Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Fiesta z 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,25 i mocy 75 KM ma najlepsze z dotychczasowych modeli rozwiązania techniczne. To pomogło autu o nie najnowszej stylistyce znajdować sporo klientów. Pod względem stylistyki używana Fiesta nie dorównuje konkurencji. Fiesty z silnikiem wysokoprężnym były do niedawna bardzo chętnie kupowane i droższe od napędzanych silnikami benzynowymi, bo tańsza była eksploatacja. Obecnie ceny oleju napędowego zbliżyły się do etyliny, do tego dochodzi modne ostatnio, przerabianie zasilania na gazowe. Odbiło się to spadkiem cen samochodów z silnikami diesla.
Fiesta produkowana jest w Europie od 1976 roku. Na rynku używanych pojazdów jest pięć wersji wciąż ulepszanego pojazdu. Wszystkie sprzedawały się bardzo dobrze, co też świadczy o solidności pojazdu. Wiele z nich zostało sprowadzonych z Niemiec oraz innych krajów Europy. Kilkuletnie, kupowane w krajowych salonach rzadko trafiają na giełdę, bo są długo eksploatowane. Dobrze służą właścicielom, więc nie decydują się na sprzedaż.
Model Fiesta jest licznie reprezentowany na giełdzie samochodowej w Pruszczu. Powodzeniem cieszą się wersje z 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1250 cm sześc. i mocy 75 KM oraz z wysokoprężną jednostką napędową. Największy wybór jest w przedziale aut 10-13-letnich, ale każdej niedzieli są też kilkuletnie oraz z połowy lat 80., na które też jest popyt.
- Samochód ten przywiozłem z Niemiec przed dwoma laty - powiedział Andrzej Mroziński z Malborka. - Był to dobry wybór, bo auto jest wygodne. Ma dobre osiągi, a ja preferuję raczej łagodną jazdę, ale dobre przyspieszenie przydaje się nieraz na drodze. Nie bez znaczenia jest małe zużycie paliwa, do 6 litrów na dłuższych trasach i litr więcej w jeździe miejskiej. O usterkach mojej Fiesty nie ma co wspominać. Nigdy nic się nie zepsuło, bo auto ma niewielki przebieg 73 tys. km i niespełna 5 lat. Do wad tego samochodu można zaliczyć zbyt mały bagażnik, ale dużo miejsca na pakunki nie jest potrzebne na co dzień, a od czasu do czasu można złożyć tylne siedzenia. Mógłby być lepszy system nawiewu powietrza do kabiny. Troje drzwi na pewno wystarczają w małym aucie, chociaż niektórzy z potencjalnych klientów wolą pięciodrzwiową wersję nadwozia. Moją Fiestę wyceniłem na 19,8 tys. zł, ale nie zamierzam kurczowo trzymać się tej kwoty. Wszystko zależy od kupujących.
- Ładna Fiesta i do tego z silnikiem diesla - mówili giełdowi znawcy przechodząc obok. - Nie nadaje się jednak do dynamicznej jazdy, ale jest idealna dla młodego małżeństwa, albo starszych osób sunących po drogach z prędkością nakazaną przez znaki drogowe. W pięcioletnim aucie nic nie powinno się psuć.
Dobrze utrzymane
Grzegorz Targosiński, kierownik serwisu Big Autohandel w Gdańsku
- Naprawy Fiesty nie są trudne, ale regulacje silników zalecam wykonywać tylko u doświadczonych mechaników, posiadających specjalistyczny osprzęt. Zdarzają się klienci i to nawet często, którzy holują do nas swoje pojazdy, z którymi nie radzili sobie początkujący mechanicy. Silniki wysokoprężne o poj. 1,8 sprawdziły się w wielu modelach Fordów i spisują się znakomicie nawet po przebiegu ponad 200 tys. km. Wpływ na trwałość mechanizmów ma jednak technika jazdy i sposób eksploatacji. Nie ma w Fieście typowych usterek. Najczęściej naprawiamy drobne elementy zawieszenia zniszczone na dziurawych drogach Trójmiasta. Mały samochód nie jest nadmiernie skomplikowany i właściciele nie mają problemów z instalacją elektryczną, która nie jest nadmiernie rozbudowana. Polecam wykonywanie przeglądów co 15 tys. km, połączone z wymianą oleju w silniku. Mieliśmy w kwietniu promocję i za darmo wykonywaliśmy przeglądy Fordów. Zauważyłem, że Fiestami jeżdżą najczęściej osoby dojrzałe i auta te są bardzo dobrze utrzymane przez właścicieli. Kto je potem kupi na wtórnym rynku, będzie zadowolony z wyboru.
Ceny części (w zł)
Zderzak przedni | 749 |
Reflektor przedni | 572 |
Komplet pasków rozrządu | 562 |
Łożysko przed. koła | 180 |
Komplet klocków ham. | 122 |
Tarcza hamulca | 173 |
Filtr oleju | 36 |
Filtr powietrza | 47 |
Amortyzator | 261 |
Zalety i wady
- Doskonałe zachowanie auta na zakrętach
- Sprawny silnik
- Dobre i trwałe zawieszenie
- Wygodne fotele
- Solidny układ kierowniczy
- Dostępne części
- Łatwa sprzedaż na wtórnym rynku
- Zbyt mało miejsca na nogi pasażerów na tylnej kanapie
- Wysoka cena zakupu
Ubogie wyposażenie
Dane techniczne Ford Fiesta 1,8 D
Wymiary (mm) | 3743 x 1606 x 1379 |
Rozstaw osi (mm) | 2446 |
Rozstaw kół (mm) | 1392 przód, 1384 tył |
Masa własna (kg) | 940 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1400 |
Objętość bagażnika (l) | 250/625 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność i moc (ccm/KM) | 1753/60 |
Stopień sprężenia | 21,5 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowa |
Zawieszenie przód | wahacz poprzeczny i amortyzator |
Zawieszenie tył | zespolona oś skrętna i sprężyna śrubowa |
Hamulce | tarczowe przód i bębnowe tył |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek) | 16,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 152 |
Zużycie paliwa przy 100 km/h (l/100 km) | 5,5 |
Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?