Wkupowaniu drogich samochodów chodzi przede wszystkim o to, żeby… były drogie! To zawęża krąg nabywców. Masz auto, którego nie ma nikt w promieniu setek kilometrów. No chyba, że mieszkasz w Monako, Los Angeles lub Dubaju. Jednak nawet wtedy jest mało prawdopodobne, aby w okolicy był identyczny egzemplarz. Możesz czuć się kimś wyjątkowym.
Mocny silnik jest oczywiście niezbędny i dobrze, jeśli auto jest „naj” w jakiejś kategorii, np. jest najszybsze lub najkrócej rozpędza się do setki. Niektórym imponują ultranowoczesne tworzywa wykorzystane w konstrukcji, innym elegancja i tradycja. Miks tych elementów uchodzi za szczyt wyrafinowania.
Doskonałe własności na drodze są tak oczywiste, że właściwie nie trzeba ich wykorzystywać. Drogi samochód służy również do podziwiania. Jest arcydziełem sztuki użytkowej. Wyzwala emocje i odmienne stany świadomości. To, czego jedni dostępują w Kaplicy Sykstyńskiej, inni przeżywają przekręcając kluczyk auta za milion lub dwa…
Gdyby liczyła się tylko cena, ranking skurczyłby się do kilku marek. Dla urozmaicenia proponujemy najdroższe modele różnych producentów. Podane ceny są zaokrąglone i mają charakter orientacyjny. Mogą różnić się w zależności od kraju, co wynika między innymi z zachłanności miejscowego fiskusa oraz kursu walut.

Cena: 6 795 000 zł
Silnik: V16, 1200 KM
Prędkość maksymalna: 415 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,5 s
Podobno zwykły Veyron 16.4 przy maksymalnej prędkości opróżnia bak w ciągu dwunastu minut. Fot. Bugatti
1. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Cena: 6 795 000 zł
Silnik: V16, 1200 KM
Prędkość maksymalna: 415 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,5 s
Podobno zwykły Veyron 16.4 przy maksymalnej prędkości opróżnia bak w ciągu dwunastu minut. Super Sport jest szybszy pod każdym względem, pewnie też zasysa szybciej. Jego prędkość maksymalną ograniczono ze względu na wytrzymałość opon. Mit marki zbudowała jej techniczna doskonałość, połączona z rysem artyzmu i powikłanymi losami członków rodziny Bugatti. Pod hasłem „zbierz całą kolekcję” firma wciąż przedstawia specjalne edycje swojego jedynego modelu, a w planach jest odmiana o mocy 1500 KM.
2. Zenvo ST1
Cena: 5 472 000 zł
Silnik: V8, 1104 KM
Prędkość maksymalna: 375 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3 s
„Zaprojektowany i zbudowany w 100% w Danii”. Tak reklamuje swój supersamochód firma Zenvo, odwołując się chyba do sukcesu klocków Lego, z których „nie takie rzeczy ze szwagrem” można zbudować. Ma powstać tylko 15 sztuk ST1 dla ściśle wyselekcjonowanych klientów. Auto napędzane jest aluminiową wersją amerykańskiego V8 typu LSX, produkowanego przez General Motors. Bak ST1 można wypełnić benzyną lub bioetanolem E85. Jeszcze nigdy łamanie przepisów ruchu drogowego nie było tak ekologiczne.

Cena: 5 168 000 zł
Silnik: V8, 1140 KM
Prędkość maksymalna: 440 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 s
„Jedyny hipersamochód na świecie z chowanym hardtopem”. Fot. Koenigsegg
3. Koenigsegg Agera R
Cena: 5 168 000 zł
Silnik: V8, 1140 KM
Prędkość maksymalna: 440 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 s
„Jedyny hipersamochód na świecie z chowanym hardtopem”. To tylko jedna z zalet Agery R, zachwalana przez producenta. Sztywny dach wkłada się pod pokrywę z przodu. Rama z aluminium i włókna węglowego, zintegrowana ze zbiornikiem paliwa waży zaledwie 70 kg. W poszyciu nadwozia wykorzystano kevlar. Na liście opcji jest dachowy boks na narty z zawartością. Twórca firmy, Christian von Koenigsegg postanowił zbudować „hipersamochód”, gdy jako chłopiec obejrzał norweską, animowaną opowieść o majstrze, który za pieniądze bogatego szejka stworzył niezwykły pojazd.
4. Pagani Huayra
Cena: 4 400 000 zł
Silnik: V12, 730 KM
Prędkość maksymalna: 360 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 s
Węglowo-ceramiczne hamulce oraz inconelowo-tytanowy układ wydechowy. Ponadto silnik V12 od AMG i logo produkowane z aluminium w procesie trwającym okrągłą dobę. Pirelli wytwarza opony specjalnie dla tego samochodu. Przy najnowszym modelu Horacio Pagani chciał pozostać wierny swojemu wielkiemu rodakowi Leonardo Da Vinici, który powiedział: „zgłębiaj naukę, która jest sztuka i sztukę, która jest nauką”. Huayra składa się z ponad 4 tys. części, a jego projektowanie trwało pełne siedem lat – jak w bajce.

Cena: 4 263 000 zł
Silnik: V8 + 2 silniki elektryczne, 887 KM
Prędkość maksymalna: 345 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 s
We wrześniu 2013 ten model pobił rekord samochodów seryjnych na północnej pętli toru Nürburgring. Fot. Porsche
5. Porsche 918 Spyder Weissach
Cena: 4 263 000 zł
Silnik: V8 + 2 silniki elektryczne, 887 KM
Prędkość maksymalna: 345 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 s
We wrześniu 2013 ten model pobił rekord samochodów seryjnych na północnej pętli toru Nürburgring.
Zajęło mu to 6 minut i 57 sekund. Najlepsze, że jest hybrydą plug-in, napędzaną centralnie umieszczonym benzynowym V8 i dwoma silnikami elektrycznymi. Porsche ma długą tradycję w konstruowaniu tego typu samochodów, choć na długie lata o niej zapomniało.
6. SSC Tuatara
Cena: 4 260 000 zł
Silnik: V8, 1350 KM
Prędkość maksymalna: 444 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,3 s
To prawdziwe dzieło Shelby SuperCars. Jej założycielem jest Jerod Shelby, który poza nazwiskiem i zainteresowaniami nie ma nic wspólnego ze słynnym Carrollem, twórcą Cobry. Tuatara to inaczej hatteria, nowozelandzki gad przypominający jaszczurkę. Jest niesłychanie długowieczna, a na szczycie głowy ma trzecie oko, którego funkcja jest nieznana nauce.

Cena: 3 000 000 zł
Silnik: V8, 1244 KM
Prędkość maksymalna: 447 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,9 s
Amerykański Venom GT używa w dużej mierze tych samych komponentów, co Lotus Elise/Exige, ale robi z nich lepszy użytek. Fot. Hennessey
7. Hennessey Venom GT
Cena: 3 000 000 zł
Silnik: V8, 1244 KM
Prędkość maksymalna: 447 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,9 s
Amerykański Venom GT używa w dużej mierze tych samych komponentów, co Lotus Elise/Exige, ale robi z nich lepszy użytek. Firma odżegnuje się zresztą od ściślejszych powiązań z Lotus Cars. W 2007 roku Venom 1000 Twin Turbo Viper pokonał Bugatti w teście magazynu „Road & Track”. Osiągnął 200 mil na godzinę (321,8 km/h) w ciągu 20,3 sekund, blisko 4 sekundy szybciej niż Veyron. Odbierając gratulacje John Hennessey pomyślał, że wóz byłby jeszcze szybszy, gdyby był lżejszy. Prawie żartem włożył jego silnik do małego Lotusa. I tak się zaczęło… Moc Venoma GT można regulować z poziomu deski rozdzielczej: 800-1000-1244 KM.
8. Lamborghini Aventador LP 700 Roadster
Cena: 1 627 000 zł
Silnik: V12, 700 KM
Prędkość maksymalna: 350 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,0 s
Gdy w zasięgu wzroku pojawia się Lamborghini Roadster, przypomina się stary, angielski dowcip o komunistycznych przywódcach, którzy używali na paradach samolotów z odkrytym pokładem. Jednak w upał, w mieście, przy dużym stężeniu dziewcząt na metr bieżący chodnika „Lambo” bez dachu ma pewne zalety. Poza tym, jako jeden z niewielu „supersamochodów”, korzysta ze wsparcia sieci serwisowej z prawdziwego zdarzenia. Łatwiej też znaleźć kupca na używany egzemplarz. Gdyby kryzys dokuczył…

Cena: 1 445 000 zł
Silnik: V12, 460 KM
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
„Najlepszy samochód świata” w wydłużonej wersji roztacza wokół siebie niezwykłą aurę „najszybszej warowni świata”. Fot. Rolls-Royce
9. Rolls-Royce Phantom 6.7 V12 EWB
Cena: 1 445 000 zł
Silnik: V12, 460 KM
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
„Najlepszy samochód świata” w wydłużonej wersji roztacza wokół siebie niezwykłą aurę „najszybszej warowni świata”. Tylne miejsca są regulowane na szesnaście (!) sposobów. Przednie na osiemnaście. Klimatyzacja i wszystko, co można mieć dla rozrywki w domu w dobrej dzielnicy, jest również w Rolls-Roysie. W drzwiach są schowki z szybko wysychającymi parasolkami, pokrytymi powłoką z teflonu. Zamiast obrotomierza jest wskaźnik informujący, jaka moc pozostaje jeszcze do dyspozycji kierowcy.
10. Bentley Mulsanne
Cena: 1 420 000 zł
Silnik: V8, 512 KM
Prędkość maksymalna: 296 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s
Po rozstaniu z Rolls-Royce’m i przejściu do Volkswagena, Bentley nadal jest „tym szybszym”. Szacunki wskazują, że nawet największy w gamie Mulsanne będzie w 80% przypadków prowadzony osobiście przez właściciela. Dlatego sterowanie multimediami zgromadzono wokół kierowcy. Zdani na jego gusta muzyczne pasażerowie tylnych siedzeń, mogą pocieszyć się szampanem z kryształowych kieliszków.

Cena: 1 390 000 zł
Silnik: V12, 740 KM
Prędkość maksymalna: 340 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1 s
Jak na superauto Ferrari nosi cenę wręcz okazyjną. Fot. Ferrari
11. Ferrari F12 Berlinetta
Cena: 1 390 000 zł
Silnik: V12, 740 KM
Prędkość maksymalna: 340 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1 s
Jak na superauto Ferrari nosi cenę wręcz okazyjną. F12 Berlinetta powstało przy udziale studia Pininfarina. Ma modne, ostre rysy, a w jego budowie wykorzystano tuzin różnych gatunków aluminium. Współczynnik Cx wynosi zaledwie 0,299. Nie przeszkadza to jednak powietrzu, aby mocno dociskało samochód do drogi. Środek ciężkości został maksymalnie obniżony. Kupując Ferrari wchodzisz do wielopokoleniowej rodziny zaprzysięgłych fanów aut spod znaku „cavallino rampante”, którą za życia opuścił z pełną premedytacją tylko jeden człowiek: Ferruccio Lamborghini.
12. Mercedes G65 AMG
Cena: 1 207 000 zł
Silnik: V12, 612 KM
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s
Najdroższym Mercedesem jest obecnie terenowy G w wykonaniu AMG. Zaprojektowany we współpracy z firmą Steyr-Daimler-Puch i produkowany od 1979 r. jest komfortowo wyposażony, a można go również opancerzyć. Zajeżdżając nim nie wyjdziemy na zwykłego snoba – tylko na niezwykłego.

Cena: 1 045 000 zł
Silnik: V12, 573 KM
Prędkość maksymalna: 295 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s
Marka Jamesa Bonda to esencja angielskiej sztuki budowania samochodów. Fot. Aston Martin
13. Aston Martin Vanquish V12
Cena: 1 045 000 zł
Silnik: V12, 573 KM
Prędkość maksymalna: 295 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s
Marka Jamesa Bonda to esencja angielskiej sztuki budowania samochodów. Obecny Vanquish jest następcą modelu DBS. Skórzana tapicerka, automat Touchtronic 2 oraz pierwszy w dziejach marki system „launch control” sprawiają, że czas spędzony za kierownicą nigdy nie jest stracony. Z okazji stulecia firmy Vanquish odbył 17 stycznia 2013 powietrzną podróż na szczyt hotelu Burdż al-Arab w Dubaju. Pojawiła się również limitowana edycja stu jubileuszowych aut w kolorze srebrnym.
14. McLaren 12C Spider
Cena: 1 016 000 zł
Silnik: V8, 625 KM
Prędkość maksymalna: 333 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1 s
Miał zastąpić powszechnie podziwiany model F1, a wyszło, że jest „tanią masówką”. Naturalnie w skali McLarena. Sportowy 12C konkuruje z Lamborghini Gallardo, a roczne plany produkcyjne nie wykraczają poza tysiąc sztuk. Z pewnością nie zraża to fanów szybkiej jazdy, szczególnie, że 12C ma zapożyczenia z aut Formuły 1. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia SSG jest uruchamiana łopatkami pod kierownicą i z wyprzedzeniem „szykuje się” do wrzucenia biegu, gdy kierowca podciągnie łopatkę do połowy. Spider jest droższy od wersji zamkniętej. Obie są bardzo lekkie. Ich masa nie przekracza 1400 kg.

Cena: 911 000 zł
Silnik: V8, 510 KM
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s
Angielski kociak z bardzo długimi… drzwiami! Fot. Jaguar
15. Jaguar XJ LWB 5.0 S/C Supersport Ultimate
Cena: 911 000 zł
Silnik: V8, 510 KM
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s
Angielski kociak z bardzo długimi… drzwiami! Sedan XJ Supersport w odmianie z powiększonym rozstawem osi to autostradowy ekspres biznesmena. Łączy się z Bluetooth, iPodem, iPadem, wtyczką jack i ma 30 GB pamięci. W utrzymywaniu połączenia z jezdnią pomaga aktywny, centralny mechanizm różnicowy, który zapobiega poślizgom. W opcji Jaguar ma iluminowany bagażnik – dla profesjonalistów, którzy frazę „zdobyć kontrahenta” traktują bardzo dosłownie.
16. Audi R8 Spyder 5.2
Cena: 839 000 zł
Silnik: V10, 525 KM
Prędkość maksymalna: 313 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s
Po ten samochód można wstąpić do salonu w Polsce. To wyróżnia go na korzyść spośród wielu innych „supersamochodów”. R8 Spider ma niebanalną sylwetkę, a wśród mnóstwa rzeczy, które robi szybko, jest również zamykanie dachu. Trwa ono tylko 19 sekund, co w naszym nieumiarkowanym, deszczowo-porywistym klimacie bardzo się przydaje. Odmiana z silnikiem V10 jest najbardziej godna polecenia. R8 to bohater na miarę czasu: występuje nie tylko w filmach, ale również w grach komputerowych.

Cena: 779 000 zł
Silnik: V8, 555 KM
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Wiessmann powstał w latach 80. Fot. Wiessmann
17. Wiessmann Roadster MF5
Cena: 779 000 zł
Silnik: V8, 555 KM
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 s
Wiessmann powstał w latach 80. Wytwórnię założyli dwaj bracia: inżynier Martin i księgowy Friedhelm. Jej symbolem został gekon, który zdaniem braci trzyma się ściany, jak Wiessmann asfaltu. Nostalgiczne w nastroju nadwozie z tworzywa sztucznego wspiera się na aluminiowej ramie. Silniki dostarcza BMW. Chętni na auto proszeni są o pośpiech. W sierpniu 2013 Wiessmann ogłosił niewypłacalność.
18. Maserati GranCabrio
Cena: 700 000 zł
Silnik: V8, 460 KM
Prędkość maksymalna: 298 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Tego samochodu nie trzeba przedstawiać, a mówiąc wprost: wstyd go nie znać. Jeden z najbardziej atrakcyjnych kabrioletów na europejskim rynku, który słońce południa ma w standardzie. Powiedzieć o nim, że ma „piękną linię” to nie banał, ale ścisły opis. Maserati jest przy tym odpowiednio szybki, a trójząb Neptuna nie jest tak wyświechtanym znakiem firmowym, jak kilka innych. Dla pasjonatów życia.

Cena: 627 000 zł
Silnik: V8, 445 KM
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
Japoński samochód wśród najdroższych aut świata? Fot. Lexus
19. Lexus LS 600h L
Cena: 627 000 zł
Silnik: V8, 445 KM
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
Japoński samochód wśród najdroższych aut świata? Kiedyś byłoby to nie do pomyślenia. Teraz Lexus jest postrzegany jako wzór jakości, a na prestiżu też mu nie zbywa, choć głównie w Ameryce. W Europie wciąż jeszcze bardziej liczą się stare samochodowe klany. Hybrydowy sedan LS 600h w wersji z długim rozstawem osi ma wiele zalet konkurentów i niemal żadnej z ich wad.
20. BMW Alpina B7 Biturbo 4.4 V8 xDrive
Cena: 584 000 zł
Silnik: V8, 540 KM
Prędkość maksymalna: 310 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 s
BMW budzi u nas mieszane uczucia, lecz jeśli ktoś lubi zamieszać… Długa „Siódemka” z napędem wszystkich kół, podrasowana przez Alpinę to elegant, któremu garnitur wypychają bicepsy. Układ przeniesienia napędu xDrive działa bardzo precyzyjnie i prawie nigdy nie używa silnika do niszczenia opon. Automatyczna, 8-biegowa skrzynia ZF, taka jak w Rolls-Royce
Phantomie, Bentley'u Mulsanne i Volkswagenie Amaroku, to majstersztyk współczesnej inżynierii.

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?