Dacia Sandero. Nie musi mieć kompleksów

Ryszard M. Perczak
Dacia Sandero StepwayNajmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.Fot. Marek Perczak
Dacia Sandero StepwayNajmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.Fot. Marek Perczak
Sandero, najmniejsza z Dacii, jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29.900 zł.

Oczywiście nie będziemy mieli ani klimatyzacji ani radia, ale auto będzie nowe, z gwarancją i bez obaw da się nim odbywać nie tylko jazdy w mieście, ale również na dłuższych dystansach.

Niby terenówka
Testowa wersja Stepway ma trochę udawać auto terenowe. Wyposażono ją bowiem w plastikowe osłony nadkoli i progów, a także zderzaków. Nie przewidziano w niej natomiast napędu przenoszonego na wszystkie koła i tylko minimalnie zwiększono prześwit. Ale to chyba wystarczy, bo tę Dacię można dość często spotkać na naszych drogach a to oznacza, że polskim kierowcom ten samochód odpowiada. Potwierdzają to internetowe wpisy, w których użytkownicy podkreślają dobrą relację ceny i wyposażenia. Co ciekawe nie ma narzekań np. na awaryjność tych aut.

Do przodu i do tyłu
Przed jazdami testowymi trochę obawialiśmy się 3-cylindrowego silnika, który ma wprawdzie turbodoładowanie i 90 KM mocy, ale to zawsze tylko trzy cylindry. Nasz strach potęgowała dodatkowo obecność u układzie przeniesienia napędu 5-stopniowej skrzyni zautomatyzowanej. Już sam fakt, że poza jazdą do przodu, do tyłu i ustawienia w pozycji Neutral niczego więcej jak np. P, jak parking (trzeba zaciągać ręczny) w niej nie znajdziemy. Jest za to tryb sekwencyjny. To rozwiązanie dla tych kierowców, którym trudno przywyknąć do „automatów”.

Dacia Sandero StepwayNajmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy,
Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek Perczak

Na szczęście nasze obawy były przesadzone. Rzeczywiście do działania tej przekładni trzeba się przyzwyczaić, ale z pewnością znajdą się kierowcy, którym jej sposób postępowania będzie się podobał. Gdybyśmy mieli wybierać to jednak wolelibyśmy zwykłą skrzynię manualną, nawet 5-biegową, a to głównie dlatego, że ta zautomatyzowana czasami zbyt wolno podejmuje decyzję jeśli chodzi o wybór przełożenia i nie pozostaje to bez wpływu na poziom zużycia paliwa. Poza tym jest droższa od manualnej.

Sam silnik podczas jazd testowych sprawował się nienagannie. Oczywiście słychać było w odgłosie jego pracy, że to tylko trzy cylindry, ale teraz to już nikogo nie dziwi. Podobnych jednostek jest zatrzęsienie. Średnie spalanie nie przekroczyło 6,5 l/100 km, co uznajemy za dobry wynik zważywszy, że jeździliśmy głównie w ruchu miejskim.


Dacia Sandero StepwayNajmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy,
Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek Perczak

Surowo, ale funkcjonalnie

We wnętrzu tzw. budżetowa skromność. Co nie jest taką wadą, jak np. to, że na pokrętle siły nawiewu powietrza trudno dostrzec jakiś symbol wskazujący, na którym „biegu” w danym momencie tenże nawiew pracuje. Wystarczyło oznaczyć to jakąś białą, lub choćby jasną plamką i byłoby po kłopocie. To samo dotyczy pokrętła regulacji temperatury. Nijak nie mogliśmy, bez dokładniejszego przyjrzenia, zorientować się czy ustawiony jest nawiew ciepłego czy też chłodniejszego powietrza. Przyzwyczajenia wymaga również fakt, że klakson przyciska się, jak w autach francuskich, w lewej dźwigni zmiany świateł. Na tym lista wad się wyczerpuje.

Wskaźniki są czytelne, a komputer pokładowy oferuje wprawdzie skromne, ale wystarczające zasoby danych. Podobała nam się to, że mieliśmy do dyspozycji kilka półek na drobiazgi i pojemniki z płynem. Bardzo przydatna jest niewielkie wgłębienie na podszybiu. Nie najgorzej prezentuje się jakość montażu. Jak na tej wielkości samochód zadowalająco przedstawia się także pojemność bagażnika.


Dacia Sandero StepwayNajmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy,
Dacia Sandero Stepway

Najmniejsza z Dacii jest jednocześnie jednym z najtańszych na naszym rynku samochodów osobowych. W podstawowej wersji za ten 5-miejscowy, 5-drzwiowy model reprezentujący segment B, zapłacimy 29 900 zł.

Fot. Marek Perczak

To już nie ta Dacia

Sandero to godny polecenia samochód dla tych, którzy chcą go traktować, jako urządzenie do jazdy z punktu A do punktu B. Ani w niej powalająco wielkiej urody, ani luksusowego wyposażenia, ani osiągów na drodze. Jest za to tanio i to zarówno wtedy, gdy kupujemy ten model w salonie sprzedaży, jak i liczymy koszty eksploatacji.

Nie jest to wóz brzydki, a jednocześnie ma wszystko co jest niezbędne we współczesnym aucie osobowym tej wielkości. Nawet z takimi dobrami na pokładzie, jak klimatyzacja, radioodtwarzacz czy komputer nie musimy się obawiać finansowej ruiny. W cenie do 50 tysięcy złotych kupimy Dacię Sandero tak wypasioną, jak żaden inny wóz konkurencji. Polecamy testowany silnik, który nie jest paliwożerny a do tego można zamontować w nim instalacje gazową. Nie można narzekać na przestronność tego modelu, choć z tyłu tak naprawdę będzie wygodnie tylko kilkuletnim dzieciom. Stąd nasza sugestia aby zainteresowały się tym pojazdem młode rodziny z dziećmi. Wersja Stepway poza wzbogaceniem wyglądu niczego nie wnosi, ale te kilka dodatków naprawdę czyni ten wóz z wyglądu jeszcze ciekawszym.

W naszym porównaniu z modelami innych marek wybraliśmy, oprócz Kia Venga, wzięliśmy jeszcze pod uwagę Fiata Punto z 2-cylindrowym silnikiem Twin Air. Niestety nie jest on już oferowany na polskim rynku. Jego cenę, ok. 52 tys. złotych skalkulowaliśmy na podstawie danych dla innej wersji silnikowej.

Marka/modelDacia Sandero TCe 90 StepwayFiat Punto 0.9 TCeKia Venga 1.4 16V
Cena (zł)50 500wersja nieoferowana46 990
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback / 5dhatchback / 5dminivan / 5d
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4058/1733/15184065/1685/14904068/1765/1500
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1493/1476b.d.1553/1557
Rozstaw osi (mm)258925102615
Masa własna (kg)100010501178
Pojemność bagażnika (l)320275422-552
Pojemność zbiornika paliwa (l)504548
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)8988751396
Liczba cylindrów324
Napędzana ośprzedniaprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńzautomatyzowana/5manualna/5manualna/5
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min90/5250105/550090/6000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min135/2500145/2000137/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,111,212,9
Prędkość maksymalna (km/h)175182167
Średnie spalanie (l/100 km)5,24,16,0
Emisja CO2 (g/km)11697140
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty