Alfa Romeo 159 kontra Opel Vectra GTS

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Mogłoby się wydawać, że oba auta nie mają ze sobą wiele wspólnego. Z Alfą, uwielbianą przez indywidualistów, rywalizuje Opel - wygodne auto rodzinne.

Na pozór mogłoby się wydawać, że oba auta nie mają ze sobą wiele wspólnego. Z Alfą, od zawsze uwielbianą przez indywidualistów, rywalizuje Opel, czyli wygodne auto rodzinne.

Fot. Maciej Pobocha: Giorgetto Giugiaro nie pozostawia wątpliwości. Alfa Romeo to jeden z najpiękniejszych aut na rynku.
Fot. Maciej Pobocha: Giorgetto Giugiaro nie pozostawia wątpliwości. Alfa Romeo to jeden z najpiękniejszych aut na rynku.

 

Samochód rodzinny musi spełnić wiele kryteriów. Kiedy do auta wsiadają dwie dorosłe osoby i dwójka dzieci nie wystarczy sportowe coupe. Można pójść za radą znajomych i kupić coś dużego i taniego. Tyle, że nie wszyscy z nas chcą jeździć pospolitymi autami. Wtedy trzeba znaleźć auto, które spełni oczekiwania rodziny i zaspokoi nasze własne ambicje.

Przed nami konfrontacja diesli klasy średniej. Aut z umiarkowanym apetytem na paliwo i dużą dawką emocji.

 

Cechy szczególne

Fot. Opel: Face lifting Vectry upodobnił ją do innych modeli Opla
Fot. Opel: Face lifting Vectry upodobnił ją do innych modeli Opla

 

Vectra to auto, które zawsze stało w cieniu konkurencji. Mimo atrakcyjnej ceny, przez wiele lat było niedocenianie. Trochę zresztą na własne życzenie. Oplowi brakowało charakteru, lekkości, czasem wyposażenia i dobrych silników diesla. Ale kiedy w 2006 roku Niemcy zdecydowali się odświeżyć wizerunek Vectry wszystko się zmieniło.

 

Przednie światła podobne do tych z mniejszej Astry, lepsze materiały wykończenia wnętrza i nowoczesna gama silników, to wszystko sprawiło, że Opel zyskał wielu nowych klientów.

Wersja GTS, to synonim 5-drzwiowego nadwozia o sportowym zacięciu. Zaletami Vectry są też duży bagażnik, bogata lista wyposażenia i tani serwis.

 

Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach

Włoski koncern aż 7 lat pracował nad następcą 156. Wygląda jednak na to, że z powodzeniem. Alfa 159 stylistycznie jest równie atrakcyjna co jej poprzedniczka. Agresywna linia przedniej części, kusi swoim "spojrzeniem". Charakterystyczne światła i wyprofilowana osłona chłodnicy nawiązują do tradycji marki.

 

Ważniejsze jest jednak to, że w nowym modelu udało się uniknąć wielu wad poprzedniczki. 159 jest dojrzalsza konstrukcyjnie i nowocześniejsza. We wnętrzu także wiele się zmieniło . Kokpit, choć stylistycznie atrakcyjny pozostawiał wiele do życzenia pod względem jakości. Nowe Alfy są znacznie lepiej wykonane.

 

Do wad włoskiego auta niewątpliwie należy dość ciasne wnętrze i dość mały bagażnik (zaledwie 405 l). Aby móc przewieść większe przedmioty, do testowanej wersji Progression należy dokupić

Fot. Opel: Obszerna kabina pozwala podróżować w komfortowych warunkach
Fot. Opel: Obszerna kabina pozwala podróżować w komfortowych warunkach

dzielone i składane tylne siedzenia  w cenie 1700 zł.

 

Silniki

 

W rodzinnych autach przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. Dobre przyspieszenie i elastyczność silnika mają więc duże znaczenie. Dalekie wakacyjne podróże zmuszają jednak do oszczędności i na pomoc przychodzą współczesne diesle.

 

Choć kiedyś było to nie do pomyślenia, w obu autach pracują silniki wytwarzane w tej samej fabryce. Jednostka 1.9 l firmy Powertrain cieszy się coraz większym uznaniem. Można ją znaleźć pod maskami wielu innych europejskich modeli. W obu porównywanych auta, nie ma najmniejszych problemów z przyspieszaniem. Zużycie paliwa zależy od stylu jazdy, zarówno Opel jak Alfa zadawalają się umiarkowanym spalaniem (średnio ok. 7,0 l/100 km)

 

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze inne niż wszystkie. Choć zrezygnowano z głębokiego osadzenia zegarów, nie bark w nim wielu sportowych akcentów
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze inne niż wszystkie. Choć zrezygnowano z głębokiego osadzenia zegarów, nie bark w nim wielu sportowych akcentów

Jazda

 

Alfa Romeo to jeden z najprzyjemniejszych pojazdów do codziennej jazdy. Tę przyjemność można porównać do prowadzenia kompaktowej serii 3 spod znaku BMW. Doskonały układ kierowniczy i dość sztywne zawieszenie pozwalają pokonywać zakręty z największą precyzją. Skuteczne hamulce i pięć gwiazdek w teście EuroNcap pozwalają przesunąć margines bezpieczeństwa dużo dalej niż w przypadku konkurencji.

 

Vectra pod tym względem nie mogła się równać ze sportową Włoszką. Komfortowe zawieszenie pozwala jedynie na wygodną i spokojną podróż. Jednak wraz z pojawieniem się nowej Astry wprowadzono do sprzedaży system, który oferuje dużo więcej. Za naciśnięciem jednego przycisku, układ IDS Plus utwardza amortyzatory i zmienia siłę wspomagania kierownicy. Przyspiesza także reakcję silnika na pedał gazu. To wszystko sprawia, że jazda Vectrą staje się

Fot. Opel: We wnętrzu typowy niemiecki porządek. Zastrzeżenia budzi jedynie mało intuicyjna obsługa radia i klimatyzacji
Fot. Opel: We wnętrzu typowy niemiecki porządek. Zastrzeżenia budzi jedynie mało intuicyjna obsługa radia i klimatyzacji

dużo bardziej emocjonująca, choć dla miłośników sportowych wrażeń mimo wszystko polecamy Alfę.

 

Podsumowanie

 

Po niedawnym face liftingu Opel znacznie zyskał. Vectra wreszcie wychodzi z cienia i  pełnoprawnie uczestniczy w walce o miano najlepszego modelu w swojej klasie. Alfa Romeo 159 także ma wiele atutów, a do tego piękne nadwozie i bardzo dobrze się prowadzi.

 

Porównaliśmy najtańsze wersje wyposażenia dostępne z silnikiem 1,9 l. Vectra GTC jest co prawda droższa o ponad 11 tyś. zł, ale cennik Alfy skonstruowano tak, aby klient mógł sam doposażyć swoje auto. Aby więc dorównać Oplowi trzeba by dokupić kilka dodatków m.in. ESP dzieloną tylną kanapę i reflektory ksenonowe, lub zdecydować się na droższą wersję Distinctive.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Alfa Romeo 159

Impression

Opel Vectra GTS

 Przestronność wnętrza

 

+

 Silnik

                 Remis

 Poziom hałasu (odczuwalny)

                 Remis

 Zużycie paliwa

                 Remis

 Wyposażenie

 

           +

 Cena

         +

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Alfa Romeo 159 1.9 Multijet

Opel Vectra GTS 1.9 CDTI

 Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/ diesel

4/16/ diesel

 Pojemność skokowa (cm3
)

1910

1910

 Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

150/4000

 Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

320/2000

320/2000

 Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

9,8

 Prędkość maksymalna (km/h)

210

217

 Pojemność bagażnika (l)

405

500

 Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

61

 Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,8/8,1

4,7/7,4

 Długość x szerokość x wysokość (cm)

466,0/182,8/141,7

4461,1/179,8/146

 Rozstaw osi (cm)

270

270

 Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

 Cena (zł)

99 700

110 850

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Alfa Romeo 159 Progression

Opel Vectra GTS

 Poduszki powietrzne

7

6

 Układ ABS

S

S

 Układ ESP

1900 zł

S

 Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 Centralny zamek

S

S

 Elektrycznie sterowane szyby
przednie/tylne

S/S

S/S

 Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

 Klimatyzacja

S

S

 Radioodtwarzacz z CD

S

S

 

S - wyposażenie standardowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie