Używana Toyota Avensis I (1997 – 2002)

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Avensis ma dość przestronne wnętrze i dobre własności jezdne. Na zdjęciu sedan z 1998 r.
Fot. Toyota: Toyota Avensis ma dość przestronne wnętrze i dobre własności jezdne. Na zdjęciu sedan z 1998 r.
Udostępnij:
W 1997 r. Toyota zaprezentowała model Avensis. Następca Cariny krytykowany był za nieciekawy wygląd, jednak prawie wcale się nie psuł. Czy warto kupić używaną Toyotę Avensis I?

Zmiana nazwy miała dobitnie świadczyć, że Avensis to zupełnie nowy model, który z Cariną nie ma nic wspólnego. Jest zatem nowocześniejszy, bezpieczniejszy, czyli lepszy. Rzeczywiście, do konstrukcji Avensisa nie można mieć zastrzeżeń.

Fot. Toyota: Toyota Avensis ma dość przestronne wnętrze i dobre własności jezdne. Na zdjęciu sedan z 1998 r.
Fot. Toyota: Toyota Avensis ma dość przestronne wnętrze i dobre własności jezdne. Na zdjęciu sedan z 1998 r.

Nadwozia

Od początku produkcji Avensis oferowany był z trzema rodzajami nadwozia - 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Pomijając estetyczne względy stylistyki nadwozia, należy uznać, że auto oferuje stosunkowo przestronne wnętrze. Z przodu można się rozkoszować wygodnymi fotelami ze świetnie dobranym kształtem oparcia. Z tyłu miejsca jest nieco mniej, ale nie można narzekać na ciasnotę. Długość pojazdu wynosi 452 cm, a bagażnik w wersji sedan ma objętość 500 l (kombi - 530 l).

Konstrukcja

Jakość materiałów, z których wykonano nadwozie jest wysoka, dlatego w starszych egzemplarzach nic nie piszczy i nie zgrzyta. Do szarości wnętrza trzeba się przyzwyczaić - to

Fot. Toyota: Wersja kombi z roku 1998.
Fot. Toyota: Wersja kombi z roku 1998.

cecha charakterystyczna tej marki. Komfort jazdy jest przyzwoity, podobnie jak zachowanie pojazdu na drodze. Dobre własności jezdne uzyskano dzięki wielowahaczowej osi tylnej. W Polsce oferowano Avensis z dwiema poduszkami powietrznymi, wspomaganiem układu kierowniczego, układem ABS, centralnym zamkiem i elektrycznie sterowanymi szybami. Klimatyzacja wymagała dopłaty.

Silniki

Na początku produkcji zaproponowano benzynowe, 4-cylindrowe, 16-zaworowe silniki o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, 1,8 l o identycznej mocy oraz 2 l (128 KM). Dynamika pojazdu była całkiem niezła, jednak dwa silniki o tej samej mocy do jednego pojazdu uznano za błąd marketingowy. W 1999 r. podniesiono moc silnika 1,8 l do 129 KM, a w 2000 r. silnik 2 litrowy, teraz z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ma moc 150 KM. Za granicą oferowano też silnik wysokoprężny z komorą wstępną o pojemności 2,0 l i mocy 90 KM, który został zastąpiony w 2000 r. przez jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail (2,0 l - 110 KM). W 2000 r. dokonano

Fot. Toyota: Wnętrze utrzymane jest w ciemnej tonacji, ale tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Toyota: Wnętrze utrzymane jest w ciemnej tonacji, ale tablica przyrządów jest czytelna.

modyfikacji nadwozia, wnętrza i niektórych podzespołów (np. charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia) oraz odnowiono gamę silników.

Avensis należy do tych nielicznych samochodów, które rzadko ulegają awariom. To wielki sukces producenta, jeśli wytwarza pojazd pozbawiony "chorób wieku dziecięcego". Sporadycznie zdarzają się przypadki uszkodzenia immobilisera czy uszkodzenie podnośnika szyb. Zakup używanego, ale bezwypadkowego egzemplarza jest więc bardzo korzystny, chociaż dość trudny. Niewielu posiadaczy tego modelu ma ochotę się z nim rozstać.

 

Zalety:

- przestronne wnętrze,

- niska awaryjność,

- ekonomiczne silniki.

 

Wady:

- wysokie ceny oryginalnych części zamiennych,

- mała podaż bezwypadkowych egzemplarzy.

 

Orientacyjne ceny w tysiącach złotych

 

Rok produkcji1998

1999

2000

2001

2002

1,6

24,5 – 26,9

30,3 - 36,5

32,9 – 37,4

37,9 - 45,5

40,2 - 49,5

1,8

25,0- 27,3

31,6 – 37,8

34,2- 38,2

41,5 – 46,2

38,1 – 51,0

2,0

30,9 – 35,9

35,9 - 38,9

36,5 – 39,9

40,0 – 48,9

42,3

2,0 diesel

31,8 – 35,5

-

37,9

47,5 – 49,4

44,0

 

Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

turbodiesel

Liczba cylindrów

4

4

4

Pojemność skokowa (cm3)

1587

1762

1975

Moc maksymalna (KM)

110

110

90

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

1458/4800

155/2800

203/2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

11,0

12,0

Prędkość maksymalna (km/h)

195

195

180

zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,1/10,6

5,9/9,3

5,2/8,5

długość x szerokość x wysokość (cm)

449 x 171 x 143

pojemność bagażnika (l)

500

 

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)

 

Reflektor przedni          

490

Błotnik przedni 

850

Sprzęgło kpl.    

1100

Klocki hamulcowe         

300

Rozrząd

450

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie