UOKiK: jakość paliw w Polsce ulega poprawie

Sławomir Cichy
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Dokładnie miesiąc temu zakończyła się ogólnopolska kontrola na stacjach paliw. UOKiK w pobranych próbkach badał jakość oleju napędowego i benzyny. Łącznie skontrolowano 337 stacji w kraju. Z opublikowanego właśnie raportu wynika, że sprawdzone wyrywkowo stacje zdały egzamin jakości. UOKiK badał próbki zarówno w punktach sieciowych Shella, Orlenu czy Lukoila, jak również niezależnych dystrybutorów.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Tylko na kilku stacjach w naszym kraju stwierdzono uchybienia dotyczące jakości oleju napędowego i benzyny. To olbrzymi postęp zwłaszcza w stosunku do badań wykonywanych przed pięcioma laty, kiedy zakwestionowano z różnych powodów co dziesiątą próbkę w kraju.

- Obserwując wyniki po każdej kontroli możemy stwierdzić, że następuje postęp i coraz mniej paliwa złej jakości trafia na rynek - podsumowuje Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

Po każdym raporcie do prokuratur trafiają zawiadomienia o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa. Sankcje za obrót paliwem złej jakości sięgającymi nawet 1 mln złotych, może się też skończyć karą pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat. Ryzyko jest zbyt duże w stosunku do zysków - usłyszeliśmy w UOKiK.

Mimo, że paliwo złej jakości to według raportów UOKiK mniej niż 3 proc. nikt nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, dlaczego subiektywne odczucie kierowców jest takie, że nadal jeździmy na podróbkach? W zeszłym roku zakwestionowane oleje napędowe miały m.in. za niską temperaturę zapłonu, co mogło być przyczyną wybuchu oparów podczas tankowania.

Ernest Makowski zajmujący się w UOKiK ochroną konsumentów i bezpieczeństwem produktów mówi, że raporty Urzędu powstają w oparciu o analizy aż dziewięciu laboratoriów, w których przeprowadzane są szczegółowe badania różnych produktów.

Jeśli jakość budzi twoje wątpliwości:

- Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. W Katowicach pod numerem: (32) 35 68 116

- Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy też od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów.

- Bezpłatne porady udzielane są również przez Federację Konsumentów pod numerem telefonu 800 007 707 oraz w jej oddziałach.

- Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy także przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.

- Na stronie internetowej pod adresem: www.uokik.gov.pl można znaleźć też formularz dzięki któremu zgłosimy swoje podejrzenia dotyczące przypadków sprzedaży paliwa złej jakości oferowanego przez stacje.

Źródło: Dziennik Zachodni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty