Temperaturę silnika pokazuje nie tyle wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, co temperatury oleju. W praktyce gdy ciecz osiągnie już pożądane 90 ⁰C, olej może mieć w tym czasie ok. 50 ⁰C.
Choć przyjmuje się, że optymalna temperatura oleju to ok. 80–85 ⁰C, to jednak czujnik mierzący ten parametr jest umieszczony w najbardziej chłodnym miejscu, czyli w misce olejowej.
Jeśli temperatura płynu osiągnęła 90 ⁰C, można przyjąć, że jednostka jest gotowa do pracy w pełnym zakresie osiągów. Eksperci przekonują, że nawet jeśli olej nie osiągnie swoich zalecanych 90 ⁰C, to i tak będzie zabezpieczał silnik. Nowoczesne silniki są dobrze przygotowane do eksploatacji "na zimno".
Jeśli olej nie osiąga 85–100 ⁰C, nie odparowuje woda, paliwo i szybciej traci on swoje właściwości ochronne.
Jednostka napędowa potrzebuje przynajmniej kilkunastu minut i dystansu ok. 10 km lub nieco więcej – zależnie od warunków drogowych – na rozgrzanie się do temperatury, która zabezpieczy olej przed przedwczesnym starzeniem,
Osady węglowe powstałe podczas spalania oleju powodują stopniowe niszczenie głowicy cylindra, tj. zaworów, prowadnic i uszczelek. Jeśli silnik jest stale narażony na niskie ciśnienie oleju, mogą występować typowe problemy związane z wysoką temperaturą oleju, tj. przegrzanie silnika, przytarcie łożysk, ściany cylindra lub zablokowanie pierścieni tłokowych. Zbyt dużo oleju w silniku może z kolei spowodować uszkodzenie katalizatora i sondy lambda.
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?