We współczesnych autach zabezpieczenia przeciwkradzieżowe to przede wszystkim urządzenia elektroniczne. Nadal jednak właściciele samochodów decydują się na mechaniczne blokady.
Do wyboru są blokady łączące pedały hamulca i sprzęgła lub blokady skrzyni biegów, które mogą blokować lewarek zmiany biegów na zewnątrz przy włączonym biegu wstecznym lub przy pomocy specjalnego trzpienia wewnątrz tunelu.
Ten drugi typ jest skuteczniejszy, bo do ruszenia samochodem nie wystarczy obcięcie lewarka dźwigni zmiany biegów. Blokady skrzyni są honorowane przez firmy ubezpieczeniowe jako upoważniające do zniżek w ubezpieczeniach AC. Słaba jest skuteczność blokad zakładanych na kierownicę - wystarczy, że złodziej przetnie koło kierownicy i już może zdjąć element
uniemożliwiający jej obracanie.
I tu wkraczamy w świat elektroniki. Wszystkie oferowane na polskim rynku urządzenia zabezpieczające muszą mieć certyfikat wydawany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji. PIMOT jednocześnie opracował kryteria i wydaje certyfikaty skuteczności honorowane przez producentów i towarzystwa ubezpieczeniowe. Są one wydawane dla określonego typu urządzenia montowanego w konkretnym modelu samochodu. PIMOT podzielił urządzenia na cztery klasy skuteczności.
Systemy autoalarmowe klasy popularnej (POP) to układy sterowane pilotem ze stałym kodem, z czujnikami otwarcia maski i drzwi, ostrzegające własną syreną lub klaksonem samochodu.
Autoalarm klasy standard (STD) jest sterowany pilotem o zmiennym kodzie, próby kradzieży sygnalizuje syreną i mruganiem światłami oraz ma co najmniej jedną blokadę silnika i czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem.
System klasy profesjonalnej (PRF) posiada własne (rezerwowe) zasilanie, klucz kodowy lub pilota ze zmiennym kodem, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę minimalnie dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika. Powinien być też odporny na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne.
Klasa specjalna (EXTRA) to najwyższa półka - do klasy PRF dołożony jest czujnik położenia samochodu, funkcja antynapadowa, radiowe powiadomienie.
Podobny podział zastosowano w przypadku układów ingerujących w elektronikę samochodu, czyli immobiliserów i blokad elektronicznych.
Klasa POP to system z jedną blokadą, np. pompy paliwa. Układy STD charakteryzują się dwoma blokadami lub jedną blokadą kodowana. Urządzenie jest odporne na brak zasilania i rozkodowanie i posiada co najmniej 10 tys. kodów. Klasa PRF oznacza trzy blokady lub dwie, ale w tym jedna musi być kodowana. Inne cechy to min. tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, niemożliwe kopiowanie klucza. Od klasy EXTRA wymaga się jeszcze rocznego skutecznego stosowania.
Im więcej opcji działania i czujników zbierających informacje, tym lepiej. Zawsze trzeba pamiętać m.in. o tym, że złodzieje specjalizują się w określonych markach samochodów i zabezpieczenia montowane w salonach mają już rozpracowane. Dobrze jest stosować na raz dwa sposoby zabezpieczania auta - np. mechaniczny i elektroniczny. Spokojniejszy sen zapewni nam także montaż urządzenia w certyfikowanym zakładzie instalacyjnym i umieszczenie go w nietypowym miejscu. Nie można też zapominać o ubezpieczeniu - w przypadku nieszczęścia uda nam się odzyskać pieniądze.
Jak nie dać się okraść
- Nie zostawiaj bagażu i żadnych przedmiotów w widocznym miejscu, zabieraj je ze sobą lub zamykaj w bagażniku
- Zamykaj drzwi i okna za każdym razem, gdy opuszczasz samochód
- Nie zostawiaj nigdy klucza w stacyjce
- Kluczyki zabieraj zawsze ze sobą, nawet jeżeli samochód pozostawiasz w garażu
- Przyglądaj się uważnie nieznajomym interesującym się Twoim samochodem lub samochodem sąsiadów. Jest bardziej prawdopodobne, że myślą jak go ukraść, niż że go podziwiają
- Nie zostawiaj żadnych dokumentów w samochodzie, a zwłaszcza dowodu rejestracyjnego i rachunków ubezpieczeniowych
- Staraj się parkować w miejscach strzeżonych, nocą unikaj postoju i parkowania w miejscach nieoświetlonych.
- Nie pozostawiaj bagażu na bagażniku dachowym
- Kupując radio samochodowe, wybierz takie, które można wyjąć przed opuszczeniem pojazdu
Zabezpieczenia a zniżki na AC
W zależności od rodzaju zastosowanych systemów przeciwkradzieżowych właściciel pojazdu może spodziewać się różnorakich zniżek w ubezpieczeniu autocasco.
W PZU 15-proc. rabat przysługuje, jeżeli w samochodzie zamontowane są zabezpieczenia o wyższym poziomie ochrony (wykaz dostępny w placówkach PZU SA oraz na stronie internetowej firmy). Jeśli jest to system specjalny, upust może sięgnąć 40 proc.
W Warcie zniżka na ryzyko kradzieżowe (jedna z dwóch składowych AC) wynosi do 50 proc. w przypadku założenia systemu monitorowania i pozycjonowania pojazdu.
W Allianz rabat dostaniemy tylko za system GPS zainstalowany w pojazdach, których wartość nie wymaga, zgodnie z przepisami dotyczącymi ubezpieczenia AC tej firmy, instalacji takiego systemu. Konieczna jest również podpisana umowa monitoringu. Zniżka wynosi wówczas 20 proc.
Na taką samą promocję mogą liczyć klienci Hestii, którzy zamontują w samochodzie satelitarny system alarmowania i lokalizacji pojazdu z abonamentem opłaconym za cały okres ubezpieczenia.
Na dodatkowe rabaty na ubezpieczenie autocasco za zabezpieczenia przeciwkradzieżowe nie mają co liczyć m.in. klienci Link 4 i Generali.
Rodzaje zabezpieczeń
Klasa skuteczności wg. PIMOT | Cena | |
Autoalarmy | Immobilisery i blokady | |
POP | 150-300 zł | 300-500 zł |
STD | 250-600 zł | 600-1200 zł |
PRF | 700-800 zł | 1500-1800 zł |
EXTRA | 700-1000 zł | - |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?