Zimą auto pali dużo więcej. Prawda czy fałsz?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Dlaczego wielu kierowców twierdzi, że zimą samochód zużywa więcej paliwa? Jest kilka przyczyn.
Dlaczego wielu kierowców twierdzi, że zimą samochód zużywa więcej paliwa? Jest kilka przyczyn. Jakub Steinborn
Zużycie paliwa to jeden z istotnych czynników, które brane są pod uwagę przy zakupie konkretnego modelu auta. Okazuje się, że w temacie tym narosło wiele mitów. Chociażby jeśli chodzi o wyniki spalania w warunkach zimowych.

Zimą auto pali dużo więcej. - Tak było, kiedy kierowcy używali tzw. ssania i jechali na nim przez kilka minut. Wtedy, na bogatej mieszance, silnik palił jak smok – wspomina Adam Lehnort z ProfiAuto.

– Teraz urządzenia wzbogacające mieszankę pracują tak krótko, że tylko jazda na krótkich dystansach może przynieść zauważalnie większe spalanie. Oczywiście dla wielu osób jest to normalna, codzienna jazda, dlatego w tej sytuacji auto spali więcej. Dzieje się tak głównie z powodu dłuższego nagrzewania, a dodatkowo używania ogrzewania, a więc kierowania ciepłego powietrza od razu do kabiny. Opory toczenia opon zimowych też mogą być trochę większe. Należy jednak pamiętać, że zimą jeździmy zwykle wolniej i ostrożniej, więc w teorii auto powinno palić mniej. Jeśli auto zimą pali wyraźnie więcej, a w naszym stylu jazdy nic się nie zmienia, może to wynikać z jakiejś usterki. Warto wtedy udać się do warsztatu na sprawdzenie pracy jednostki – przypomina ekspert.

Dlaczego jednak wielu kierowców twierdzi, że zimą samochód zużywa więcej paliwa? Jest kilka przyczyn. Po pierwsze, zwykle dłużej rozgrzewają auto na postoju (na przykład skrobiąc szyby) i mniej chętnie je gaszą, chcąc utrzymać ciepło w kabinie. Po drugie, może być tak, iż przez długi czas wraz z niskimi temperaturami na drogach zalega śnieg. Jeździmy wtedy zachowawczo, a ekonomia jest na drugim miejscu. Używamy niższych biegów, czasami koła napędowe kręcą się w poślizgu przy ruszaniu, co nie wpływa korzystnie na wydajność. To jedyne realne przyczyny wyższego zużycia paliwa w aucie spalinowym zimą.

- Trzeba jednak wspomnieć o hybrydach, pomijając już auta elektryczne, które są wyjątkowo energożerne zimą – mówi Adam Lehnort. – Nawet zwykła hybryda zużyje sporo więcej zimą niż latem, ponieważ baterie są mniej wydajne, a więc udział pracy elektrycznej części napędu zmniejsza się. Wyniki zużycia paliwa latem, jakie uzyskują hybrydy, są nie do osiągnięcia w temperaturach ujemnych zimą – dodaje ekspert ProfiAuto.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty