Testujemy: Yamaha XJ6 Diversion F - uniwersalna w pełnej owiewce

Karol Biela
Testujemy: Yamaha XJ6 Diversion F - uniwersalna w pełnej owiewce
Testujemy: Yamaha XJ6 Diversion F - uniwersalna w pełnej owiewce
Udostępnij:
Seria XJ6 pełni w motocyklowej dynastii Yamahy funkcję pojazdów uniwersalnych. Sprawdzamy na drodze topową wersję Diversion F.
Testujemy: Yamaha XJ6 Diversion F - uniwersalna w pełnej owiewce
Testujemy: Yamaha XJ6 Diversion F - uniwersalna w pełnej owiewce

Dla każdego z wielkich producentów jednośladów grupa uniwersalnych motocykli stanowi bardzo ważną część sprzedaży. Honda ma swoje CBF-y, Kawasaki ma ER-6, natomiast Suzuki legendarny już gang Banditów. Yamaha, czwarta japońska marka, oferuje maszyny oznaczone jako XJ6.

Na wspólnej konstrukcyjnie bazie Yamaha oferuje motocykl w wersji naked (XJ6), z półowiewką (XJ6 Diversion) oraz z obudowanym silnikiem (XJ6 Diversion F). Przetestowaliśmy tę ostatnią wersję.

XJ6, czyli „sześćsetka”

Za wprawianie w ruch Yamahy XJ6 Diversion F odpowieda czterocylindrowy silnik o pojemności 600 ccm zasilany paliwem za pomocą wtrysku. Jednostka chłodzona cieczą osiąga moc 77,5 KM przy 10 000 obr/min. Nie jest to wartość oszałamiająca, ale właśnie taka rozsądna moc - w połączeniu z maksymalnym momentem obrotowym, wynoszącym prawie 60 Nm (przy 8500 obr/min) - pozwala zasmakować jazdy z wyższymi prędkościami.

Zobacz także: Yamaha XJ6 Diversion F - zdjęcia z testu

Cieszyć może też spalanie, które przy normalnej jeździe wynosić powinno 4,1-4,5 litra 100 kilometrów. Oznacza to, że teoretyczny zasięg wynosi około 370 kilometrów, co pozwala wybrać się Yamahą XJ6 Diversion F na dalsze wyprawy bez konieczności ciągłego kontrolowania wskazań stanu paliwa na wyświetlaczu.

Jeżeli jednak chcemy poczuć trochę adrenaliny powinniśmy utrzymywać obrotomierz w przedziale powyżej 5000 obr./min., lecz nawet wtedy dźwięki wydobywające się centralnie umieszczonego wydechu nie będą jeżyły nam włosów na skórze. Pamiętajmy jednak, że jest to uniwersalna „sześćsetka”, a dla lubiących ostrzejszą jazdę Yamaha oferuje supersporta YZF-R6.

Podczas jazd testowych dobrze sprawowała się też sześciobiegowa skrzynia biegów. Klamka sprzęgła działała równo i bez użycia większej siły. Nie było także problemów z trafieniem w bieg jałowy.

Diversion F – z pełną owiewką

Testowa wersja z literą „F” w nazwie wyróżnia się spośród dwóch pozostałych przedstawicieli tej serii owiewką, która zasłania kolektor wydechowy (4 w 1) oraz chłodnicę cieczy chłodzącej. Poza bardziej sportowym wyglądem kierowca może liczyć na lepszą niż w modelu naked osłonę przed wiatrem i innymi czynnikami atmosferycznymi.

Stylistyka Yamahy XJ6 Diversion F nie powala na kolana, chociaż nie można stwierdzić, że motocykl ten jest nie udany. Dzięki kompaktowym rozmiarom (długość 2 120 mm, szerokość 770 mm) jest to sprzęt idealnie nadający się do codziennych dojazdów do pracy.

Dla początkujących motocyklistów dużą zaletą będzie też masa motocykla wynosząca 217 kg brutto (z wypełnionymi zbiornikami oleju i paliwa).

Dodając do tego wysokość kanapy Yamahy XJ6 Diversion F – znajdującej się 785 mm od podłoża – można pokusić się o stwierdzenie, iż będzie to rozsądna alternatywa na pierwszy „duży” motocykl w życiu oraz dla niższych jeźdźców czy kobiet.

