałek jest nieznacznie większy niż sam wałek, zacisk nie uszczelni go dostatecznie, co będzie przyczyną przecieków. Z tego powodu należy się upewnić, że wybrana została odpowiednia osłona dla naprawianego samochodu.

Przeguby uniwersalne homokinetyczne działają zwykle bez problemu, aczkolwiek zużycie zewnętrznego przegubu może się objawiać poprzez powstawanie wibracji przy pewnych prędkościach. Aby poznać, czy przegub jest zużyty, należy jechać samochodem powoli w ciasnych lewych i prawych zakrętach. Zużyte przeguby wydają rytmiczne dźwięki klekotania lub stukania. Zużycie wewnętrznego przegubu objawia się jako dudnienie przy przyspieszaniu lub zwalnianiu pedału przyspieszenia.

W wyniku rozszczepienia zewnętrznej osłony, a następnie utraty smaru z przegubu, może dojść do częściowego zatarcia. Końcową oznaką tej awarii jest "terkotanie" w zawieszeniu. W przypadku wczesnego wykrycia można ostrożnie wyczyścić przegub i wymienić w nim smar. Osłona może zostać wymieniona.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty