W poszukiwaniu optymalnej oferty w różnych segmentach

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Ostatnie lata to okres, w którym Skoda niemal kompletnie odświeżyła swoją gamę modelową. Dotyczy to także modeli Fabia i Superb. Pierwszy jest wodzirejem klasy miejskiej, drugi szturmem zdobywa klasę średnią. Nieprzypadkowo!

To już trzecia generacja Skody Fabia. Model już od chwili pojawienia się pierwszej generacji (1999 r.) przewodzi w statystykach sprzedaży i jest jednym z najczęściej rejestrowanych samochodów w swojej klasie. Nabywcy od lat cenią Fabię za jej  funkcjonalność, dobrą jakość i oszczędne silniki.

fot. Skoda
fot. Skoda

W porównaniu z poprzednim modelem Fabia trzeciej generacji zyskała na urodzie. Producent wziął do serca uwagi malkontentów twierdzących, że auto jest nieforemne. Nadwozie nowej Fabii kusi dynamicznymi, świeżymi liniami i wieloma przetłoczeniami. Skoda zadbała też o możliwość szerokiej personalizacji auta. Użytkownik ma możliwość połączenia koloru dachu, lusterek bocznych, felg oraz wnętrza w jedną ze 122 kombinacji.

Długość nadwozia pozostała taka, jak u poprzednika, ale o 10 mm wydłużono rozstaw osi. Karoserię poszerzono aż o 31 mm, dzięki czemu pasażerowie mają więcej miejsca na wysokości łokci. Urósł również bagażnik. Teraz ma 330 litrów, o 30 litrów więcej. Pełne wykorzystanie przestrzeni bagażowej ułatwia tylna półka, którą można umieścić na jednym z dwóch poziomów. Są również dwa haczyki oraz elastyczny, wyjmowany schowek, przyczepiony do prawej ścianki bagażnika. Jeszcze więcej przestrzeni jest w Fabii kombi. Jego pojemność wynosi 530 litrów. Tyle oferują kombi z segmentu kompaktów! Z tego względu Fabia kombi może z powodzeniem spełniać rolę auta rodzinnego.

fot. Skoda
fot. Skoda

Fabia na tle konkurentów wyróżnia się sporą paletą dostępnych silników. Wśród nich są dwie jednostki z możliwością instalacji gazowej LPG (1.0 MPI 75 KM i 1.2 TSI 90 KM), na którą producent udziela gwarancji. Fabia jest także samochodem z nowoczesnym wyposażeniem multimedialnym. Auto może m.in. otrzymać system MirrorLink. Umożliwia on podłączenie smartfona i prezentację informacji z jego ekranu na pokładowym wyświetlaczu o przekątnej 6,5 cala.

fot. Skoda
fot. Skoda

W gamie Skody dobrą marką cieszy się także Superb. Podobnie jak Fabia, także i ten model przeszedł niedawno zmianę i obecnie na rynku jest jego trzecia generacja. Nadwozie ma 4861 mm długości i 1864 mm szerokości, wysokość wynosi 1468 mm, a rozstaw osi 2841 mm. Jest to największy Superb w historii. Auto powstało na platformie MQB– znanej m.in. z Volkswagena Passata B8.

Stylistyka uległa zmianie na bardziej sportową. Superb pozostał jednak stateczną limuzyną, która swoim pasażerom zapewnia komfortowe warunki jazdy. Superb bez trudu wytrzymuje konfrontację z autami klasy wyższej. Z tyłu, po maksymalnym odsunięciu przednich foteli, miejsca na nogi nie zabraknie nawet rosłemu koszykarzowi. Poza tym kanapa z łatwością mieści trzech pasażerów. M.in. te względy decydują, że Superb jest często wybierany jako auto firmowe dla kadry zarządzającej.

fot. Skoda
fot. Skoda

Flagowa Skoda ma też inne atuty. Wnętrze wykonano z materiałów bardzo dobrej jakości i z dbałością o standard wykończenia. Pasażerowie mogą liczyć na szereg funkcjonalnych elementów. Wystarczy wspomnieć, że w przednich i tylnych drzwiach jest miejsce na 1,5-litrową butelkę, w dużym schowku Jumbo-Box znajduje się specjalne miejsce na tablet. Dostępne są też uchwyty na tablety dla osób jadących z tyłu oraz źródła zasilania - złącze USB oraz gniazdo 230V. Wysiadanie z auta w deszczowe dni uprzyjemnią dwa parasole – ukryto je w dedykowanych schowkach w przednich drzwiach.

Klasą samą dla siebie jest bagażnik. W wersji pięciodrzwiowej ma pojemność 625 litrów, o 30 litrów więcej niż w Superbie drugiej generacji. W przypadku kombi bagażnik ma pojemność 660 litrów, o 27 litrów więcej niż poprzednik. W opcji pokrywa bagażnika może zostać wyposażona w system automatycznego otwierania ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.

fot. Skoda
fot. Skoda

Kolejnym atutem są rozwiązania multimedialne. Użytkownik Superba może połączyć auto ze swoim smartfonem dzięki SmartLink. W ten sposób na wielofunkcyjnym ekranie na środkowej konsoli można korzystać z licznych aplikacji smartfona. Za pośrednictwem funkcji SmartGate na telefon można przenieść dane samochodu, które mogą być przydatne np. w zarządzaniu flotą pojazdów. Na życzenie Superb może też otrzymać dostęp do Internetu o dużej szybkości.

Osoby, które dużo podróżują docenią z pewnością system adaptacyjnej regulacji charakterystyki zawieszenia DCC z wyborem trybu jazdy Driving Mode Select (Superb jest pierwszą Skodą z takim wyposażeniem), trójstrefową klimatyzację czy podgrzewane fotele.

Auto napędzają wyłącznie turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Zamawiający ma do wyboru pięć silników benzynowych TSI i trzy wysokoprężne TDI Common Rail. Jednostki benzynowe rozwijają od 125 do 280 KM, zaś wysokoprężne od 120 do 190 KM. Wszystkie silniki spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Atutem Superba jest też dostępność wersji z napędem na cztery kołaszczególnie przydatnym w naszej strefie klimatycznej. Można spotkać się z obiegowymi opiniami, że termin oczekiwania na zamówionego Superba jest przesadnie długi. Tymczasem obecnie problem ten jest już rozwiązany i wymarzonego Superba można dostać w kilka tygodni po jego zamówieniu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty