To już trzecia generacja Skody Fabia. Model już od chwili pojawienia się pierwszej generacji (1999 r.) przewodzi w statystykach sprzedaży i jest jednym z najczęściej rejestrowanych samochodów w swojej klasie. Nabywcy od lat cenią Fabię za jej funkcjonalność, dobrą jakość i oszczędne silniki.
W porównaniu z poprzednim modelem Fabia trzeciej generacji zyskała na urodzie. Producent wziął do serca uwagi malkontentów twierdzących, że auto jest nieforemne. Nadwozie nowej Fabii kusi dynamicznymi, świeżymi liniami i wieloma przetłoczeniami. Skoda zadbała też o możliwość szerokiej personalizacji auta. Użytkownik ma możliwość połączenia koloru dachu, lusterek bocznych, felg oraz wnętrza w jedną ze 122 kombinacji.
Długość nadwozia pozostała taka, jak u poprzednika, ale o 10 mm wydłużono rozstaw osi. Karoserię poszerzono aż o 31 mm, dzięki czemu pasażerowie mają więcej miejsca na wysokości łokci. Urósł również bagażnik. Teraz ma 330 litrów, o 30 litrów więcej. Pełne wykorzystanie przestrzeni bagażowej ułatwia tylna półka, którą można umieścić na jednym z dwóch poziomów. Są również dwa haczyki oraz elastyczny, wyjmowany schowek, przyczepiony do prawej ścianki bagażnika. Jeszcze więcej przestrzeni jest w Fabii kombi. Jego pojemność wynosi 530 litrów. Tyle oferują kombi z segmentu kompaktów! Z tego względu Fabia kombi może z powodzeniem spełniać rolę auta rodzinnego.
Fabia na tle konkurentów wyróżnia się sporą paletą dostępnych silników. Wśród nich są dwie jednostki z możliwością instalacji gazowej LPG (1.0 MPI 75 KM i 1.2 TSI 90 KM), na którą producent udziela gwarancji. Fabia jest także samochodem z nowoczesnym wyposażeniem multimedialnym. Auto może m.in. otrzymać system MirrorLink. Umożliwia on podłączenie smartfona i prezentację informacji z jego ekranu na pokładowym wyświetlaczu o przekątnej 6,5 cala.
W gamie Skody dobrą marką cieszy się także Superb. Podobnie jak Fabia, także i ten model przeszedł niedawno zmianę i obecnie na rynku jest jego trzecia generacja. Nadwozie ma 4861 mm długości i 1864 mm szerokości, wysokość wynosi 1468 mm, a rozstaw osi 2841 mm. Jest to największy Superb w historii. Auto powstało na platformie MQB– znanej m.in. z Volkswagena Passata B8.
Stylistyka uległa zmianie na bardziej sportową. Superb pozostał jednak stateczną limuzyną, która swoim pasażerom zapewnia komfortowe warunki jazdy. Superb bez trudu wytrzymuje konfrontację z autami klasy wyższej. Z tyłu, po maksymalnym odsunięciu przednich foteli, miejsca na nogi nie zabraknie nawet rosłemu koszykarzowi. Poza tym kanapa z łatwością mieści trzech pasażerów. M.in. te względy decydują, że Superb jest często wybierany jako auto firmowe dla kadry zarządzającej.
Flagowa Skoda ma też inne atuty. Wnętrze wykonano z materiałów bardzo dobrej jakości i z dbałością o standard wykończenia. Pasażerowie mogą liczyć na szereg funkcjonalnych elementów. Wystarczy wspomnieć, że w przednich i tylnych drzwiach jest miejsce na 1,5-litrową butelkę, w dużym schowku Jumbo-Box znajduje się specjalne miejsce na tablet. Dostępne są też uchwyty na tablety dla osób jadących z tyłu oraz źródła zasilania - złącze USB oraz gniazdo 230V. Wysiadanie z auta w deszczowe dni uprzyjemnią dwa parasole – ukryto je w dedykowanych schowkach w przednich drzwiach.
Klasą samą dla siebie jest bagażnik. W wersji pięciodrzwiowej ma pojemność 625 litrów, o 30 litrów więcej niż w Superbie drugiej generacji. W przypadku kombi bagażnik ma pojemność 660 litrów, o 27 litrów więcej niż poprzednik. W opcji pokrywa bagażnika może zostać wyposażona w system automatycznego otwierania ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.
Kolejnym atutem są rozwiązania multimedialne. Użytkownik Superba może połączyć auto ze swoim smartfonem dzięki SmartLink. W ten sposób na wielofunkcyjnym ekranie na środkowej konsoli można korzystać z licznych aplikacji smartfona. Za pośrednictwem funkcji SmartGate na telefon można przenieść dane samochodu, które mogą być przydatne np. w zarządzaniu flotą pojazdów. Na życzenie Superb może też otrzymać dostęp do Internetu o dużej szybkości.
Osoby, które dużo podróżują docenią z pewnością system adaptacyjnej regulacji charakterystyki zawieszenia DCC z wyborem trybu jazdy Driving Mode Select (Superb jest pierwszą Skodą z takim wyposażeniem), trójstrefową klimatyzację czy podgrzewane fotele.
Auto napędzają wyłącznie turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zamawiający ma do wyboru pięć silników benzynowych TSI i trzy wysokoprężne TDI Common Rail. Jednostki benzynowe rozwijają od 125 do 280 KM, zaś wysokoprężne od 120 do 190 KM. Wszystkie silniki spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Atutem Superba jest też dostępność wersji z napędem na cztery koła – szczególnie przydatnym w naszej strefie klimatycznej. Można spotkać się z obiegowymi opiniami, że termin oczekiwania na zamówionego Superba jest przesadnie długi. Tymczasem obecnie problem ten jest już rozwiązany i wymarzonego Superba można dostać w kilka tygodni po jego zamówieniu.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?