Testujemy: Yamaha XT1200Z Super Tenere - czas na przygodę

Karol Biela
Testujemy: Yamaha XT1200Z Super Tenere - czas na przygodę
Testujemy: Yamaha XT1200Z Super Tenere - czas na przygodę
Yamaha XT1200Z Super Tenere ma wszystkie cechy niezbędne w segmencie turystycznych enduro. Jedną z nich jest mocny i zarazem elastyczny silnik.
Testujemy: Yamaha XT1200Z Super Tenere - czas na przygodę
Testujemy: Yamaha XT1200Z Super Tenere - czas na przygodę

Od momentu pojawienia się na rynku Yamahy XT1200Z Super Tenere upłynął już ponad rok. Pierwsza seria (nazwana First Edition) tego turystycznego enduro, wyprodukowana została w liczbie czterech tysięcy egzemplarzy.

Zobacz także: Yamaha XT1200Z Super Tenere - zdjęcia z testu

Standardem w tej limitowanej wersji były m.in. aluminiowe kufry boczne, płyta ochraniająca od spodu silnik oraz osłona reflektora. Obecnie motocykl pozbawiony powyższych elementów można kupić za 56 900 złotych, czyli nieco taniej, niż rok temu kosztowała First Edition (wtedy 59 900 złotych).

Dwucylindrowy mocarz

Chociaż obecnie produkowana wersja Yamaha XT1200Z Super Tenere nie ma przydatnych w dalekiej turystyce akcesoriów, ciągle napędzana jest przez ten sam silnik o pojemności 1 199 ccm.

Chłodzony cieczą rzędowy twin posiada 270-stopniowe wykorbienie, co miało na celu obniżenie środka ciężkości całego motocykla i zarazem zapewnienie odpowiedniego prześwitu od podłoża.

Za jak najlepszy proces zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają dwie świece przypadające na każdy tłok.

Według danych producenta silnik osiąga przy 7250 obr./min moc 110 KM. Natomiast maksymalny moment obrotowy przekraczający nieco ponad 114 Nm dwucylindrowiec uzyskuje przy 6000 obr./min.

Czy jednak te wartości są wystarczające dla dosyć ciężkiego (261 kilogramów z płynami i paliwem) oraz niemałego gabarytowo motocykla? Odpowiedź brzmi: oczywiście!

Yamaha XT1200Z Super Tenere bez problemu rozpędza się do prędkości mocno przekraczających wyobraźnię twórców kodeksu drogowego. Także elastyczności rzędowego twina nie ma czego zarzucić.

A jeśli dodamy do tego jeszcze trójstopniową kontrolę trakcji Yamaha Chip-Controlled Throttle (YCC-T) – niczym w typowo sportowej maszynie – nie powinniśmy mieć powodów do narzekania.

A przecież oprócz układu YCC-T jest jeszcze system mapowania pracy silnika (Yamaha D-mode). Pierwszy program „Touring” sprawdza się w normalnej jeździe po szosie oraz w terenie. Druga mapa „Sport” powoduje, że Super Tenere przeistacza się w agresywnego samca alfa.

Na drogi i bezdroża

Dodatkowym atutem Yamahy poza mocnym silnikiem jest kilka elementów niezwykle przydatnych w podróży.

Po pierwsze Yamaha XT1200Z Super Tenere oferuje możliwość regulacji położenia kanapy w zakresie 845-870 milimetrów oraz ustawienia pod indywidualne wymagania wysokości szyby, lecz do tego trzeba użyć śrubokrętu oraz mieć kilka minut wolnego czasu.

Poza tym dla fanów terenowych eskapad japoński producent przygotował jeszcze jedną atrakcję: zdejmowane gumy z podnóżków, które zdradzają off-roadowe możliwości tego modelu.

Dzięki zastosowaniu bezobsługowego wału Kardana napędzającego tylne koło, właściciel na pewno zaoszczędzi sporo czasu i pieniędzy na serwis oraz wymianę łańcucha. Reakcje na dodanie gazu w ogóle nie dają powodów do narzekań na wibracje, czy nerwowość przy zmianie obciążenia silnika.

Z ABS-em w standardzie

Dla zapalonych miłośników turystki motocyklowej na pewno pozytywne wrażenie zrobi znaczna możliwość regulacji zawieszenia.

Z przodu pracuje widelec upside-down z regulacją napięcia wstępnego, dobicia i odbicia. Z tyłu zaś zastosowano centralny amortyzator także z regulacją napięcia wstępnego oraz odbicia, która może zostać przeprowadzona bez użycia jakichkolwiek narzędzi, co ułatwia przygotowanie Yamahy do przewożenia pasażera lub ciężkiego ekwipunku.

Za spowalnianie Yamahy XT1200Z Super Tenere odpowiadają z przodu dwie tarcze o średnicy 310 milimetrów z czterotłoczkowymi zaciskami. Z tyłu pracuje pojedyncza tarcza (średnica 282 mm, zacisk dwutłoczkowy).

Standardowo Yamaha XT1200Z Super Tenere wyposażona jest w tzw. inteligentny układ ABS. Zasada jego działania jest następująca: naciskając na klamkę hamulca zadziałają zaciski przy obydwu kołach. Jeżeli jednak jako pierwszy wciśniemy hamulec nożny będziemy mieli osobną kontrolę nad spowalnianiem każdego z kół.

Efekt? Użycie „hebli”, zarówno na asfalcie, jak i w terenie, powoduje natychmiastową reakcję bez stresu związanego z zablokowaniem któregoś z kół.

Cennik i konkurencja

Yamaha XT1200Z Super Tenere to solidna maszyna, która poradzi sobie prawie w każdych warunkach. Obecnie to duże turystyczne enduro spod znaku trzech skrzyżowanych kamertonów kosztuje 56 900 złotych. Zeszłoroczna wersja „First Edition” wyceniona jest aktualnie na 55 900 zł.

Taką samą moc silnika oraz pojemność ma BMW R 1200 GS, które kosztuje 54 750 złotych. Jednak, aby motocykl miał m.in. szpychowe koła oraz handbary – tak jak w Super Tenere – trzeba go doposażyć, bądź zainteresować się wersją Adventure, która ma te elementy na wyposażeniu seryjnym. Ta topowa wersja GS-a z 2011 roku kosztuje 61 350 złotych.

Konkurencję dla Yamahy stanowić może także Honda XL1000V Varadero C-ABS Adventure Edition, która kosztuje 52 tysiące złotych.

Plusy:

- elastyczny i mocny silnik,
- solidne podwozie o dużym prześwicie i znacznym skoku zawszenia,
- zaawansowane systemy elektroniczne (YCC-T, Yamaha D-mode).

Minusy:

- wysoka cena zakupu.

Yamaha XT1200Z Super Tenere - dane techniczne:

Silnik

Pojemność: 1 199 ccm
System zasilania: wtrysk paliwa

Przeniesienie napędu: wał napędowy
Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Nadwozie

Rama: z rur stalowych
Przednia opona:    110/80R19M/C 59V
Tylna opona:        150/70R17M/C 69V
Przednie zawieszenie:   upside-down, średnica 43 mm rura, regulowana pozycja, tłumienie skoku i powrotu amortyzatora, skok 190 mm,
Tylne zawieszenie: aluminiowy wahacz dwuramienny, regulowane regulacja pozycji i tłumienie powrotu, skok 190 mm,
Przedni hamulec: Podwójne, hydrauliczne tarczowe, średnica 310 mm, zaciski czterotłoczkowe,
Tylny hamulec: Hydrauliczne jednotarczowe, średnica 282 mm, zacisk jednotłoczkowy,

Wymiary

Długość:                     2 255 mm
Szerokość:                  980 mm
Wysokość:                  1 410 mm
Wysokość siedzenia:     845-870 mm
Rozstaw kół:               1 540 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 261 kg
Poj. zbiornika paliwa:    23 litrów

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna:                          110 KM przy 7 250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy:      114.1 Nm przy 6 000 obr./min.

Cena: 56 900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty