To miasto poszło na wojnę z właścicielami aut. Czy inne metropolie postąpią tak samo?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Ambitną z polskiej perspektywy politykę parkingową Hidalgo poparło 54,55% głosujących. To wyraźny sygnał, że duże SUV-y nie pasują do życia w mieście.
Ambitną z polskiej perspektywy politykę parkingową Hidalgo poparło 54,55% głosujących. To wyraźny sygnał, że duże SUV-y nie pasują do życia w mieście. {ixabay.com
Wynik referendum w Paryżu może oznaczać nową erę ograniczeń dotyczących SUV-ów w europejskich miastach. Wyniki paryskiego referendum sprawie podwyższenia opłat dla SUVów: Propozycję miasta o blisko trzykrotnie wyższe opłaty dla najcięższych samochodów poparło 54,55% głosujących. To już drugie francuskie miasto (pierwszy był Lyon) i pierwsza europejska stolica, która wprowadza taką politykę.

Po tym jak Paryż skutecznie pozbył się elektrycznych hulajnóg wynajmowanych na minuty, nadszedł czas na zmierzenie się z kolejnym wyzwaniem związanym ze zrównoważoną miejską mobilnością. Merka Paryża, Anne Hidalgo, ogłosiła, że 4 lutego mieszkańcy stolicy Francji mieli okazję wyrazić swoje zdanie na temat propozycji wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie dużych SUV-ów oraz pojazdów z napędem 4x4 (nie tylko SUV-ów).

Propozycja, poddana referendum zakłada, że od wiosny właściciele tych pojazdów zostaną zobowiązani do płacenia 18 euro za godzinę parkowania w centrum oraz 12 euro poza nim. Stawki te wzrosną proporcjonalnie w zależności od czasu postoju, osiągając maksymalnie 225 euro (975 złotych) za sześć godzin. Hidalgo argumentuje, że SUV-y zajmują zbyt dużo miejsca i szkodzą klimatowi.

Ambitną z polskiej perspektywy politykę parkingową Hidalgo poparło 54,55% głosujących. To wyraźny sygnał, że duże SUV-y nie pasują do życia w mieście.

Nowe samochody w Europie stają się szersze średnio o 1 cm co dwa lata. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Transport & Environment (T&E). Ich wyniki wskazują, że ten trend będzie się utrzymywał ze względu na rosnącą sprzedaż SUV-ów – chyba że prawodawcy podejmą działania ograniczające ten problem.

Około połowa nowo sprzedawanych samochodów jest już zbyt szeroka na miejsce parkingowe o minimalnych wymiarach wyznaczane na ulicach w wielu krajach. Paryż jest pierwszą dużą europejską stolicą, która stawi czoła temu trendowi.

Badania pokazują, że na SUVy najczęściej decydują się najbogatsi. Wszyscy żyjemy na tej samej planecie, to wspólna sprawa, dlatego zamożni także powinni poczuć ciężar ochrony klimatu. Wyższe opłaty za parkowanie będą więc formą redystrybucji sprawiedliwej społecznie. Jeżeli miasto mądrze rozdysponuje nowe środki, skorzystają na tym wszyscy niezależnie od zasobności portfela – mówi Szymon Żuławiński z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty