Zmiana nazwy miała dobitnie świadczyć, że Avensis to zupełnie nowy model, który z Cariną nie ma nic wspólnego. Jest zatem nowocześniejszy, bezpieczniejszy, czyli lepszy. Rzeczywiście, do konstrukcji Avensisa nie można mieć zastrzeżeń.

Nadwozia
Od początku produkcji Avensis oferowany był z trzema rodzajami nadwozia - 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Pomijając estetyczne względy stylistyki nadwozia, należy uznać, że auto oferuje stosunkowo przestronne wnętrze. Z przodu można się rozkoszować wygodnymi fotelami ze świetnie dobranym kształtem oparcia. Z tyłu miejsca jest nieco mniej, ale nie można narzekać na ciasnotę. Długość pojazdu wynosi 452 cm, a bagażnik w wersji sedan ma objętość 500 l (kombi - 530 l).
Konstrukcja
Jakość materiałów, z których wykonano nadwozie jest wysoka, dlatego w starszych egzemplarzach nic nie piszczy i nie zgrzyta. Do szarości wnętrza trzeba się przyzwyczaić - to

cecha charakterystyczna tej marki. Komfort jazdy jest przyzwoity, podobnie jak zachowanie pojazdu na drodze. Dobre własności jezdne uzyskano dzięki wielowahaczowej osi tylnej. W Polsce oferowano Avensis z dwiema poduszkami powietrznymi, wspomaganiem układu kierowniczego, układem ABS, centralnym zamkiem i elektrycznie sterowanymi szybami. Klimatyzacja wymagała dopłaty.
Silniki
Na początku produkcji zaproponowano benzynowe, 4-cylindrowe, 16-zaworowe silniki o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, 1,8 l o identycznej mocy oraz 2 l (128 KM). Dynamika pojazdu była całkiem niezła, jednak dwa silniki o tej samej mocy do jednego pojazdu uznano za błąd marketingowy. W 1999 r. podniesiono moc silnika 1,8 l do 129 KM, a w 2000 r. silnik 2 litrowy, teraz z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ma moc 150 KM. Za granicą oferowano też silnik wysokoprężny z komorą wstępną o pojemności 2,0 l i mocy 90 KM, który został zastąpiony w 2000 r. przez jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail (2,0 l - 110 KM). W 2000 r. dokonano

modyfikacji nadwozia, wnętrza i niektórych podzespołów (np. charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia) oraz odnowiono gamę silników.
Avensis należy do tych nielicznych samochodów, które rzadko ulegają awariom. To wielki sukces producenta, jeśli wytwarza pojazd pozbawiony "chorób wieku dziecięcego". Sporadycznie zdarzają się przypadki uszkodzenia immobilisera czy uszkodzenie podnośnika szyb. Zakup używanego, ale bezwypadkowego egzemplarza jest więc bardzo korzystny, chociaż dość trudny. Niewielu posiadaczy tego modelu ma ochotę się z nim rozstać.
Zalety:
- przestronne wnętrze,
- niska awaryjność,
- ekonomiczne silniki.
Wady:
- wysokie ceny oryginalnych części zamiennych,
- mała podaż bezwypadkowych egzemplarzy.
Orientacyjne ceny w tysiącach złotych
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1,6 | 24,5 – 26,9 | 30,3 - 36,5 | 32,9 – 37,4 | 37,9 - 45,5 | 40,2 - 49,5 |
1,8 | 25,0- 27,3 | 31,6 – 37,8 | 34,2- 38,2 | 41,5 – 46,2 | 38,1 – 51,0 |
2,0 | 30,9 – 35,9 | 35,9 - 38,9 | 36,5 – 39,9 | 40,0 – 48,9 | 42,3 |
2,0 diesel | 31,8 – 35,5 | - | 37,9 | 47,5 – 49,4 | 44,0 |
Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1587 | 1762 | 1975 |
Moc maksymalna (KM) | 110 | 110 | 90 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 1458/4800 | 155/2800 | 203/2200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,7 | 11,0 | 12,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 195 | 180 |
zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,1/10,6 | 5,9/9,3 | 5,2/8,5 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 449 x 171 x 143 | ||
pojemność bagażnika (l) | 500 |
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)
Reflektor przedni | 490 |
Błotnik przedni | 850 |
Sprzęgło kpl. | 1100 |
Klocki hamulcowe | 300 |
Rozrząd | 450 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?