Oprócz wspomnianej wyżej spokojnej charakterystyki czterocylindrowca, relatywnie małej masie oraz niskiemu siedzisku, XJ6 przekonuje do siebie nisko położonym środkiem ciężkości.

Taki pożądany rozkład masy zawdzięcza Yamaha m.in. centralnie umieszczonemu tłumikowi, który niestety nie brzmi zbyt rasowo i nie prezentuje się nazbyt widowiskowo. Ale od czego są akcesoryjne „kominy”?

Zawieszenie i hamulce – bez stresu

Konstruktorzy Yamahy wyposażyli przednie zawieszenie serii XJ6 w teleskopowy widelec o średnicy goleni wynoszącej 41 milimetrów. Element ten nie ma żadnej możliwości regulacji, ale sprawdza się dobrze na naszych drogach.

Z tyłu nad zachowaniem przyczepności i zapewnieniem komfortu pracuje dwuramienny wahacz wykonany ze stali, który połączono amortyzowanym elementem o regulowanym napięciu wstępnym sprężyny. Cała konstrukcja pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów, a dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości motocykl sam kładzie się przed wjazdem na wiraże.

Do spowalniania Yamahy służą dwie tarcze hamulcowe znajdujące się na przednim kole (dwutłoczkowe zaciski) oraz pojedyncza (zacisk jednotłoczkowy) przy tylnym kole. System hamulcowy działa poprawnie, a klamka hamulca daje poczucie dozowalności.

Dla chcących kupić któregoś z rodziny XJ6 mamy nienajlepszą wiadomość. System ABS zwiększa masę każdego z motocykli serii XJ6 o całe 5 kg.

Cennik i konkurencja

Najtańszy w rodzinie naked XJ6 kosztuje obecnie 26 900 zł. Dopłacając tysiąc złotych można zakupić wersję z półowiewką. Aby stać się posiadaczem testowego motocykla trzeba wyłożyć 29 900 zł. Chcąc mieć w każdym z powyższych wersji system ABS należy wysupłać z sakiewki kolejne 2 tys. zł.

Naturalnymi konkurentami dla serii uniwersalnych „sześćsetek” Yamahy są Hondy CBF 600 N (naked za 26 100 zł) oraz S (z półowiewką za 27 200 zł). Kolejnym konkurentem są modele Kawasaki ER-6 n - naked, który jest do kupienia za kwotę 26 900 zł - oraz ER-6f z owiewką za 28 300 zł. Suzuki ma do zaoferowania obecnie w promocyjnej cenie model Bandit 650 A z systemem ABS za 28 900 zł, natomiast w wersji S z półowiewką kosztuje tysiąc złotych więcej.

Plusy:

- ekonomiczny i elastyczny silnik,
- poprawna pozycja kierowcy (regulowana kierownica),
- dobre właściwości jezdne i hamulce,

Minusy:

- wydech o mało rasowym brzmieniu i nieciekawym wyglądzie,
- pozbawiony większego temperamentu silnik.

Yamaha XJ6 Diversion F – dane techniczne

Silnik

Pojemność: 600 ccm
System zasilania: wtrysk paliwa

Przeniesienie napędu: Sprzęgło mokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Nadwozie

Rama: rurowa, stalowa, grzbietowa
Przednia opona:    120/70 ZR17M/C (58W) (tube less)
Tylna opona:    160/60 ZR17M/C (69W) (tube less)
Przednie zawieszenie    widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, skok koła 120 mm, bez regulacji
Tylne zawieszenie: amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok koła 130 mm
Przedni hamulec: 2 tarcze o śr. 298 mm, zaciski dwutłoczkowe
Tylny hamulec: 1 tarcza śr. 245 mm, zacisk jednotłoczkowy

Wymiary

Długość:    2 120 mm
Szerokość: 770 mm
Wysokość:    1 210 mm
Wysokość siedzenia:    785 mm
Rozstaw osi:    1 440 mm
Masa pojazdu (mokra):    217 kg
Poj. zbiornika paliwa:    17.0 litrów

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna:    77,5KM przy 10 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy:    59.7 Nm przy 8 500 obr./min.

Cena: 29 900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Sentech

PROMILER AL 6000 LITE

299,00 zł194,80 zł-35%
miejsce #3

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie