Testujemy: Triumph Street Triple - po trzykroć zabawa

redakcja.regiomoto
Testujemy: Triumph Street Triple - po trzykroć zabawa
Testujemy: Triumph Street Triple - po trzykroć zabawa
Triumph Street Triple 675 ma wszystko czego potrzebuje prawdziwy naked. Świetny silnik, niebanalny wygląd i daje olbrzymią frajdę z jazdy. Nie jest jednak najtańszy.

Na polskim rynku dominują motocykle z Japonii, lecz zauważyć można coraz więcej maszyn europejskich producentów. Jednym z nich jest brytyjski Triumph, którego modele to w większości ciekawie zaprojektowane konstrukcje wyróżniające się pośród innych. Tak też jest ze Street Triple’em – to nie tylko rzucająca się w oczy stylistyka, ale też i oryginalne rozwiązania techniczne.

zobacz także Triumph Street Triple 675 - zobacz zdjęcia z testu

Silnik – trzycylindrowy wulkan energii

W tym motocyklu nie ma silnika. „Petarda” lub „dynamit” – tymi słowami powinno nazywać się jednostkę napędową Triumpha Street Triple 675. Inżynierzy z Hinckley wstawili w ramy Street’a taką samą jednostkę jak w sportowym modelu Daytona o pojemności 675 cm sześć. i trzech cylindrach w rzędzie, lecz zmniejszyli jej moc i moment obrotowy.

Anglicy takim rozwiązaniem stworzyli interesującą konstrukcję, która nie jest zbudowana w układzie V (jak we włoskich maszynach oraz większości cruiserów i choperów), nie jest bokserem (tak jak w beemkach) i na pewno nie pomylimy jej z rzędowymi czwórkami, których jest na rynku chyba najwięcej.

Reasumując silnik Triumpha Street Triple 675 jest bardzo dynamiczny i bez żadnego problemu podnosi przednie koło podczas agresywnego obchodzenia się z manetką gazu na pierwszych dwóch biegach. Przebieg wykresu mocy 106-konnego silnika oraz momentu obrotowego (maksymalnie 68 Nm przy 9200 obr./min.) jest w zasadzie liniowy.

Sama pozycja jeźdźca i agresywny wizerunek tej maszyny sprawia, że chce się mocniej odkręcić rolgaz. Piękny gang silnika oraz znakomicie działająca skrzynia biegów o sześciu przełożeniach powodują, że zwykła przejażdżka Triumphem Street Triple może dostarczyć naprawdę sportowych wrażeń.

Zawadiacki naked

Prezentacja Triumpha Street Triple w 2007 r. wywołała wielkie poruszenie wśród motocyklowego świata. Street jest bowiem młodszym bratem innego naked’a – Triumpha Speed Triple’a z litrowym silnikiem. Wygląd zewnętrzny obu motocykli wprost nawiązywuje do maszyn typu streetfighter.

Idea budowania takich jednośladów z mocnymi silnikami, które pozbawiono owiewek, powstał już dawno temu, kiedy to właściciele ścigaczy sami zdejmowali plastikowe obudowy swoim maszynom by nadać im oryginalnego wyglądu lub po wypadku nie zakładali ich z powrotem.

Tak też wyglądała kwestia lamp, które często montowano z innych modeli, nie chcąc wydawać pieniędzy na oryginalne reflektory. Z biegiem lat motocykliści poszli dalej tworząc prawdziwe custom bikes – ręcznie składane maszyny, których pewne elementy wytwarzają samodzielnie.

Właśnie taką drogą podążył Triumph, który rozpoczął seryjną produkcję takich wystylizowanych na streetfightery maszyn. Efekt jest imponujący i to nawet po czterech latach od premiery.

Pozycja kierowcy jest dosyć mocno pochylona do przodu, tak jak w sportowych maszynach, ale niezbyt wysoko umieszczona kanapa oraz niska masa własna powodują, że jest to niezwykle zwrotny sprzęt, który świetnie nadaje się do jeżdżenia po mieście.

Wadą na pewno jest pozycja pasażera, który nie ma do dyspozycji żadnych uchwytów, jedynie pasek na kanapie. Na Street’a trudno też załadować bagaż. W zasadzie poza tankbagiem i plecakiem jeźdźca ciężko coś tu wymyślić. Z drugiej strony to naked ze słowem „ulica” w nazwie. Nie do kilkusetkilometrowych wypraw go zaprojektowano.

Zawieszenie i hamulce – prosto i skutecznie

Mając taki potencjał w postaci mocnego silnika, trzeba zwrócić uwagę na zawieszenie, które nie odstaje od możliwości trzycylindrowej jednostki. Co prawda przednie zawieszenie upside-down nie posiada żadnej regulacji, a z tyłu mamy do dyspozycji amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Nie jest to jednak wielki problem, gdyż zawieszenie dobrze wybiera nierówności i pozwala cieszyć się olbrzymią przyjemnością w prowadzeniu Triumpha Street Triple.

Większych zastrzeżeń nie można mieć także do układu hamulcowego. Przednie pływające tarcze o średnicy 308 milimetrów z dwutłoczkowymi zaciskami oraz tylna tarcza w rozmiarze 220 mm z jednotłoczkowym zaciskiem sprawują się bardzo dobrze. Zarówno dozowalność hamulców (przewody w stalowym oplocie) jak i skuteczność spowalniania stoi na wysokim poziomie.

Podsumowanie i konkurencja

Triumph Street Triple 675 – w tej nazwie zaklęte są wielkie emocje i spora dawka adrenaliny. Do tego dochodzi niezłą jakość wykonania oraz nietuzinkowy styl całej konstrukcji. Nic dziwnego, że z tym miejskim wojownikiem łatwo jest zaprzyjaźnić się na dłużej.

Na polskim rynku jest kilka motocykli typu naked, które stanowią bezpośrednia konkurencję dla Triumpha Street Triple (cena – 32 900 złotych). Jednym z nich jest Honda CB600F Hornet z czterocylindrowym silnikiem o mocy 102 KM (cena 28 400 złotych). Drugim rynkowym rywalem angielskiego golasa jest Suzuki GSR600A z jednostką generującą 98 koni mechanicznych. Jego cena to 31 500 złotych. Za 34 900 złotych można zakupić Triumph’a Street Triple’a R, który ma lepsze hamulce i w pełni regulowane zawieszenie przednie i tylne oraz posiada kilka innych detali wykończenia różniących go od podstawowej wersji.

zobacz także Triumph Street Triple 675 - zobacz zdjęcia z testu

Plusy:

- mocny silnik z pięknym brzmieniem,
- agresywny i zarazem oryginalny design,
- bardzo dobre właściwości jezdne,
- porządne hamulce.

Minusy:

- niewygodna pozycja pasażera,
- brak systemu ABS nawet za dopłatą,
- brak możliwości przewozu większego bagażu.

Triumph Street Triple 675 – dane techniczne

Silnik

Pojemność    675 ccm
System zasilania    elektronicznie sterowany, wielopunktowy sekwencyjny wtrysk paliwa

Przeniesienie napędu

Sprzęgło    pracujące w kąpieli olejowej, wielotar-czowe
Skrzynia biegów    6-stopniowa

Nadwozie

Rama    rurowa, aluminiowa, podwójna, grzbieto-wa
Wahacz    dwustronny, aluminiowy, wzmocniony
Przednia opona    120/70 ZR 17
Tylna opona    180/55 ZR 17
Przednie zawieszenie    widelec teleskopowy, 43 mm, upside down, skok koła 120 mm
Tylne zawieszenie    amortyzator z regulacją napięcia wstęp-nego, skok koła 126 mm
Przedni hamulec    hydrauliczny, 2 tarcze pływające o śr. 308 mm, zaciski dwutłoczkowe
Tylny hamulec    hydrauliczny 1 tarcza śr. 220 mm, zacisk jednotłoczkowy

Wymiary

Długość    2000mm
Wysokość    1060mm
Wysokość siedzenia    800mm
Rozstaw osi    1390mm
Masa pojazdu (sucha)    174 kg
Poj. zbiornika paliwa    17,4 l.

Osiągi (dane producenta)

Moc maksymalna    106KM przy 11700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy    68Nm przy 9200 obr./min.

Cena: 32 900 zł

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty