Alfa Romeo 159 kontra Opel Vectra GTS

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Mogłoby się wydawać, że oba auta nie mają ze sobą wiele wspólnego. Z Alfą, uwielbianą przez indywidualistów, rywalizuje Opel - wygodne auto rodzinne.

Na pozór mogłoby się wydawać, że oba auta nie mają ze sobą wiele wspólnego. Z Alfą, od zawsze uwielbianą przez indywidualistów, rywalizuje Opel, czyli wygodne auto rodzinne.

Fot. Maciej Pobocha: Giorgetto Giugiaro nie pozostawia wątpliwości. Alfa Romeo to jeden z najpiękniejszych aut na rynku.
Fot. Maciej Pobocha: Giorgetto Giugiaro nie pozostawia wątpliwości. Alfa Romeo to jeden z najpiękniejszych aut na rynku.

 

Samochód rodzinny musi spełnić wiele kryteriów. Kiedy do auta wsiadają dwie dorosłe osoby i dwójka dzieci nie wystarczy sportowe coupe. Można pójść za radą znajomych i kupić coś dużego i taniego. Tyle, że nie wszyscy z nas chcą jeździć pospolitymi autami. Wtedy trzeba znaleźć auto, które spełni oczekiwania rodziny i zaspokoi nasze własne ambicje.

Przed nami konfrontacja diesli klasy średniej. Aut z umiarkowanym apetytem na paliwo i dużą dawką emocji.

 

Cechy szczególne

Fot. Opel: Face lifting Vectry upodobnił ją do innych modeli Opla
Fot. Opel: Face lifting Vectry upodobnił ją do innych modeli Opla

 

Vectra to auto, które zawsze stało w cieniu konkurencji. Mimo atrakcyjnej ceny, przez wiele lat było niedocenianie. Trochę zresztą na własne życzenie. Oplowi brakowało charakteru, lekkości, czasem wyposażenia i dobrych silników diesla. Ale kiedy w 2006 roku Niemcy zdecydowali się odświeżyć wizerunek Vectry wszystko się zmieniło.

 

Przednie światła podobne do tych z mniejszej Astry, lepsze materiały wykończenia wnętrza i nowoczesna gama silników, to wszystko sprawiło, że Opel zyskał wielu nowych klientów.

Wersja GTS, to synonim 5-drzwiowego nadwozia o sportowym zacięciu. Zaletami Vectry są też duży bagażnik, bogata lista wyposażenia i tani serwis.

 

Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach
Fot. Maciej Pobocha: Na tylnej kanapie podróż do teatru to prawdziwa przyjemność, gorzej znieść wojaże na długich dystansach

Włoski koncern aż 7 lat pracował nad następcą 156. Wygląda jednak na to, że z powodzeniem. Alfa 159 stylistycznie jest równie atrakcyjna co jej poprzedniczka. Agresywna linia przedniej części, kusi swoim "spojrzeniem". Charakterystyczne światła i wyprofilowana osłona chłodnicy nawiązują do tradycji marki.

 

Ważniejsze jest jednak to, że w nowym modelu udało się uniknąć wielu wad poprzedniczki. 159 jest dojrzalsza konstrukcyjnie i nowocześniejsza. We wnętrzu także wiele się zmieniło . Kokpit, choć stylistycznie atrakcyjny pozostawiał wiele do życzenia pod względem jakości. Nowe Alfy są znacznie lepiej wykonane.

 

Do wad włoskiego auta niewątpliwie należy dość ciasne wnętrze i dość mały bagażnik (zaledwie 405 l). Aby móc przewieść większe przedmioty, do testowanej wersji Progression należy dokupić

Fot. Opel: Obszerna kabina pozwala podróżować w komfortowych warunkach
Fot. Opel: Obszerna kabina pozwala podróżować w komfortowych warunkach

dzielone i składane tylne siedzenia  w cenie 1700 zł.

 

Silniki

 

W rodzinnych autach przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. Dobre przyspieszenie i elastyczność silnika mają więc duże znaczenie. Dalekie wakacyjne podróże zmuszają jednak do oszczędności i na pomoc przychodzą współczesne diesle.

 

Choć kiedyś było to nie do pomyślenia, w obu autach pracują silniki wytwarzane w tej samej fabryce. Jednostka 1.9 l firmy Powertrain cieszy się coraz większym uznaniem. Można ją znaleźć pod maskami wielu innych europejskich modeli. W obu porównywanych auta, nie ma najmniejszych problemów z przyspieszaniem. Zużycie paliwa zależy od stylu jazdy, zarówno Opel jak Alfa zadawalają się umiarkowanym spalaniem (średnio ok. 7,0 l/100 km)

 

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze inne niż wszystkie. Choć zrezygnowano z głębokiego osadzenia zegarów, nie bark w nim wielu sportowych akcentów
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze inne niż wszystkie. Choć zrezygnowano z głębokiego osadzenia zegarów, nie bark w nim wielu sportowych akcentów

Jazda

 

Alfa Romeo to jeden z najprzyjemniejszych pojazdów do codziennej jazdy. Tę przyjemność można porównać do prowadzenia kompaktowej serii 3 spod znaku BMW. Doskonały układ kierowniczy i dość sztywne zawieszenie pozwalają pokonywać zakręty z największą precyzją. Skuteczne hamulce i pięć gwiazdek w teście EuroNcap pozwalają przesunąć margines bezpieczeństwa dużo dalej niż w przypadku konkurencji.

 

Vectra pod tym względem nie mogła się równać ze sportową Włoszką. Komfortowe zawieszenie pozwala jedynie na wygodną i spokojną podróż. Jednak wraz z pojawieniem się nowej Astry wprowadzono do sprzedaży system, który oferuje dużo więcej. Za naciśnięciem jednego przycisku, układ IDS Plus utwardza amortyzatory i zmienia siłę wspomagania kierownicy. Przyspiesza także reakcję silnika na pedał gazu. To wszystko sprawia, że jazda Vectrą staje się

Fot. Opel: We wnętrzu typowy niemiecki porządek. Zastrzeżenia budzi jedynie mało intuicyjna obsługa radia i klimatyzacji
Fot. Opel: We wnętrzu typowy niemiecki porządek. Zastrzeżenia budzi jedynie mało intuicyjna obsługa radia i klimatyzacji

dużo bardziej emocjonująca, choć dla miłośników sportowych wrażeń mimo wszystko polecamy Alfę.

 

Podsumowanie

 

Po niedawnym face liftingu Opel znacznie zyskał. Vectra wreszcie wychodzi z cienia i  pełnoprawnie uczestniczy w walce o miano najlepszego modelu w swojej klasie. Alfa Romeo 159 także ma wiele atutów, a do tego piękne nadwozie i bardzo dobrze się prowadzi.

 

Porównaliśmy najtańsze wersje wyposażenia dostępne z silnikiem 1,9 l. Vectra GTC jest co prawda droższa o ponad 11 tyś. zł, ale cennik Alfy skonstruowano tak, aby klient mógł sam doposażyć swoje auto. Aby więc dorównać Oplowi trzeba by dokupić kilka dodatków m.in. ESP dzieloną tylną kanapę i reflektory ksenonowe, lub zdecydować się na droższą wersję Distinctive.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Alfa Romeo 159

Impression

Opel Vectra GTS

 Przestronność wnętrza

 

+

 Silnik

                 Remis

 Poziom hałasu (odczuwalny)

                 Remis

 Zużycie paliwa

                 Remis

 Wyposażenie

 

           +

 Cena

         +

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Alfa Romeo 159 1.9 Multijet

Opel Vectra GTS 1.9 CDTI

 Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/ diesel

4/16/ diesel

 Pojemność skokowa (cm3
)

1910

1910

 Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

150/4000

 Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

320/2000

320/2000

 Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,4

9,8

 Prędkość maksymalna (km/h)

210

217

 Pojemność bagażnika (l)

405

500

 Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

61

 Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,8/8,1

4,7/7,4

 Długość x szerokość x wysokość (cm)

466,0/182,8/141,7

4461,1/179,8/146

 Rozstaw osi (cm)

270

270

 Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

 Cena (zł)

99 700

110 850

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Alfa Romeo 159 Progression

Opel Vectra GTS

 Poduszki powietrzne

7

6

 Układ ABS

S

S

 Układ ESP

1900 zł

S

 Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 Centralny zamek

S

S

 Elektrycznie sterowane szyby
przednie/tylne

S/S

S/S

 Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

 Klimatyzacja

S

S

 Radioodtwarzacz z CD

S

S

 

S - wyposażenie standardowe

od 12 lat
Wideo

Bezpieczeństwo na drogach podczas weekendu i w Boże Ciało

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty