50 lat Mazdy z silnikami Wankla

(ip)
W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki. Fot. Mazda
W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki. Fot. Mazda
W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki.

Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.

Opracowanie jednostki napędowej do modelu Cosmo Sport jest przykładem wizjonerstwa oraz tradycji niepoddawania się przeciwnościom — pod tym względem nic się nie zmieniło od 50 lat. Inżynierowie Mazdy musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji. Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Mazda odniosła sukces.

Zobacz także: Używany Ford Mondeo. Wady i zalety

Polecamy: Redakcyjny test Audi RS6

Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto-zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie. Model RX‑7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty